Grid stamt af van de inmiddels vijftien jaar oude TOCA-serie, dat in onze regio al snel onder de naam DTM bekend werd. Vanaf het vierde deel, DTM Race Driver, kwam de nadruk steeds meer op de enorme diversiteit aan racetakken te liggen. Amerikaanse musclecars, Formule Fordjes, kartwagen: de DTM- en Toca-raceklassen vormden nog slechts een klein onderdeel.
Deze opzet geldt ook voor Grid. Er zijn verschillende soorten racebolides, waardoor je continu van rijstijl wisselt en dus keer op keer aangespoord wordt om je eigen vaardigheden te verbeteren, alsook te verbreden. Het knappe van Grid is dat al deze raceklassen daadwerkelijk de moeite waard zijn om in te duiken, wat misschien wel het grootste manco was bij de DTM-games - voertuigen als karts en vrachtwagens gleden over het wegdek.
Intensiteit
Een deel van excentrieke autoklassen is uit Grid gehaald, maar dat is de game enkel ten goede gekomen. Codemasters slaagde er namelijk in een heuse intense race-ervaring te bieden, op een schaal die een jaar of vier geleden nog zeer ongebruikelijk was. Natuurlijk voelden de Project Gothams en Need for Speeds actievol en intens, maar op een volledig andere manier.
Op twee fronten maakte Grid furore wat betreft de intensiteit. Ten eerste staat het gevoel voor snelheid centraal. Het duidelijkste is dit wanneer je de weergave vergelijkt met fotografie. Wanneer je een hoge sluitersnelheid gebruikt, is niet alleen de wagen, maar ook de volledige omgeving haarscherp. Bij een lage sluitersnelheid blijft de wagen scherp - daar richt de camera zich immers op. De omgeving vervaagt daarentegen, waardoor het contrast groter wordt en je dynamiek en snelheid in het beeld vastlegt. Grid is de eerste game die dit technische foefje op een dusdanig overtuigende wijze gebruikt en is tot op heden het voorbeeld voor andere raceseries En het verklaart ook waarom Gran Turismo zo 'sloom' overkomt.
Opmerkelijke keuze
Het twee punt is de indrukwekkende cockpitview. Net als het later verschenen Need for Speed: Shift staat de camera niet 'vast'. Bij een lichte touché met een concurrent, maar ook bij het te hard aansnijden van een bocht beweegt de camera mee. Dit maakt het veelomvattende verschil tussen het simpelweg bekijken van een race en het werkelijke deelnemen. Het is precies om deze reden enorm zonde dat Codemasters heeft besloten dit camerastandpunt uit het tweede deel te slopen. Naar eigen zeggen vloeit dit voort uit de desinteresse - slechts vijf procent zou op deze manier spelen - maar de reacties op het nieuwsbericht zijn veelzeggend.
Het is opvallend dat er nog geen vervolg is verschenen, hoewel Grid zeer bepalend voor het racegenre is gebleken. Het meest in het oog springende voorbeeld daarvan is de zogenaamde terugspoeloptie, waarmee je als een tijdmanipulator een botsing terug kunt draaien en de inhaalactie nog een keer mag inzettend. Niet alleen andere Codemaster-games als Formule 1 en Dirt, maar ook Forza hebben deze functie omarmd. In hoeverre Grid 2 een vergelijkbare betekenis voor het genre gaat krijgen, is de vraag, zeker aangezien Codemasters een trekpleister als de cockpitview weghaalt. Het zou in ieder geval zonde zijn als de ontwikkelaar ervoor kiest om louter in te spelen op innovaties uit andere titels, zoals het sociale media-gedeelte uit Need for Speed: Hot Pursuit. Grid is in ieder geval een ijkpunt gebleken en onderstreept daarmee de geldingsdrang van Codemasters als raceontwikkelaar.
Reacties op: Reload: Race Driver: GRID
Scriptkiddie
Pug205GTi
ultraspaz
Veel style, weinig substance.
En de terugspoel-functie is iets waar ik mij dood aan erger in racegames. , net als automatsche health generatie in fps shooters, totaal onrealistisch en gewoon gemaakt voor casual gamers die niet hun tijd willen steken in het verbeteren van hun eigen tijden en verbeteren van rijstijl. Een verschrikkelijke 'feature'. En het weghalen van de cockpit view in GRID2.. dafuq. hoe kun je dit nog een race-sim noemen, zover het dat al was. =)
Daarbij GT5 sloom noemen omdat Grid een overdosis aan blur-effecten gebruikt om maar zo snel en flashy mogelijk over te komen.. GT5 heeft nou eenmaal een realistischer gevoel als Grid. en als je snelheid wilt zien en voelen, pak de X2010 in GT5.
tot zover mijn ouwelullen kritiek.
Aquemini
343GuiltySpark
Persoonlijk hoop ik dat de Codies nu eens iets doen aan die rubberbanding. Die was is Grid en Dirt toch weer alom aanwezig.
GT5 is in vergelijking met deze game misschien wel sloom, maar je kunt een arcaderacer als Grid totaal niet vergelijken met een vrij realistische racegame als GT5.
h0bb1t
nitiniskaal
nitiniskaal
Reson.nl
Nekkie
Beide games helemaal grijs gespeeld. Grid met een controller omdat ik toen nog geen g27 had, die heb ik aangeschaft met gt5. Laatst een keer grid met het stuur gespeeld, maar dat
Voelde toch niet echt lekker aan in vergelijking met gt5. Misschien ligt dit aan de instellingen dienst aan moet passen? Alleen geen idee wat ik precies moet aanpassen aan die instellingen met deadlzones e.d.
343GuiltySpark
innerchild
ravw
Maar wat betreft Grid goede game alleen jammer dat hij op W7 vaak er uitklapt anders was het nog steeds spel nummer 1 wat betreft race games.
Polbeer91
Die terugspoelfunctie vond ik wel jammer idd, "gebruik 'em dan niet" zeggen ze dan, maar als die erinzit is dat wel moeilijk, zou fijn zijn als je gewoon in de opties dit uit kunt zetten.
Sommige disignkeuzes zoals de rubber banding maken het minder realistisch maar wel veel intenser, omdat er altijd iemand op je achterbumper zit.
Wiepie
Nekkie
Toch bedankt voor de tip! Altijd prettig als mensen met tips komen
343GuiltySpark
Nekkie
Vond ik echt een drama qua besturing. Maar de ervaringen met nfs serie en het eerste deel weerhouden mij ervan om geld uit te geven aan deel 2. Toch bedankt voor de tip
Akram Lechheb
343GuiltySpark