Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Portal 2

Reload: Portal 2

Valve’s laatste verhaal

Geschreven door Thijs Barnhard op

Exact vijf jaar geleden bracht Valve zijn laatste verhalende game uit. Portal 2 betekende in 2011 het voorlopige en waarschijnlijke einde van het soort games die Valve in het verleden zo groot heeft weten te maken. Terwijl de kans op het langverwachte Half-Life 3 met ieder jaar verder afneemt, ziet de duizendpoot binnen de game-industrie overal groeikansen – behalve in games die je helemaal op weten te zuigen met een knappe combinatie van uitmuntende gameplay en verhaalvertelling.

Dat Portal 2 de voorlopig laatste poging is van Valve om zo’n verhalende game te maken is ergens best cru. In veel opzichten voelde het tweede deel van het in 2007 verschenen Portal als een vervolg waar eigenlijk niemand om vroeg. Het verhaal stond uitstekend op zichzelf, voelde afgesloten en wist zoveel toe te voegen aan de lexicon van gamers dat een nieuwe Portal alleen maar kon tegenvallen.

Beperkt denken met portalen

In eerste instantie doet Portal 2 dat ook. De puzzelruimtes die je als labrat moet doorlopen met behulp van een wapen die portalen afschiet zijn veel meer afgebakend, waardoor er meestal niet meer dan één oplossing is om verder te komen. Gamers die het denken met portalen tot het uiterste wilden testen, konden hun experimentele fase uitleven in de editor die Valve op de Steam-versie vriendelijk bij de game leverde. Er zijn ware pareltjes te vinden tussen de testruimtes die door gebruikers zijn gemaakt, maar voor wie naar de volledige Portal-ervaring zoekt is er het hoofdverhaal.

Portal 2

Voor iedere andere speler was daar het nieuwe uitgebreidere avontuur waarin de heldin, Chell, opnieuw ontwaakt in het ondergrondse laboratorium van Aperture Science. Na het verslaan van de doorgedraaide supercomputer GlaDOS is de rust verre van teruggekeerd in dit centrum. De waanzin die door moet gaan voor wetenschappelijk onderzoek neemt onder leiding van de opvolger van GlaDOS nog vreemdere vormen aan. 

‘Let’s make some science’ 

Terwijl de eerste Portal voorzichtig balanceerde tussen geestig en griezelig, windt het vervolg er geen doekjes om. Met de introductie van de volledig imbeciele persoonlijkheidsbot Wheatley (met de stem van Stephen Merchant) en megalomane oprichter van Aperture, Cave Johnson (Oscarwinnaar J.K Simmons) als nieuwkomers is de grapdichtheid bijzonder hoog. Die humor heeft nog steeds een duister randje dat vooral te danken is aan Cave Johnson, die het in het vroegere en vergeten gedeelte van het complex het niet zo nauw nam met de wetenschap en het leven van zijn proefpersonen. Vreemde gels, een genetische mix van mensen en bidsprinkhanen, explosieve citroenen en maanrotsen zijn nog maar het topje van de ijsberg.

Portal 2

Het is ook in het verloren Aperture uit de jaren zestig dat de game zijn interessantste nieuwe gezicht introduceert. De eerder genoemde gels zorgen ervoor dat je tijdens het puzzelen hoger kunt springen, sneller glijdt en op vrijwel ieder oppervlak een portaal kunt plakken. Het zijn de uitbreidingen die je mag verwachten in een vervolg die werkt met een mechaniek die in het eerste deel al tot in de puntjes werd uitgewerkt. Het heeft in dit vervolg eigenlijk ook nog steeds iets magisch. Het ene portaal instappen om er bij het andere uit te komen wordt op zoveel manieren toegepast dat een tweede Portal tegen het einde van het spel compleet gerechtvaardigd voelt. In de formule schuilde meer dan genoeg voor een volwaardig vervolg.

Terwijl de allang overleden Cave Johnson via een bandrecorder je bevelen toeschreeuwt, GlaDOS verworden is tot niet meer tot een op een aardappel draaiende computer en Wheatley verandert van onhandige hulp tot kwaadaardig meesterbrein, vallen er steeds meer puzzelstukjes op zijn plaats. Portal 2 krijgt het voor elkaar om op een verrassende manier het universum te verdiepen. Met een figuur als Cave Johnson aan het hoofd en met zijn excentrieke ideeën over wetenschap is het uit onhandig robots, een oneindige hoeveelheid testruimtes en doorgedraaide computers bestaande laboratorium ineens niet zo onlogisch meer.

