Review: Roccat Lua | Gamer.nl

Review: Roccat Lua | Gamer.nl

Het is in de gamemuizenwereld vrij uniek om een kleine gamemuis op de markt te brengen. Toch probeert Roccat een groep gamers aan te spreken die liever een kleine en daarmee ook ietwat goedkopere muis op de muismat willen hebben. De Lua is de uitgeklede versie van de Kone Pure met heel weinig poespas. Een strak uiterlijk, stevige bouw en het gebruik van Roccats uitstekende driversoftware moeten de gamemuis voor een grotere groep gamers aantrekkelijk maken.

Ook voor lefties

De Lua valt onder het gros van de gamemuizen niet echt op. Het matzwarte uiterlijk en de inkeping voor de duim vallen daarbij te prijzen, maar velen gaan mogelijk vallen over het grote Roccat-logo dat optioneel via een led licht geeft. Alle Roccat-muizen zijn van een dergelijk groot logo voorzien. Degenen die het echt niets vinden, kunnen via de bijgeleverde software de led-verlichting uitschakelen waarna de Lua gewoon als een simpele en strakke gamemuis oogt.

Het strakke uiterlijk van de Konue Lua wordt mede bereiktkomt mede door de zijkanten met een ruw reliëf. Hierdoor krijgt de gamemuis een vlotte look en behoudt hij zijn robuustheid. De ruwe zijkanten geven gamers ook meer grip en zijn een verademing voor degenen met zweterige handen. De bovenkant van de muis – waar nogmaals een groot tekstlogo van Roccat te vinden is - bestaat helaas uit een glad materiaal dat snel vette vlekken vertoont.

Het lichte gewicht en het kleine formaat vallen direct op wanneer je de Lua oppakt. De gamemuis weegt bijna niets. Dit is handig voor degenen die de Lua ook graag willen meenemen: het extra gewicht in je rugzak ga je vrijwel niet merken. De Lua is daarnaast ook voor linkshandigen ontworpen: de inkeping voor de duim zit aan beide kanten. Dit betekent wel dat er bij beide kanten geen duimknoppen aanwezig zijn, e. Een gemis voor veel gamers.

Toch wel een led

Ondanks het gemis van de duimknoppen presteert de Lua naar behoren. De versnelling is uitstekend en het reactievermogen heeft geen één een keer teleurgesteld. Dat is voor een gamemuis met een prijskaartje van 29,99 euro een knappe prestatie. Ook de led-verlichting die heel langzaam feller wordt en weer dooft, doet vermoeden dat je een vrij dure en exclusieve muis op je bureau hebt staan. Daar geldt weer dat je er als gamer wel van moet houden.

De grote winst behaalt Roccat met de software. De drivers voor de Lua zijn uitgebreid en geven de gamer vrijwel de complete macht over de gamemuis. De software bestaat grofweg uit twee tabbladen waar in bij de eerste de verschillende snelheden van de Lua kunnen worden ingesteld. Het tweede tabblad laat spelers de functies van knoppen wijzigen en de led-verlichting aanin- of uitschakelen.

Gamers gaan voornamelijk van het eerste tabblad gebruikmaken. Hier kun je de snelheid van de muisaanwijzer in Windows aanpa en, de verticale scrollsnelheid instellen (aanrader) en de polling rate – de mate waarin de Lua met de pc verbindt, voor een nog snellere reactietijd – instellen. Het is eveneens mogelijk om verschillende dpi-waarden, die je met een knop onder het scrollwiel activeert, te selecteren waarna je tijdens het gamen snel en gemakkelijk van mui ensitiviteit wi elt.

Habbekrats

Het is Roccat met de Lua en zijn grotere broers gelukt om een divers en aantrekkelijk aanbod van gamemuizen op de markt te brengen. Terwijl de Kone XTD mogelijk iets te uitgebreid en duur was en de Kone Pure een hele goede en meer voordelige keuze, blijkt de Lua het meest waard voor je geld te bieden. Een prijskaartje van 29,99 euro is een habbekrats vergeleken bij met de prijzen die Razer, SteelSeries of Logitech hanteert.

Toch moet je als gamer voor de lage prijs enkele conce ies doen. Zo heb je geen beschikking over de door velen geliefde duimknoppen en is de grootte van de Lua nogal aan de kleine kant. De gamemuis is zelfs zo klein dat ‘ie op het eerste gezicht eerder als een acce oire voor je laptop oogt. Gamers met grote handen kunnen de Lua dan ook beter mijden, want na lange speelse ies krijg je gegarandeerd kramp in de hand. Iedereen met kleine handen of handen van normale grootte kan de Lua zonder twijfel aanschaffen, met de stevige bouwkwaliteit, de ondersteuning voor linkshandigen en de uitstekende software in het achterhoofd.

Pluspunten: Goedkoop, degelijke prestaties en uitstekende software
Minpunten: Geen duimknoppen, voor velen te klein
Adviesprijs: 29,99 euro