Wanneer er vandaag de dag een Tweede Wereldoorlog game gemaakt wordt – en dat gebeurt nog wel eens – hebben we vaak te maken met een serieuze aangelegenheid, waarin we zo realistisch mogelijk de oorlog na mogen spelen. The Outfit slaat echter een totaal andere weg in. In de huid van de karikaturen J.D. Tyler, Deuce Williams en Tommy Mac storm je door Frankrijk heen, op jacht naar een Duitse generaal. The Outfit zoekt een gulden middenweg tussen sloop-alles-om-je-heen-actie en tactisch vernuft en gebruikt om dit te bewerkstelligen een inventief systeem met oproepbare strijdkrachten.

The Outfit wordt ontwikkeld door een relatief onervaren speler in de shootermarkt. De Canadese ontwikkelaar Relic Entertainment staat garant voor de game en maakt hiermee een opvallende zet. We kennen de ontwikkelaar namelijk vooral van real-time strategy games Homeworld, Homeworld 2 en Dawn of War. De overstap naar een actiegerichte third-person shooter vanuit een RTS basis, is ook enigszins te merken in The Outfit. Hoewel het spel zich voornamelijk richt op verwoestende wapens, melige hoofdpersonen en oorverdovende actie, vinden we ook een strategisch element in de game dat het spel onderscheidbaar maakt van de grijze massa shooters.

Relic Entertainment heeft de speleigenschap de naam “Destruction on Demand” meegegeven. Tijdens het verloop van de oorlog verzamel je punten en deze punten kun je uitgeven. De punten verdien je door verschillende missies, of onderdelen binnen missies, succesvol te beëindigen. De gespaarde punten kun je in tegenstelling tot veel andere RPG- en RTS-achtige shooters direct gebruiken. Met een druk op de knop ontpopt een menuutje in beeld dat je de mogelijkheid geeft verbeterde wapens, voertuigen, genestelde machinegeweren en zelfs heuse luchtaanvallen op te roepen. Wanneer je een keuze hebt gemaakt, bepaal je zelf waar je voorwerp op de kaart gedropt wordt. Dit droppen kun je trouwens letterlijk nemen, want de voorwerpen worden door de God van de Oorlog per parachute naar je toegestuurd.

The Outfit wordt vanuit het derdepersoons camerastandpunt gespeeld en neemt zichzelf niet al te serieus. De drie militairen die je onder je hoede neemt zouden rechtstreeks uit The A-Team kunnen komen. Wel dien je serieus om te gaan met de manier waarop je de soldaten gebruikt. Ieder personage heeft namelijk zijn eigen speelstijl en wapens, waardoor je om verder te komen in het spel af moet wisselen tussen de vechtmachines. Zo is J.D. Tyler de man van de stille actie en poeft hij met z'n sluipschuttersgeweer vijand na vijand neer, blaast Deuce Williams met zijn bazooka het liefst iedereen op en is de stoere Tommy Mac meer van de ren je rot actie met machinegeweren en een vlammenwerper.

Als echte Xbox 360 game kent The Outfit een totaal verwoestbare omgeving. De game leunt dan ook zwaar op deze feature, want het ziet er niet alleen leuk uit: het is ook functioneel. Gebouwen, inclusief de aanwezige vijanden, kunnen totaal aan gort geknald worden en vallen in verschillende fasen uit elkaar. Je kunt door de toevoeging van verschillende voertuigen, twintig in totaal, gebouwen ook kapot rijden. Sowieso spelen de voertuigen een grote rol binnen deze destructie, want het is ook mogelijk om vijandelijke vervoersmiddelen over te nemen. Gestationeerde tanks kunnen dus beter in tact gehouden worden en worden gezuiverd van vijandelijk gespuis, om vervolgens als eigen wapen te functioneren.

The Outfit bevat zowel single- als multiplayer en haalt deze twee modes totaal los van elkaar. De multiplayer mode bevat twaalf aparte levels, drie verschillende modes en is zowel over Xbox Live als via splitscreen te spelen. Meer over de multiplayer mode vertellen we later deze week, wanneer we een uitgebreide blik werpen op de ervaring en inhoud van het multiplayer vertier. Ook zullen we je meer informatie verschaffen over de Destruction on Demand mode en met behulp van screenshots laten zien in hoeverre de omgeving in The Outfit naar de ratten kan. Uiteraard sluiten we de week af met ons uiteindelijke oordeel over de game, de review.