Portal 2

Met een behoorlijk definitief afsluiter en een niets minder dan geniaal stukje foreshadowing voor de grote finale is het verhaal van Portal in dit deel definitief af. De co-op die het denken met portalen tot zijn uiterste rekt is een meer dan toffe toevoeging die je alle nieuwe elementen laat proberen met een tweede speler. Portal 2 is daarmee een eigenzinnig vervolg dat vooral grootser, grappiger en gedurfder is. Het eerste deel staat nog steeds prima op zichzelf. Als Portal 2 één ding bewijst is het wel dat het eeuwig zonde is dat de genieën van Valve lucratievere vormen van geld verdienen aan games hebben gevonden dan verhalende games maken.

Dit artikel delen:

Lees meer

Vive la VR! - Gamer.nl Podcast 61 Bekijk dit weekend live de EU League of Legends CS Finals
10

Reacties op: Reload: Portal 2

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • None

    Mrhotshot85

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Fuck The Division. Fuck Far Cry. Fuck Dark Souls. Klaar met season passes en DLC.
    Portal 3 of Half-Life 3, dat zijn games waar ik zonder nadenken 100,- euro voor over zou hebben.
    Games met innovatie, een echt verhaal met veel humor en hier en daar wat drama maar bovenal geweldige gameplay! Ik ben helaas bang dat we games als deze helaas niet meer veel gaan zien door de lage eisen van de nieuwe/jonge generatie gamers die tegenwoordig genoegen nemen met Super Nintento kwaliteit 2D sidescrollers…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    gebakkenei

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @Mrhotshot85
    wel erg kort door de bocht om Dark Souls over eenzelfde kam te scheren..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Mrhotshot85

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @gebakkenei Wel erg kort door de bocht om alleen die game te verdedigen. Mijn reden? Eerste DLC voor die game is al announced. En ik, persoonlijk, koop geen enkele game meer waar DLC voor aangekondigt word. Puur om het feit dat er tot nu toe voor nog geen enkele game echt noemenswardige DLC is uitgekomen. Alleen maar meer van hetzelfde. Mocht de DLC uiteindelijk echt heel goed zijn dan zal ik erover nadenken een uiteindelijke "Complete edition" aan te schaffen voor de prijs van wat de game nu zonder DLC kost. Walg er van dat de game industrie het juist voorziet op de die-hard gamers die wel de makers willen steunen en de game direct kopen, want die betalen uiteindelijk het meest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    GoRightAhead

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @Mrhotshot85
    Geeft niks daar ben je vrij in.Ik Ik koop in principe ook nooit dlc. Ik heb voor the Witcher hearts of stone dlc een uitzondering gemaakt en ik vond hem fenomenaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Mrhotshot85

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @GoRightAhead Dat kan ik goed kan begrijpen. The Witcher heeft namelijk al een redelijke naam opgebouwd. Dus als je een fan bent van het genre dan kijk ik daar absoluut niet raar van op aangezien ze nog geen fans hebben teleurgesteld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Nuage

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @Mrhotshot85 Vind ik ook erg jammer. Vroeger in het ps1 ps2 tijdperk kocht ik games direct wanneer ze uitkwamen. Nu zie ik dat echt niet meer zitten. Demon's souls had geen dlc, mede door de oldschool spelervaring dacht ik, maar helaas is dat bij DaSo niet meer zo. Ik wacht dus met DaSo3 wel weer op de complete versie.

    En nog even ontopic: Geweldig spel Portal 2, door een backlog pas net aan kunnen beginnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Baukereg

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Vorig jaar de Talos Principle, dit jaar The Witness, dus ja ze worden zeker nog wel gemaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Mrhotshot85

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @Baukereg Eens, Talos Principle was inderdaad een zeer leuke ervaring, al moet ik zeggen dat het mij een beetje aan humor ontbrak. Te veel mysterie en veel onnodig leeswerk. Ondanks dat zeker mee vermaakt! The Witness heb ik niet geprobeerd omdat ik er erg veel verschillende recensies over teruglees. Met een prijskaartje van 37 euro wil ik het risico niet nemen teleurgesteld te worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    Edwin1984

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    @Mrhotshot85

    Hoewel ik geen echte puzzel liefhebber ben kan ik The witness je wel aanraden. Prachtige combinatie van puzzelen en vrij rond lopen in een prachtige omgeving.

    Daarnaast kun je bij steam altijd een refund aanvragen als je minder dan 2 uur hebt gespeeld :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • None

    glaned

    • 1 jaar, 2 maanden geleden
    Goed geschreven!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.