Het grootste wapenfeit van de Japanse gigant was het afgelopen jaar natuurlijk de lancering van de PlayStation 4. Het kleine zwarte doosje gooide gelijk bij de presentatie al hoge ogen doordat het zich totaal op gamers leek te richten, waar concurrent Microsoft vooral een mediaspeler wilde neerzetten. Op de vorige E3 maakte Sony de Amerikanen belachelijk door hun always online-strategie aan te vallen, een beleid dat later weer werd teruggedraaid. De mededeling dat gamers hun spellen bij Sony gewoon met elkaar konden delen werd met een staande ovatie onthaald.

PlayStation 4

Die uitstekende PR-campagne heeft zich ook vertaald naar verkoopcijfers. De PlayStation 4 is de snelst verkopende console ooit en wist binnen een dag een miljoen exemplaren te slijten, alleen al in Amerika. Sindsdien werd het ene na het andere record verbroken en staat de teller inmiddels op zeven miljoen klanten die het kastje onder hun tv hebben staan. Vergeleken met de vijf miljoen Xbox Ones die Microsoft naar winkels wist te verschepen, is dat een groot succes. Al zitten we nog veel te vroeg in de cyclus van deze consoles om iets zinnigs te kunnen zeggen over wie er uiteindelijk gaat winnen.

Waar zijn de games?

Voor de PlayStation 4 lijkt er dus geen vuiltje aan de lucht, maar de eerste donkere wolken pakken zich samen. Veel klanten klagen over een gebrek aan exclusieve games om te spelen op hun nieuwe apparaat. Met Killzone en het tegenvallende Knack tijdens launch en InFamous: Second Son en Final Fantasy XIV daarna, is het aanbod AAA-games ook karig te noemen. Voor de rest van dit jaar staat er ook niet veel meer op stapel. Het uitgestelde Driveclub zal eindelijk zijn gezicht moeten laten zien, al verwachten we daar niet veel meer van, en het is nog maar de vraag of het geheimzinnige The Order 1866 dit jaar nog uit komt. Kaskrakers als de nieuwe Uncharted laten nog langer op zich wachten. Natuurlijk, de console is pas net uit, maar dit lijkt ons niet de bedoeling.

Ook op het gebied van personeel was het afgelopen jaar niet hoopvol voor Sony. Vooral vlaggenschip Naughty Dog kwam negatief in het nieuws met het vertrek van schrijver Amy Hennig en game director Justin Richmond. Hun namen werden eerder nog expliciet genoemd bij de onthulling van de nieuwe Uncharted. Bij Evolution ging ondertussen ook een grote naam weg. Director Col Rodgers vertrok nog voordat Driveclub in de schappen ligt. En bij God of War-ontwikkelaar Santa Monica werden meerdere werknemers ontslagen en is een nog onbekend project mogelijk geschrapt. Tel dat op bij het nieuws dat de Amerikaanse baas en Sony-icoon Jack Tretton ermee stopt en je kunt in ieder geval zeggen dat het een bewogen jaar was voor het bedrijf.

InFamous: Second Son

Op naar de toekomst

Gelukkig kijkt Sony positief naar de toekomst en zijn er de afgelopen 12 maanden een aantal zaken aangekondigd die nieuw leven in de industrie kunnen blazen. Allereerst is er de streamingdienst Playstation Now, die spellen van de vorige generatie en eerder naar een groot aantal platformen moet brengen. Natuurlijk is dat een handige manier om backwards compatibility aan de PlayStation 4 toe te voegen. Maar het feit dat je straks alleen een controller nodig hebt om op je Sony-tv te kunnen gamen, is vooral een eerste stap naar een toekomst waarin consoles overbodig zijn. Een andere grote aankondiging kwam in de vorm van Project Morpheus, een virtual reality-bril die de concurrentie met projecten als de Oculus Rift aangaat.

Naast het kijken naar de toekomst werd dit jaar ook voorzichtig afscheid genomen van het verleden. De PlayStation 3 kreeg nog een paar fantastische games die de generatie een goede afsluiting gaven. Vlak na de E3 kwam The Last of Us uit, dat gelijk een van de beste spellen van de generatie is. Ook het langverwachte nieuwe deel in de Gran Turismo-serie scheurde onze consoles in, al zijn de meningen over de kwaliteit van de game nog altijd verdeeld. En dan was er nog het ondergewaardeerde Puppeteer, dat je een prachtig toneelstuk voorschotelt.

The Last of Us Remastered

De Vita moet leven

De Vita neemt ondertussen een vreemde positie in binnen het bedrijf. De handheld wil maar niet succesvol worden, wat Sony ook doet. Er kleeft nog altijd een stigma aan dat er te weinig op te spelen valt, ook al puilt het apparaat inmiddels uit van de games. Het mist vooral een paar grote system-sellers. Het lijkt er echter niet op dat Sony die nog gaat produceren. De Vita is net twee jaar uit maar is nu al op het punt aanbeland waar de PSP pas op het eind mee te maken kreeg, namelijk dat er vooral nog niche en Japanse titels op uitkomen. Een positief puntje is wel dat mensen die eenmaal een Vita hebben daar gemiddeld ook veel games voor kopen, waardoor het voor kleine bedrijven nog wel aantrekkelijk is om spellen voor het platform te ontwikkelen.

Een jaar geleden wisten we het zeker: Sony had de E3 gewonnen. Een jaar verder zijn we daar nog steeds van overtuigd en spreken ook de verkoopcijfers in het voordeel van de Japanse gigant. Wel kreeg Sony een paar smetjes op zijn blazoen, waarvan we hopen dat ze dit jaar tijdens de beurs weer worden weggepoetst. Een paar nieuwe games om naar uit te kijken, een verzekering dat de ontwikkeling van de nieuwe Uncharted niet in de soep loopt en misschien zelfs een plan om de Vita te redden, en Sony zou dit jaar tijdens de E3 zomaar weer als winnaar uit de bus kunnen komen.