Review: SteelSeries Siberia Elite gameheadset | Gamer.nl

SteelSeries heeft bij veel gamers een plekje in hun hart veroverd. Het Deense bedrijf werd bekend met zijn glazen muismatten onder de naam Icemat, maar in 2007 werd de naam in SteelSeries veranderd. Het merk was één van de eersten die zich verbond aan profe ionele gamers en teams sponsorde, waardoor SteelSeries juist bij die belangrijke groep in een korte tijd erg populair werd.

4 centimeter

De Siberia Elite is het topmodel van de Siberia-lijn, de headsetlijn die gamers wil aanspreken die het acce oire naast gamen ook voor andere doeleinden gebruiken. Hierdoor heeft de Siberia Elite een vrij uniek design. De headset is groot, stijlvol en valt op. Het mag duidelijk zijn: terwijl de meeste gameheadsets veelal enorm sober zijn en zo weinig mogelijk proberen op te vallen, vindt SteelSeries dat de Siberia Elite gezien mag worden.

De Denen trekken met de gigantische oorku ens de meeste aandacht. De oorku ens zijn vier centimeter dik en in totaal wordt je hoofd aan beide kanten met zo'n 6 centimeter verbreed. Gelukkig kiest SteelSeries er niet voor om het gehele design zo kolo aal te maken. De hoofdband is vrij dun en het ijzeren frame dat voor de stevigheid van de Siberia Elite zorgt, biedt een fijn contrast met de dikke witte oorku ens.

De oorku ens zijn gemaakt van leer dat vrij zacht aanvoelt en de warmte flink bij zich houdt. Na een lange gamese ie is het dan ook echt noodzakelijk om de headset af te zetten en weer wat fri e lucht bij je oren te krijgen. Door het gebruik van leer krijgt SteelSeries' headset wel een meer premium uiterlijk. Het model van de Siberia Elite is het zogeheten over-the-ears, wat wil zeggen dat de oorschelpen je oren geheel insluiten. Echter pa en oren van ondergetekende (van normaal formaat) niet goed in de oorku ens: daar is de ruimte die de headset biedt net te klein voor. Hierdoor drukt de Siberia Elite een beetje op de zijkanten van je oren, wat enige gewenning vergt en de eerste paar dagen voor gevoelige oren kan zorgen.

Vering

In tegenstelling tot veel andere gameheadsets werkt SteelSeries met een soort vering in de hoofdband. Je schuift de headset over je oren en de hoofdband rekt mee en vormt zich daarmee automatisch naar jouw hoofd. Het ijzeren frame zorgt voor de stevigheid en dat de oorku ens tegen je hoofd worden geduwd. Deze combinatie werkt erg goed: de Siberia Elite zit niet te strak en het niet meer handmatig hoeven instellen van de grootte is een welkome eigenschap voor elke gameheadset.

Aan de linker zijkant bevinden zich de uitschuifbare en flexibele microfoon en de schakelaar om het geluid van de microfoon te dempen. Deze schakelaar is als een ronde ring in de oorschelp die naar links of naar rechts gedraaid kan worden. De rechter oorschelp heeft ook een draaiwiel dat de volumeregeling bepaalt. Beide draaiwielen zijn wel een beetje moeilijk te bereiken omdat het ijzeren frame tijdens het draaien soms in de weg kan zitten.

Samen luisteren

De Siberia Elite wordt geleverd met een externe geluidskaart voor Dolby surround sound en extra kabels om de headset middels twee jack-plugs aan te sluiten of via één jack-plug met mobiele apparaten te koppelen. Het is ook mogelijk om een extra headset via de Siberia Elite aan te sluiten. Onder de rechter oorschelp bevindt zich een ingang voor een extra headset om tijdens het gamen of juist onderweg met zijn tweeën naar hetzelfde geluid te luisteren. Een leuke toevoeging van SteelSeries.

