Als afsluiter op de voorgaande facties die in Supreme Commander de oorlog voeren, is de Cybran Nation aan de beurt. Met het langste verhaal, maar tegelijk ook het meest interessante. To combine the minds of man and machine

De Cybran Nation gaat net zo ver terug als het oude Earth Empire. In het jaar 2592 presteerde Dr. Gustaf Brackman, een ongekend genie op het gebied van cybernetica, het om een menselijk brein aan een computergestuurde intelligentie te koppelen. Deze zogenaamde symbionts kwamen voort na de eerste testrondes, waarna men vrijwilligers aannam.

Uit bundeltjes data van die tijd komt naar voren dat de vrijwilligers die zich aanmeldden voor het 'twining'-programma van de overheid financiële zekerheid, hooggeplaatste posities en een prominente rol in de galactische gemeenschap kregen. Tevens begon het leger met een aanmeldingsprogramma.

De Monkeylord probeert de vijanden even grondig op te schonen

De decennia die hierop volgden brachten honderduizenden aanmeldingen met zich mee. De symbionts kregen, na een bepaalde periode, sleutelposities verspreid over de gehele galactische infrastructuur. Het Earth Empire werd uiteindelijk afhankelijk van het snelle AI-gebaseerde denken van de symbionts en hun mogelijkheid om complexe processen snel en vooral gemakkelijk uit te voeren.

Wat de symbioten, en ook de rest van de bevolking, echter niet wisten was dat Brackman zich had toe moeten leggen op een overheidsmaatregel. In het AI-systeem van de symbionts zat een programma dat er voor moest zorgen dat de symbionts loyaal zouden blijven in het geval er iets 'verkeerd' zou gaan. Het programma zou dan aanspringen en de controle over de symbiont zou weer bij het Earth Empire zijn.

Uit financiële verslagen is uiteindelijk gebleken dat een groot deel van de ondersteuning voor Brackmans onderzoek pas binnenkwam nadat hij overeenkwam met de overheidsmaatregel. Had Brackman het nooit gedaan, dan was zijn onderzoek waarschijnlijk nooit in zo'n ver stadium van ontwikkeling gekomen. Brackman en een groot deel van 'zijn' symbionts werden kort daarna verplaatst naar een gloednieuw gekoloniseerde planeet, ergens op de rand van het universum.

Cybrans ter land en in de lucht

De nieuwe kolonie waar Brackman zich op bevond ontwikkelde zich razendsnel in de komende jaren. Er werd een enorme omzet geboekt met het doorsturen van technologische ontwikkelingen naar het Earth Empire. Uiteindelijk realiseerden zowel Brackman als zijn symbionts zich dat het Earth Empire eigenlijk alleen maar in hun weg stond. Om écht te kunnen slagen zou zijn kolonie minstens geleid moeten worden door zijn eigen symbionts.

Brackman kwam persoonlijk met een petitie voor het Earth Empire, waarin hij om onafhankelijkheid vroeg. Hij was echter van plan alle ontwikkelingen aan de galactische gemeenschap te delen, maar wilde vrij zijn van de trage menselijke geesten die de leiding over hem hadden. Het Earth Empire wees het verzoek direct af en beschouwde het zelfs als een opstand, met als gevolg dat ze een bezettingsleger Brackman's kant opstuurden.

Brackman, op zijn beurt, waarschuwde dat een invasie tegen verzet aan zou lopen. Symbionts waren ontwikkeld met het idee beter te zijn dan normale mensen, terwijl nu juist bleek dat ze inferieur waren en zelfs gebruikt leken te worden als slaven van de normale mensen. Brackman verklaarde de planeet een vrije wereld voor hem en zijn creaties, en doopte zijn ras de Cybrans.

Wat blijft die spiderbot toch heerlijk om naar te kijken

Toen de vloot met het bezettingsleger eindelijk aankwam, verzetten de symbionts zich openlijk hiertegen. Als reactie stuurde het Earth Empire meer troepen met de opdracht de symbionts uit te moorden. Het gevolg hierop was weer dat symbionts, verspreid over het complete universum, in opstand kwamen.

