Ga er maar eens goed voor zitten kinderen, want opa Joran heeft een verhaal uit de oude doos voor jullie. Lang, heel lang geleden in de vorige eeuw, 1999 om precies te zijn, was er een klein Zweeds ontwikkelbedrijfje genaamd Digital Illusions. De meisjes (als die er waren) en jongens van van deze ontwikkelstudio droomden van een spel met tanks, vliegtuigen, boten, gigantische mappen, schietwerk en explosies, heel veel explosies. Het spel zou Codename Eagle gaan heten en kwam net voor de eeuwwisseling uit. De singleplayer van Codename Eagle was absoluut niet bijzonder. Het verhaal speelde zich in een parallel universum af waar de oude Tsaar van Rusland door zijn zoon vermoord werd. Deze Pietre was op totale werelddominatie uit en begon een oorlog tegen de vrije wereld. Driemaal redden wie de wereld mocht gaan redden, inderdaad, de speler. In de singleplayer campaign had je de beschikking over allerlei voertuigen en moest je verschillende missies volbrengen. Het was echter het multiplayer gedeelte van het spel dat voor een revolutie op gaming gebied zou gaan zorgen.

De multiplayer van Codename Eagle bood namelijk ongekende vrijheid gecombineerd met een zeer toegankelijke gameplay. Verschillende voertuigen zoals vliegtuigen, helicopters, zeppelins, tanks, jeeps en zelfs een coole zijspan motor waren aanwezig. De mappen waar deze mini oorlogjes werden uitgevochten mochten er ook zijn. Digital Illusions had veel aandacht aan de details en de aankleding besteed en hoewel de engine veel in zijn mars had, draaide deze op zeer eenvoudige machines. Dit multiplayer spektakel kon pas beginnen nadat uitgever Take2 een patch voor het spel had uitgegeven. Het spel had namelijk nogal last van vervelende bugs. De update kwam echter te laat om het grote publiek met Codename Eagle kennis te laten maken. Iets dat ook door de pers kwam, want veel magazines en gamesites waren vernietigend over Codename Eagle. De Zweden zouden echter hun wraak en de mogelijkheid krijgen om het grote publiek alsnog met deze klassieker kennis te laten maken.

Zoals gezegd maakte Codename Eagle gebruik van een zeer veelzijdige engine en bood de gameplay genoeg diepgang voor een vervolg. EA zag de enorme potentie die Codename Eagle had en hoe dit wel degelijk tot een commercieel succes kon worden omgetoverd. Het zou zich niet meer in een fictief universum afspelen, maar in de Tweede Wereldoorlog. Daarnaast zou men nog meer voertuigen, grotere maps en vrijheid aan dit spel toevoegen. Codename Eagle fans keken dan ook vol verlangen naar Battlefield 1942 uit.

Ontwikkelaar Digital Illusions was inmiddels, in samenwerking met EA, aan deze nieuwe shooter begonnen. Een project van kaliber, want Battlefield zou een blijvende stempel op het online shooter genre moeten gaan drukken. Eind september 2002 was het dan zover, de release van een van de beste online WOII shooters allertijden. Online wel te verstaan, want de singleplayer campaign van BF1942 bevatte geen verhaal en de bots functioneerden amper en waren alles behalve een vermakelijke tegenstander. Een gegeven dat niemand met een Internet of LAN verbinding kon schelen, want zodra Battlefield met menselijke spelers in aanraking kwam ontstond er magie.