Metal Gear Solid is (naast Legacy of Kain) mijn favoriete serie en (naast Legacy of Kain) de serie met de beste, meest aangrijpende verhaallijn. Geen game in deze serie die ik niet heb uitgespeeld en Metal Gear Solid 3 presteerde het als enige game ooit om bijna een traantje bij me los te wrikken, terwijl Metal Gear Solid: Portable Ops op de PSP me genoeg kippenvel bezorgde om in het schap tussen de kiloknallers te gaan liggen. Om het nog verleidelijker te maken hoor ik vlak na de release van Peace Walker dat een collega van me ‘tot tranen geroerd werd’. 1 + 1 = 2 en dus speel ik Peace Walker natuurlijk uit zodra de game op de PSP verschijnt. Toch?
Handheld schmanheld
Helaas komt het zover nooit. Ik speel een uurtje, hekel de besturing en om allang vergeten redenen laat ik mijn savefile zeker een jaar lang stof happen. Hij grijpt me niet. Ongeveer een jaar later waag ik nog eens een poging. Ik besluit opnieuw te beginnen omdat ik dan weer lekker in het verhaal kan komen, speel tot precies hetzelfde punt als waar ik voorheen geëindigd was en…. weer wordt de PSP aan de kant gelegd. Geen zorgen, geen medelijden, ik weet namelijk dat Metal Gear HD naar de PlayStation Vita komt. Met het idee dat ik deze game op de PSP speel terwijl ik ‘m straks in volle HD-glorie kan ervaren op de Vita, heb ik voor mezelf reden genoeg gevonden om even te wachten op die versie.
Eind 2012 is het dan zover, ik knal Peace Walker op m’n Vita. Ik geniet van de opgepoetste graphics, speel makkelijk tot aan het stuk waar ik de vorige twee keer geëindigd was en, euh, ik zie ergens een trailer van deze game op de PlayStation 3… Tja, zo op m’n tv spelen, dat heeft ook wel wat. Het aantal handheldgames dat me tot aan het einde wist te boeien is op één hand te tellen en de besturing is vast ook een stukje soepeler met een normale DualShock-controller. Ga ik… Zal ik… Ja! Ik leg ‘m gewoon weer weg, want handheldgamen is niet voor mij weggelegd. Bovendien heb ik de Metal Gear Solid HD Collection gewoon liggen op de PlayStation 3 dus ik kan ‘m elk moment aanslingeren. En dat moment komt – na weer een jaar uitstel – dan eindelijk in januari 2014.
MGS Manager
De reden dat ik weer zolang gewacht heb, is omdat ik het spuugzat ben. Ik heb helemaal geen zin om voor de vierde keer op rij door dat eerste muffe stuk te spelen. Als ik hoor dat Metal Gear Solid: Ground Zeroes een direct vervolg is op Peace Walker, besluit ik elk stukje info en elke trailer maar gewoon te vermijden. Maar ja, Ground Zeroes begon aardig op de deur te kloppen en aangezien ik nergens meer naar uitkijk dan naar die game, was het twee weken terug dan toch eindelijk onvermijdelijk om mijn Peace Walker-aversie opzij te zetten. En gelukkig maar.
Ik ben twee weken lang en weet ik het hoeveel uren niet meer aanspreekbaar. Ik game door totdat ik in slaap val op de bank en sta extreem vroeg op omdat ik geen tijd wil verspillen. Metal Gear Solid: Peace Walker heeft me – eindelijk – volledig in zijn greep. De missies zijn leuk, het verhaal is okay, de eindbazen zuigen. Maar het managementgedeelte waarmee ik ‘mijn’ Outer Heaven uitbouw heeft zijn klauwen in mijn interesse geslagen. Ik stuur elke vijand die ik in slaap schiet naar mijn basis, daar deel ik ze keurig in bij de juiste teams en ik vermoord gedurende de complete game om precies te zijn 0 personen. Mijn teams groeien en voor ik het weet heb ik een briljante Research & Development-tak die in hoog tempo nieuwe wapens voor me ontwikkelt, mijn andere knappen koppen zitten verzameld op de afdeling Intel en mijn leger bestaat uit louter goed getrainde professionals. Die laatste stuur ik dan weer op missies buitenshuis, waarna ik bij terugkeer gebiologeerd zit te staren naar een passief, turn-based resultatenscherm waarop te zien is hoe hun missie verlopen is.
Extra uurtjes
Twee weken later is het dan eindelijk gebeurd. Ik keek er tegenop, maar nu het voorbij is baal ik ervan. Dat ‘ontroerd tot op het bot’ bleek trouwens meer over de geestelijke gesteldheid van mijn collega te zeggen, dan over de game. Het verhaal is niet slecht, maar daar houdt het dan ook wel op. Hetzelfde geldt voor de missies an sich. Niet slecht, maar ook niet echt fantastisch. Maar alles daaromheen – het managen van je teams, het feit dat jouw succes op dat gebied doorwerkt in de missies die je als Snake speelt en de manier waarop je reputatie opbouwt om nieuwe aanhangers te werven – heeft me volledig te pakken. Ik vermoed dat Metal Gear Solid: Ground Zeroes een soortgelijk systeem gaat handhaven, alle tekenen zijn er. En ik zou het meer dan prima vinden als dat zo was, juist omdat het nieuwste deel daarmee flink zou innoveren ten opzichte van de andere grote consolereleases uit deze serie.
En dan nog een laatste noot: nee, ik heb die veel te veel missies na de credits niet meer gedaan. Zonder drive van het verhaal blijken die namelijk niet genoeg te bieden om me bezig te houden. Al leert het internet me dat er na al die post-credits-missies nog een plotwending van jewelste komt, die de boel spectaculair opzet voor Metal Gear Solid: Ground Zeroes. Sterker nog, dat allerlaatste filmpje heeft meer belangrijk verhaal in zich dan de rest van de game bij elkaar, keer tien. Fuck het, dat filmpje zoek ik op YouTube wel op, die ‘extra uren spelplezier’ was ik toch al lang en breed verloren. Ergens verdeeld over al die mislukte handheld-uitstapjes.
Reacties op: Reload: Metal Gear Solid: Peace Walker
Helios
Mythanics
Ik heb eigenlijk niet zoveel met MGS, vind het niet zo veel aan, maar Zone of the Enders: The 2nd Runner is mijn lievelingsspel aller tijden en zie veel liever dat hij daar aan begint dan dat hij van Konami steeds vastzit aan deze serie die naar mijn gevoel al veel te belachelijk en ingewikkeld is geworden qua verhaallijn. Voor mij te groot en uitgebreid om nog in te stappen en sowieso had ik niet echt wat met de vorige games.
Ik smeek Kojima om gewoon een Zone of the Enders te maken en dat hij die game net zo goed maakt als ZOE2. Dat is alles wat ik wil, maar ben bang dat ik dat nooit zal krijgen..
maikelsteneker
Fappingsnake
Metal gear solid 1 was mijn eerste metal gear ( mede dankzij de stem van hayter die ik hoorde tijdens een commercial ) en sinds dien ben ik een echte MGS-fanboy :)
Peace walker is supergame, met een superverhaal , de iets mindere was deel 2, maar dat kwam ook omdat je met Rayden het grootste gedeelte speelde.
Desalniettemin moet je gewoon alle MGS games spelen ( uitgezonderd de psp card games ) om het verhaal echt duidelijk te begrijpen , ook dan zal Simon gevoelens krijgen voor deze game.
De game moet zeker niet in de koelkast , dat moeten ze doen met gta en cod series.
Mythanics
Ik vind gewoon dat MGS na al die delen een veel te ingewikkeld en overgecompliceerd verhaal heeft, waar ik in mijn persoonlijk mening niet meer in kan stappen, ondanks dat ik MGS1 t/m 3 wel geprobeerd heb. Ook eigenlijk wel onzin dat je zegt dat ik alle delen moet spelen en dan pas het verhaal goed genoeg kan begrijpen om van de serie te houden.
Dat laat dan toch absoluut zien hoe overdreven ingewikkeld het verhaal dan is en totaal ongeschikt is geworden voor nieuwkomers en instappers in de serie. Dat heeft Zone of The Enders dan weer totaal niet, stap gewoon lekker in deeltje 2 in en vrijwel alles is goed te begrijpen. De andere games zorgen alleen voor meer verdieping in het universum en de karakters.
Ik vind het ook apart, want Kojima's andere grote serie Zone of The Enders vind ik juist ontzettend gaaf en daardoor wilde ik meer spelen van hem, maar het enige andere wat ik nog enigszins tof vond was de Boktai serie.
Maar komt grotendeels denk ik omdat ik de gameplay van de MGS serie niet zo geweldig vind, misschien wel voor de tijd goed, maar nu absoluut niet meer. Terwijl de gameplay van ZOE in mijn ogen tijdloos is en nog steeds fantastisch. Daarnaast zitten er geweldige setpieces in en een prachtige variëteit aan missies, omgevingen en bazen.
Maar het verhaal en vooral de voice-acting is dan weer niet om over naar huis te schrijven in de ZOE serie, op een paar interessante filosofische thema's en inslagen na.
Overigens heb ik het hier alleen over Zone of the Enders: The 2nd Runner, want de originele game is toch wel een heel stuk minder en het GBA deel is wel oké, maar heeft een totaal andere inslag.
Maar goed, ben het dus zeker niet met je eens en hoop gewoon dat Kojima MGS op een gegeven moment even naast zich legt om een mooie nieuw deel in mijn lievelingsserie te produceren, hoewel ik absoluut begrijp dat ik ver in de minderheid ben.
Fappingsnake
Als je een uitgekauwd verhaal vergeschoteld krijgt, waar je zelf alle antwoorden al van weet , ga je ook niet ff lekker zitten voor die game, en skip je alle cinematics, wat overgens ook weer doodzonde is.
