De afgelopen jaren heb ik vooral muizen met een lasersensor gebruikt. Een optische sensor klonk toentertijd zo oubollig. Logisch: het is de vervanger van de ouderwetse muis met een balletje. Maar er is ook een grote groep gamers die optische muizen prefereren boven lasermuizen. Lasermuizen hebben er in het algemeen een handje van om te versnellen binnen korte afstanden die je met de muis aflegt. Daar ben ik zelf al redelijk aan gewend, maar het zorgt wel voor een differentiatie binnen de afgelegde afstand op de muismat en het scherm.

Dat probleem wil SteelSeries aanpakken met de Rival. Het Deense bedrijft belooft dat de Rival je bewegingen één op één volgt en geen versnelling toepast. Daarnaast beschikt de Rival over een dpi van 50 tot 6500, wat voor bijna alle gamers een breed genoeg aanbod van dpi's biedt en zich kan meten met de gemiddelde lasermuis.

Het verschil tussen een optische muis en een lasermuis is simpel. Een optische sensor gebruikt een led om de oppervlakte waar te nemen en bewegingen te registeren (veelal een vierkantje), een lasersensor straalt een zeer nauwkeurige laser(veelal een rondje). Daarbij doen beide sensoren grotendeels hetzelfde: het projecteren, weerkaatsen en waarnemen van licht.

3d-printen

De Rival is een muis met rechtshandig design dat flink verschilt van de vorige muizen die SteelSeries op de markt heeft gebracht. De Rival heeft een groter design en bollere rug, waardoor kleinere handen iets meer moeite hebben om aan de muis te wennen. Ook is de Rival wat minder ergonomisch vormgegeven dan zijn concurrenten, zoals muizen van Razer of Logitech. De bovenkant is gemaakt van plastic met een stroeve coating die vrij snel vette vlekken toont. Verder zijn er naast de twee standaard muisknoppen ook twee duimknoppen aan de linkerzijkant te vinden. Onder het scrollwiel bevindt zich een knopje om de dpi tijdens het gamen aan te passen.

Beide zijkanten van de Rival worden gekenmerkt door een rubberen grip. Die grip voelt in het begin iets te stroef aan en is de eerste weken iets te nadrukkelijk aanwezig, maar went uiteindelijk vanzelf. Aan de voorkant van de muis is een met led verlicht SteelSeries-logo te vinden. Je kunt elke kleur van de regenboog voor de led instellen. Ook is het mogelijk om de led te laten 'ademen', de term die wordt gekoppeld aan een licht steeds feller te laten schijnen en vervolgens weer te laten afzwakken.

De knoppen van Rival klikken behoorlijk anders dan op zijn concurrenten. De Rival laat een zachter en doffer geluid horen als je de muisknoppen indrukt. Een iets zwaardere feedback zorgt ervoor dat gamers écht het gevoel hebben dat ze de knop hebben ingedrukt. Als gamer heb je toch een headset op je hoofd of het geluid hard aan, waardoor het klikgeluid volgens SteelSeries minder belangrijk is. In de praktijk werkt dit fijn en is die stevige feedback een duidelijke bevestiging van het indrukken van de betreffende knop, net als bij mechanische toetsenborden het geval is. Als laatste maakt SteelSeries het ook mogelijk om je eigen logo als een soort balkje te 3d-printen, die je vervolgens onder het SteelSeries-logo kunt plaatsen. Standaard krijg je twee van de balkjes bij de muis geleverd, met Rival en SteelSeries erop.

In de cloud

De Rival wordt met een usb 2.0-kabel aan een Windows-computer of Mac aangesloten. De muis werkt via plug-and-play, maar SteelSeries adviseert om de betreffende software te installeren om alles uit de Rival te halen. De software laat je onder andere de acties van knoppen instellen, macro's aanmaken en de dpi en sensitiviteit aanpassen. Ook kun je middels de SteelSeries-software de kleur en het lichteffect van de led aanpassen. Je instellingen worden vervolgens in de cloud opgeslagen, waardoor je - als je dit wilt - dezelfde instellingen op verschillende computers krijgt.

SteelSeries heeft al eerder bewezen dat zijn software uitstekend is en vooral goed samenwerkt met andere producten van de Deense gameaccessoirefabrikant. Bij de Rival laat SteelSeries opnieuw zien waarom één universeel softwareprogramma voor randapparatuur zo fijn is. Het programma beschikt daarbij niet over te veel verschillende functies en biedt  cloudsynchronisatie voor je hardware-instellingen. Laatstgenoemde is ’een feature die zo fijn is dat je na één keer gebruik jezelf gelijk de vraag stelt waarom je het nooit eerder hebt gebruikt.

Klein verschil

De Rival behoudt net als andere SteelSeries-producten zijn soberheid en focust zich op de belangrijkste onderdelen: prestaties, design en comfort. De Rival werkt enorm nauwkeurig op verschillende oppervlaktes. Ik heb het gevoel dat snelle bewegingen iets nauwkeuriger door de optische sensor worden geregistreerd dan ik van lasermuizen gewend ben. Dit verschil is zo klein dat ik dit niet met zekerheid kan zeggen. Je moet de kracht van een placebo nooit onderschatten.

Het is knap dat SteelSeries met de Rival laat zien dat optische muizen niet hoeven onder te doen voor de meer moderne lasermuis. Sterker nog: een grote groep gamers zweren bij een optische sensor voor het maken van hun headshots. En hoewel ik niet wil stellen dat optische muizen beter zijn dan lasermuizen, is de Rival in vrijwel alle opzichten een uitstekende gamemuis die net wat geschikter is voor grotere handen.

Pluspunten: Stoer en industrieel design, optische sensor verrast, fijne led-verlichting en software
Minpunten: Materiaal wordt snel vies, iets minder geschikt voor kleinere handen
Adviesprijs: 59,99 euro