Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Reload: Another World

Een levensechte en bijzondere gamewereld

Geschreven door Merijn de Boer op
Another World was in 1991 het Franse antwoord op Jordan Mechners Prince of Persia. Ontwikkelaar Eric Chahi gebruikte net als Mechner rotoscoping om een cinematografische ervaring neer te zetten en het resultaat mag er zelfs in 2015 nog zijn. De game werd dankzij de vectorgraphics en de filmische sfeer een cult classic. De geremasterde versie heeft dezelfde vectoranimaties als de versie uit 1991, terwijl de achtergronden zijn opgepoetst. Het speelt nog even fijn.

De minimalistische beelden en het uitblijven van uitleg grepen ons en tal van andere spelers direct bij het opstarten van Another World in 1991. Een onheilspellende avond met donder en bliksem luidde de reis van onze jonge held in, waarbij het volstrekt aanneembaar leek dat hij na een bliksemaanslag uit zijn stoel verdween, op weg naar een andere wereld. De sfeervolle cutscenes - met name de introductie - gingen naadloos over in gameplay, met een bijzonder interactieve ervaring als gevolg. Eric Chahi had goed naar Dragon’s Lair gekeken en besloot met minimale middelen een soortgelijke belevenis neer te zetten. Another World werd meer platformer dan interactieve film, waar we uiteindelijk erg blij mee waren. Kleine, realistische tussenfilmpjes verbonden de levels subtiel en overtuigend, waardoor Another World uniek en buitenaards voelt. De animaties waren levensecht, dankzij de toepassing van rotoscoping: een tijdrovend maar vakkundig proces.

Ambachtelijk bereid

De introductie, waarbij een Ferrari met piepende remmen tot stilstand komt, maakt ook nu indruk. Chahi creëerde de animatie met een speelgoedauto, die hij voor zich uit duwde en filmde. De beelden zette hij om frame per frame om naar vectorgraphics, met dezelfde rotoscoping-trucjes als die van Jordan Mechner een jaar of vijf eerder. Tussen 1985 en 1991 waren engines om mee te animeren schaars, dus bouwden ontwikkelaars met creatieve middelen filmpjes en animaties. Chahi sneed objecten (zoals het pistool) uit hout en sleutelde aan film en animatie totdat het realistisch leek. Tegenwoordig downloaden ontwikkelaars gewoon een 3D-model uit de asset store van Unity.

Co-op in een singleplayergame?

Met de beelden zit het dus goed, maar ook de speelbaarheid van Another World valt op. Waar veel platformers destijds lineair waren (schiet op eenvoudig schuivende vijanden, bereik het einde van het level) daar biedt Another World levels die steeds een andere aanpak verlangen. Wat moderne games zoals Limbo goed doen, deed deze game in 1991 al. Elk veld vereist opletten en het volgen van beweging in de wereld. Waar Prince of Persia vooral behendigheid vraagt, is Another World meer gericht op eenmalige aanpakken per deel van de wereld. Echt herspeelbaar is het daardoor niet, maar het levert een bijzondere ervaring op. Natuurlijk maak je tal van fouten en sterf je duizend doden, maar vervelend wordt dit nooit. Een ontmoeting met een wezen uit de kille, blauwe wereld voegt een nieuwe laag toe en levert gameplay op met lichte co-op elementen. Echt samenspelen met iemand anders is daardoor niet aan de orde, maar zo voelt het wel.

Want op het moment dat de held samen met een buitenaards wezen uit een kooi valt, begint een speciale band tussen de roodharige held en het rotsachtige schepsel. Je verkent samen de nieuwe wereld en mist de grijze reus meteen als je wordt opgesplitst. Gelukkig loopt de vriendschap als rode draad door de vertelling en kom je de vriendelijke alien nog veel tegen in de azuurblauwe rotsgebieden.

Wordt niet echt vervolgd

Toen de verkoopcijfers van Another World stegen, wilde Interplay snel een vervolg, met toepassing van alle mogelijkheden van consoles uit die tijd. Chahi stemde aanvankelijk toe, maar distantieerde zich van het project toen de computergegenereerde animaties tegenvielen en het spel veel te snel uitkwam. Heart of the Alien (Sega CD 1994) vergeten we dan ook liever en we beschouwen Heart of Darkness (pc, PlayStation 1998) als spiritueel opvolger. Ook die game laat tussenfilmpjes en gamebeelden kundig samenvloeien en ook deze titel staat bij ons te boek als cult classic.

Another World is inmiddels op vrijwel ieder platform beschikbaar. We spelen het af en toe nog op de tablet (Android) en de 20th anniversary-versie is een goede ode aan het origineel. Met een veeg over het scherm en de moeilijkheidsgraad naar Hard schakel je terug naar de versie uit 1991. Genadeloos moeilijk, maar nog steeds een filmisch goede ervaring.

Dit artikel delen:

Lees meer

Forza 6 draait op 1080p/50fps, bevat meer dan 450 auto's Patent op VR-headset van Nvidia opgedoken
9

Reacties op: Reload: Another World

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • MacBlade

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Epische beleving!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TheChief

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Briljant spel inderdaad, past goed in het rijtje van games zoals Prince of Persia en Flashback die een vergelijkbare ervaring boden (soepele animaties, combinatie van verkenning/puzzelen/actie).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MerijndeBoer

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Flashback, ook zo'n prachtige game. Jammer dat de remake daarvan zo beledigend slecht was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bonecrusher1973

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Dat was echt een spektakel destijds op de Amiga :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • chemicalscum

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Een van de meest memorable games van het Amiga tijdperk :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Zo geweldig op de Amiga, maar mijn liefde voor Heart of Darkness is nog groter, wat een gaaf spel was dat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MerijndeBoer

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Een pareltje van tekenfilmkwaliteit; heb hem nog op cd zelfs.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • wilmaster1

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Ik heb zowel het origineel als de remake gespeeld en moet zeggen dat het voor die tijd een revolutionaire game was. Met de anniversary edition hebben ze de game dusdanig veranderd dat hij ook past bij een hedendaags publiek ( het gebruik van een groot scala aan checkpoints is iets waar de "Moderne Gamer" graag gebruik van lijkt te maken).
    Ik ben het niet altijd eens met Chahi's level aan feedback in de levels, zo zitten er veel trial and error delen in wat anno 2015 niet altijd word gewaardeerd, en wat ze bij de anniversary edition hadden kunnen verbeteren om een groter publiek aan te trekken. Desondanks blijft het een classic en een geweldige game.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 2 jaren, 2 maanden geleden
    Dit weekend nog gekocht op gog.com voor 2 euro…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.