Het Earth Empire liet het alarm klinken en, zonder dat de gewone bevolking het wist, activeerde het 'Loyalty'-programma. De gehele Cybran populatie werd bedwongen door het programma en hun vrije wil trad weer terug naar de achtergrond. Van de Cybran bleef niets anders over dan makke lammetjes die deden wat het Empire hun zei, zonder zorgen over een opstand. Maar weinig mensen hadden de plotselinge verandering in het gedrag van de symbionts door, dit mede door de propaganda van het Empire, dat Brackman als een schurk afschilderde. Brackman werd beschuldigd van het aanzetten tot geweld door het opzettelijk opjutten van de symbionts.

De vlam slaat nog nèt niet de pan uit...

Brackman had het 'Loyalty'-programma echter uitgeschakeld bij de symbionts die op zijn kolonie zaten. Hij verzamelde zijn kinderen en vluchtte de ruimte in. De overgebleven Cybrans versplinterden en richten kleine verzetsgroepen op. Deze waren verscholen en verspreid zodat ze niet andere Cybrans in gevaar zouden brengen, mochten ze ontdekt worden. De verzetsgroepen werden steeds groter en steeds vaker opgedeeld in kleinere groepen, wat uiteindelijk een Node genoemd werd. Een node bestond uit grote groepen Cybrans die hetzelfde dachten en dezelfde technologische interesses hadden. De verzameling van al deze Nodes kwam bekend te staan als de Cybran Nation.

Vandaag de dag leeft Brackman in het geheim verder. Zijn leven wordt verlengd door gebruik te maken van Cybran technologie. Dit ging alles ging ten koste van zijn eigen, echte lichaam. Zijn doel, en dus ook dat van het Cybran Nation, blijft nog altijd staan: vrijheid voor élke Cybran en de onderdrukkers van het UEF te overwinnen, die hen willen uitroeien.

Resistance is futile

De Cybran Nation heeft in een bepaald opzicht veel weg van de Borg uit Star Trek. Een gezamenlijke geest, een gezamenlijk doel, alleen is de Cybran Nation iets minder kwaadaardig dan de Borg. De technologie van de Cybran heeft wel veel meer weg van de toekomst.

Als houthakker komt 'ie ook nog een heel end.

De eenheden hebben een bepaalde look die sommige bekend voor zou kunnen komen uit de animewereld. Met name Gundam geeft een tekenend beeld voor het uiterlijk van sommige units. De kleuren rood en zwart staan hoog in het vaandel bij de Cybran Nation.

Eight-legged Freaks

Ook de Cybran Nation doet het niet zonder hun speciale 'experimental' eenheden. Zo is er de Soul Ripper Experimental Gunship, een stevig gebouwd gevechtsschip dat iets weg heeft van een tor. Het vliegschip heeft de beschikking over een aantal luchtafweergeschutten en kan ook de grond aardig bestoken. De vuurkracht is toch wel wat minder, maar dat maakt het schip goed qua mobiliteit.

De Scathis Experimental Mobile Rapid Fire Artillery is weer een ander verhaal. De Scathis haalt zo een complete verdediging helemaal onderuit, dit ten koste van een zeer hoge energierekening en wel erg weinig bescherming. Maar ach, als de verdediging naar de knoppen is dan laat je jouw leger er wel doorheen stormen.

Weer anders is de Monkeylord Spiderbot, ondertussen de meest bekende experimental unit van het spel. Deze grote spinnenrobot is van alle markten thuis: hij is flexibel, kan lopen waar hij maar wil, beschikt over enorm veel vuurkracht en ziet er ook nog eens heel tof uit. Luchtafweerraketten houden de vliegtuigen op een afstand, torpedo's en zware kanonnen voor het kleine grut en een enorm sterke 'microwave' laser om het verhaaltje af te maken. Met een spiderbot in je arsenaal wíl je juist dat ze je aan komen vallen!

Basis zonder én met spiderbot.