De externe geluidskaart, die zowel met Windows als Mac compatibel is, dient alleen als doorgeefluik voor de Dolby surround sound en werkt samen met de SteelSeries Engine, de sofware en bijbehorende drivers van het Deense merk. De surround sound-optie kan bijvoorbeeld alleen middels de software worden geactiveerd. En dat is vrij vervelend, omdat het een aantal extra omslachtige stappen vergt. Normaliter is surround sound met een schakelaartje op de externe geluidskaart te activeren of deactiveren.

Intense audio

De surround sound die de geluidskaart biedt, is 5.1 en 7.1. Het verschil tu en beide modi is niet heel groot, maar het verschil met stereoheadsets is wel te horen. Zo kan de drager veel nauwkeuriger bepalen waar specifieke geluiden vandaan komen en biedt de Siberia Elite een ruimtelijk geluid. Ook de lage bastonen worden door de geslotenheid van de oorschelpen enorm versterkt, waardoor het geluid van onder andere first-person shooters intens en realistisch overkomt.

De geluidskwaliteit van de Siberia Elite is voor gamen erg goed geoptimaliseerd. De lage tonen overheersen soms iets te veel waardoor de hoge tonen worden verdrongen, maar in het algemeen presteert de gameheadset prima. De geluiden van multimedia, waaronder films en muziek, lijden echter wel onder deze voorkeursbehandeling voor gamen. Zo mist de Siberia Elite de rijkheid die sommige – maar lang niet alle – headsets wel bieden voor zowel muziek als film.

Met de software is het mogelijk om een speciale equalizer voor bijvoorbeeld film, muziek of juist first-person shooters te selecteren. De eerste twee leveren weinig echte voordelen op, bij de first-person shooter-, sports- of juist MMO-opties is er wel een duidelijk voordeel hoorbaar. Zo klinken de ba en bij eerstgenoemde enorm stevig, versterkt sports de omgevingsgeluiden voor een realistischere game-ervaring en biedt MMO juist meer aandacht voor de hogere tonen die bijvoorbeeld voorkomen bij het uitvoeren van magische aanvallen.

Uniek

De software is ook belangrijk voor de aansturing van de led-verlichting van de Siberia Elite. De oorschelpen hebben beide een oplichtende ring waarvan je de kleur zelf kunt kiezen. Het is ook mogelijk om een regenboogmodus te activeren, waarna de ring langzaam van kleur verandert. Dit toffe effect is echter alleen beschikbaar als de headset met de externe versterker is verbonden en werkt niet in combinatie met mobiele apparaten.

Ook de microfoon wordt grotendeels door SteelSeries' software aangestuurd. Zo kun je via de software de ruisonderdrukking en een speciale audiocompre ie voor een meer gelijkmatig volume in- of uitschakelen. De kleine led-ring aan de microfoon laat zien of deze staat ingeschakeld. Die led-ring heeft wel één nadeel: in een donkere omgeving schijnt het licht van de led vervelend in je oog, waardoor je genoodzaakt wordt om de microfoon omlaag te buigen.

De Siberia Elite is een enorm intere ante gameheadset. Het acce oire is anders dan de meeste gameheadsets, biedt enkele enorm handige features en gaat een enkele keer compleet de mist in bij de meest voor de hand liggende eigenschappen. Daar zijn het ontbreken van een schakelaar voor surround sound en de led-ring aan de microfoon twee uitstekende voorbeelden van. Die minpunten wegen echter niet op tegen de enorme voordelen van de Siberia Elite. De audiokwaliteit is voor gamers uitstekend, het design uniek en de software overzichtelijk. En dat SteelSeries het lukt om led-verlichting niet kinderachtig maar juist cool in een acce oire weet te implementeren, is mi chien wel de grootste prestatie.

Pluspunten: Fris en eigenzinnig design, led-verlichting, vering in hoofdband, audiokwaliteit voor gamen
Minpunten: Leer houdt veel warmte vast, niet geoptimaliseerd voor multimedia
Adviesprijs: 199 euro