De Metal gear-serie is ook niet echt een game voor iedereen aangezien je vrij veel geduld moet hebben, en eigenlijk alleen maar tactisch moet spelen ( kan wel anders natuurlijk )
Storytelling , gameplay, muziek , tis allemaal goud waard, maar je moet er van houden.
Nederland is veel te veel gefocust op de shooters ( call of cuty ) en de Gta serie , veel andere games krijgen hierdoor weinig of geen interesse bij de meeste gamers, best jammer .
Ik denk namelijk als Metal gear solid 1 in deze tijd zou uitkomen met de graphics van nu, zouden veel gamers deze titel echt wel oppakken( in nederland ) .
En dat je geen hart heb was natuurlijk gericht op de games, en niet persoonlijk :)
Mythanics
Ik heb in de industrie gestudeerd en er mijn leven voor een aardige tijd van gemaakt. Ik back geregeld Kickstarters of andere initiatieven van games die mij uniek lijken of een geweldig verhaal vertellen.
Ik heb games gespeeld die een deel van mijn leven zijn geworden en die mij tot in de kern gevormd hebben tot wie en wat ik nu ben, dus ik denk echt wel dat ik een hart voor games heb, maar goed..
Een verhaal mag verder best ingewikkeld zijn, maar voor mij gaat dat toch een stuk te ver, off the rails en over the top in de delen van de MGS serie die ik ken.
Je hebt gelijk dat shooters en GTA behoorlijk populair zijn, maar dat is dan ook gewoon omdat er een doelgroep is die dat wil. En die doelgroep strookt niet volledig(wel gedeeltelijk), met de doelgroep van de MGS serie.
Ik denk zelf dat inderdaad MGS1 als nieuwe IP met de graphics van vandaag mensen aan zou kunnen spreken, maar dan wel een niche en zou het eerder een indie-achtige game zijn denk ik.
Je ziet ook dat MGS zich met Ground Zeroes en deeltje 5 als serie aanpast om een groter publiek aan te kunnen spreken juist door de open wereld gameplay en dingen als (interactieve) martelscenes die gepopulariseerd zijn door games als GTA(V).
De gameplay is inderdaad ietwat tactisch, maar dat het alleen tactiek is vind ik ook wel meevallen. Zijn wel uitgebreidere games met stealth en tactieken wat dat betreft(Splinter Cell, Rainbow Six)
Maar goed we zouden ook een hele andere industrie hebben als MGS1 nooit toen was uitgekomen, want ondanks dat het niet helemaal mijn games is/was, geef ik toe dat het wel een titel is die veel betekent heeft voor de game-industrie en het mede ook heeft gevormd tot wat het nu is.
Maar goed je zegt al heel erg mooi: "je moet er van houden en dat is inderdaad zo dus, let's agree to disagree ;)
Hoop alleen wel dat Kojima toch een beetje naar mij en andere fans luistert en toch tijd vrij maakt voor een nieuw deeltje van Zone of the Enders.
Fappingsnake
Splinter cell doet het overgens ook niet echt goed meer, en dat terwijl de gameplay erg toegankelijk is, de laatste al helemaal , *zucht* de game industrie is raar !! ;) ( of ik ;) )
Overmind
Ik ben het gedeeltelijk eens met Mythcanics. Mgs 1 en 3 behoren tot mijn lijst met favoriete games. Maar jij doet nu net of het een emotionele magnum opus van jewelste is. Het heeft absoluut zijn momenten maar het slaat net zo vaak de plank mis.
progamer1994
Vraag 1 Bij de mgs hd collectie zie je 3 games op de voorkant maar ik hoor dat deze collectie 5 games bevat, kan iemand dit uitleggen?
Vraag 2. Wat is het verschil tussen mgs hd edition collectie en mgs legacy edition?
Vraag 3: in welke volgorde.is et het mooiste om te spelen?
Alvast bedankt voor een duidelijke.uitleg
arthurvv
2. Legacy heeft ook nog Metal Gear Solid 1 en 4 plus extra's (2 graphic novels, VR missions etc), en kwam alleen uit op de ps3. De HD-collection was ook voor xbox 360.
3. Moeilijk. Eigenlijk heb je twee keuzes: naar verhaalvolgorde of naar volgorde van release. De eerste keuze is tof omdat je het verhaal echt volgt (al is het misschien aan te raden om dan nog even de wachten op Ground Zeroes/Phantom Pain, gezien die zich exact in het midden afspeelt), maar de tweede keuze geeft een beter beeld van hoe de serie zich technisch ontwikkelde (van top down, redelijk beperkte gameplay, tot een third persion actie/stealth-game).
Overmind
RPGer
Peace Walker had sfeer en uitstekende gameplay, maar ik vrees voor het volgende deel.
Oldsnake1979
Maar qua verhaal, karakters en eindbazen is
MGS toch echt baas.
Sorry ZOE!