Volledige games en techdemo's

Tekken 5: Dark Resurrection was met zijn prijskaartje van €9,99 de duurste PlayStation Store-launchgame. Nu digitale distributie helemaal ingeburgerd is, kijken we niet meer op van zulke prijzen, maar ruim zes jaar geleden dacht men toch wel twee keer na voordat de creditcard (toen nog de enige betalingsmogelijkheid) getrokken werd. Toch werd Tekken 5: Dark Resurrection positief ontvangen. De vlijmscherpe full HD-graphics en stabiele framerate van 60 frames per seconden maken Tekken 5 tot een heerlijke fighter die nog beter werd in de eerstvolgende zomer, dankzij de Online update, waar je overigens wel nóg een tientje voor neer moest leggen. Met zoveel vechters, zulke sterke en vloeiende gameplay en een voor die tijd toch best revolutionaire online modus liet Tekken 5: Dark Resurrection wel zien dat er in de PlayStation Store ruimte was voor meer dan alleen experimentele minigames of veredelde techdemo’s. 

Tekken 5: Dark Resurrection Gran Turismo HD Concept

In de categorie techdemo’s was er destijds Gran Turismo HD Concept. GT HD Concept was destijds gratis te downloaden en liet ons met tien wagens variërend van een lullige Suzuki Cappuchino tot een dikke Ferrari 599 op één track rondetijden neerzetten. Dit circuit, de Eiger Nordwand, bleek jaren later in Gran Turismo 5 nog steeds een van de mooiste tracks. Al was het in je eentje een rondjes rijden een beetje suf (totdat je eindelijk die Ferrari onder je digitale kont had natuurlijk), door de voor die tijd verbluffende graphics (en de Ferrari) hebben wij toch gas gegeven tot we er duizelig van werden. Gran Turismo HD Concept is inmiddels al heel lang niet meer te vinden in de PlayStation Store. Ergens ook wel logisch. De diverse GT Academy’s, waaronder de net verschenen op GT6 gebaseerde GT Academy 2013, hebben GT HD Concept zelfs voor de gamer met een smallere portemonnee volledig overbodig gemaakt. Als je ‘m ooit gedownload hebt en spontaan nostalgisch bent geworden, kun je dit digitale collector’s item nog wel downloaden via je downloadlijst.

Goed oud geworden

Niet alle games die op 23 maart 2007 in de PlayStation Store verschenen zijn inmiddels achterhaald. Blast Factor was destijds bijvoorbeeld een hele aardige twin-stick shooter – en dat is ‘ie nog steeds. De nogal klinische game werd vrij gauw overschaduwd door het spektakel dat Super Stardust HD op de televisie en uit de speakers toverde, maar dat betekent niet dat Blast Factor niet nog vermakelijk kan zijn. Met name door de krappe omgevingen en het gebruik van bewegingsbesturing wist deze game iets origineels binnen het genre te doen. Doordat er zo weinig ruimte is, moet je wel heel precies sturen en schieten om te overleven. En zie je het echt niet zitten, dan zwiep je door de controller te kantelen in één keer alle vijanden naar de zijkant, waar jij ze in alle rust aan gruis kunt schieten. Net als een paar jaar geleden verloor ik me voor ik het wist weer in deze soms frustrerende, maar even vaak zo bevredigende twin-stick shooter die gelukkig goed oud is geworden.

 Blast FactorGripshift

Ook de puzzelgames Lemmings en GripShift vertonen niet veel tekenen van ouderdom. Deze twee totaal verschillende puzzelgames (Lemmings is een 2D-game, GripShift een 3D racegame) hebben grappig genoeg de nodige overeenkomsten. Beide zijn bijvoorbeeld van tijd tot tijd erg frustrerend. Ook hebben beide wel heel veel levels, maar vallen ze daardoor best vaak in herhaling. En door de cartooneske graphics zien ze er beide redelijk tijdloos uit. Lemmings en GripShift zijn dus niet perfect, maar omdat er nooit een beter vervolg op de games is verschenen, is het helemaal niet zo gek om ze nu nog eens op te starten. Overigens is Lemmings later via een patch voorzien van Trophies, voor sommigen misschien een goede reden om weer eens die kleine groenharige mannetjes veilig naar het volgende deurtje te begeleiden.

 LemmingsFlOw

Nog steeds bijzonder

Tot slot is er dan nog publiekslieveling flOw, de eerste game van de maker die later ook PSN-hits Flower en Journey afleverde. Waar die games de lat van PSN-games echter steeds hoger hebben getild, is flOw juist ontzettend simplistisch. Toch is flOw de moeite waard, al is het maar om het eens gezien, pardon, ervaren te hebben. In de game eet je als eencellig zeediertje andere eencelligen op, om zo steeds groter en sierlijker te worden en dat allemaal onder begeleiding van muziek serener dan een biddende monnik in een in brand staande wierookfabriek. En je hoeft geen knop in te drukken, want flOw is de eerste (en misschien wel enige) game die ooit goed heeft gewerkt met de SIXAXIS-tiltsensor. De controller een beetje kantelen is genoeg. Al met al mag flOw eigenlijk niet in je collectie ontbreken en door de later toegevoegde Trophies kunnen ook de Achievers hun totaalaantal opschroeven met deze game.

Voor flOw heeft de lokale gameboer inmiddels trouwens toch een plekje moeten vrijmaken. Dit kunstwerkje is namelijk onderdeel van de Journey Collector’s Edition. Zo maakt flOw de cirkel weer rond.