Achtergrond

Reload: Call of Duty 4: Modern Warfare

Definieert revolutie

Geschreven door Jacco Peek op
Er zijn maar weinig ontwikkelaars die kunnen zeggen de geschiedenis van games beïnvloed te hebben. Wellicht had Infinity Ward meer dan tien jaar geleden ook nog niet door dat Call of Duty 4: Modern Warfare het landschap van first-person shooters voorgoed zou veranderen. Toch gebeurde het en tien jaar laten zijn we nog steeds weg van deze krankzinnig goede game.

De aankondiging van Modern Warfare Remastered vorig jaar kwam een beetje als een verrassing, aangezien de game deze maand pas exact tien jaar bestaat. Ook leidde de commotie rondom de beschikbaarheid van de game ontzettend af van de kwaliteit ervan. Terwijl gamers terecht online hun frustratie uitdrukten vanwege het feit dat de game enkel verkrijgbaar was bij een dure versie van Infinite Warfare, ging een geüpdatete versie van mogelijk de beste Call of Duty-game ooit aan velen voorbij.

Klaar met WO2

Het plan voor Modern Warfare werd gesmeed tijdens de hoogtijdagen van Tweede Wereldoorlog-shooters als Medal of Honor, Brothers in Arms en natuurlijk de eerdere Call of Duty-delen. De markt voor dit tijdperk begon behoorlijk verzadigd te raken en ook de ontwikkelaars bij Infinity Ward hadden het wel gezien. Naar verluidt zworen de meeste ontwikkelaars van Call of Duty 2 zelfs dat ze nooit meer een game met een Tweede Wereldoorlog-setting zouden maken. Voor hen was de keuze simpel: of een totaal nieuw project, of de stap naar de moderne tijd.

De moderne technologie van Call of Duty 4 bood de ruimte om de game relevanter te maken voor die tijd. Infinity Ward vermeed bewust bestaande oorlogen die in 2007 woedde en ontwierp een fictieve strijd in 2011 waarin het Midden-Oosten en Rusland centraal staan. Om niet te verzanden in allerlei hypermoderne technische snufjes, werd ervoor gekozen om de game deels te laten draaien om de Amerikaanse marines, die tweedehands uitrusting en wapens krijgen van het leger. Aan de andere kant is een belangrijke rol weggelegd voor Britse Special Air Service-soldaten, waarvan sergeant John ‘Soap’ Mactavish en kapitein John Price het plot dragen.

Onovertroffen campagne

Vooral deze twee personages waren essentieel voor het succes van de fantastische singleplayer-campagne. Dankzij het uitstekende script van de game voelde een bombastische first-person shooter nog nooit eerder zo persoonlijk aan. Kapitein Price wordt neergezet als een oude rot in het vak die (te) veel heeft gezien, en Soap blijkt een veelbelovende doorzetter die nog het een en ander heeft te leren. Het verhaal over de revolutie van Khaled-Al-Assad in het Midden-Oosten en de revolutie van de ultranationalisten in Rusland spreekt daarnaast onwijs tot de verbeelding, omdat ze toch enige parallellen vertoonden met de werkelijkheid.

Infinity Ward wist deze setting om te vormen tot een gevarieerde campagne met momenten die we nooit meer zullen vergeten. De opening, waarin spelers hun eigen executie bekijken vanuit de ogen van de president van het fictieve land, zet de toon voor de grimmige sfeer van de game. Vervolgens worden sensationele actiescenes afgewisseld met bloedstollende stealth-missies. Het hoogtepunt is nog altijd de missie All Ghillied Up, waarin een jonge Price verkleed als struik door vijandelijk Sovjet gebied moet manoeuvreren om Imran Zakhaev te executeren. De intense spanning die de game opwekt wanneer tientallen vijandelijke soldaten en hun BTR-pantservoertuigen op enkele centimeters van de in het gras schuilende soldaten passeren, is onovertroffen.

Net als bij de andere missies gaat het in de singleplayer van Modern Warfare meer om het gevoel van vechten voor je leven, dan de daadwerkelijke gameplay zelf. De game kent geen grote gevechten tussen legers, maar vooral operaties van kleine eenheden. In de missies Shock & Awe en Aftermath proberen soldaten wanhopig het leven van hun maten te redden, om vervolgens zelf meegenomen te worden in de nucleaire explosie. Weinig Call of Duty-games, laat staan shooters, brachten zo’n impact met zich mee. En de campagne was slechts de helft van het succes.

Perks, killstreaks en XP

Het was namelijk de innovatieve multiplayer die de Call of Duty-serie de stratosfeer inschoot. Eerdere delen kneedde het genre al door bijvoorbeeld hitmarkers te introduceren, maar het rpg-achtige progressiesysteem in combinatie met perks en killstreaks was in 2007 revolutionair. De drang om urenlang de online strijdvelden te domineren werd exponentieel vergroot door het verdienen van XP met elke kill of voltooid objective. Call of Duty 4 geeft spelers constant het gevoel dat de volgende beloning op hen staat te wachten, waardoor het een van de meest gespeelde multiplayer-games ooit werd.

Ook kregen spelers voor het eerst meer vrijheid in het samenstellen van hun uitrusting. Goochelen met attachments nodigde uit om verschillende gameplaystijlen te faciliteren, waarmee de razendsnelle actie zelfs wat diepgang kreeg. Perks bleken een gouden toevoeging hieraan, omdat spelers oneindig konden tweaken met verschillende voordelen. Toegegeven, Modern Warfare is niet perfect. De remaster laat bijvoorbeeld duidelijk zien dat de M16 eigenlijk te krachtig is, dat spelers erg makkelijk granaten kunnen spammen en dat perks als Last Stand en Martyrdom gewoonweg irritant zijn.

Desalniettemin voelde de game behoorlijk gebalanceerd aan, er bestonden immers nog maar drie killstreaks. Spelers die het hier niet mee eens waren konden hun ei kwijt op de pc, waarop Promod een populaire toevoeging was om de game competitief nog aantrekkelijker te maken. Snipers werden bijvoorbeeld beperkt tot één per team en strooien met granaten was er niet meer bij. Op de consoles voegde Call of Duty 4 zich bij Halo 3 als aandrijver van Xbox Live, waar clans werden gevormd die vandaag de dag wellicht nog steeds bestaan.

De nieuwe standaard

Uiteindelijk kwamen spelers alsmaar terug voor de ontzettend vloeiende gameplay die de serie nooit is kwijtgeraakt. De keuze voor zestig frames per seconde maakt dat de game vandaag de dag nog steeds lekker wegspeelt, een gevoel dat iedere Call of Duty-speler wel kent. Modern Warfare werd de standaard voor multiplayershooters en veranderde het genre voorgoed. Wij durven te wedden dat een potje Call of Duty 4 nog steeds zo lekker aanvoelt als het nieuwe WW2. Dat is knap voor een game van tien jaar oud.

Dit artikel delen:

Lees meer

Boots on the ground 👢 - Gamer.nl Podcast 145 ‘Teamwork is wat Dissidia Final Fantasy NT uniek maakt’
2

Reacties op: Reload: Call of Duty 4: Modern Warfare

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Vogeltje

    • 3 maanden, 2 weken geleden
    CoD4 promod op PC is nog altijd ongeëvenaard wat betreft gameplay in welke FPS dan ook.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent4125

    • 3 maanden, 2 weken geleden
    Mooi en herkenbaar verhaal. Die een na laatste zin geeft wel precies aan waarom ik na COD4 Modern Warfare amper meer een COD heb gespeeld: je speelt telkens dezelfde game, met kleine variaties.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord