Gomba, snel prototypes maken voor de 3DS

Ontwikkelaar Hugo Smits van Goodbye Galaxy Games is al sinds lange tijd bezig om het voor kleinere ontwikkelaars gemakkelijker te maken om nog voordat ze een officiële licentie van Nintendo en een dure devkit hebben iets speelbaars te kunnen maken. Het project begon als indi3DS, maar is sinds vorige maand geannuleerd en als basis gebruikt voor Gomba, een hulpmiddel om in een korte tijd een prototype in elkaar te zetten voor de 3DS.

Indi3DS was begonnen uit frustratie over de hoeveelheid dingen die een ontwikkelaar zelf nog moest doen, terwijl hij wel de beschikking had over alle tools die Nintendo een officiële licentiehouder verschaft. Het moest allemaal sneller kunnen, dacht Smits. En zodoende begon hij het project. Maar met het maken van zijn eigen game, de recentelijk in de 3DS eShop verschenen puzzelgame Tappingo, bleef er weinig tijd over om in indi3DS te steken, waardoor het project erg langzaam vorderde. Nu er plannen van Nintendo en Unity zijn om de software van laatstgenoemde voor de 3DS beschikbaar te maken, is er voor Smits geen noodzaak meer om zelf met zoiets bezig te zijn. Hierdoor is indi3DS omgetoverd tot Gomba en moet het straks – een bèta staat gepland voor de zomer – voor iedere (non-)programmeur mogelijk zijn om in een kort tijdsbestek iets speelbaars in elkaar te zetten.

Dansen met je telefoon – preview Bounden

‘Een dansgame voor je mobiel’ klinkt misschien vreemd in de oren, maar wanneer je Bounden in actie ziet of, nog beter, zelf speelt, merk je pas hoe leuk en speels het concept is uitgewerkt. Je moet er wel even je schaamtegevoel voor opzij zetten, want wanneer je opeens samen met iemand anders gaat staan dansen met een telefoon tussen jullie in, dan weet je dat er hoofden omgedraaid gaan worden.

In Bounden is het de bedoeling dat je samen met iemand anders een cirkel over een bal door poorten stuurt. Dit doe je door allebei een vinger op het scherm van de telefoon te houden en samen het apparaat rond te bewegen om de cirkel te sturen en wanneer nodig te draaien. Wanneer je het zo leest is het misschien lastig voor te stellen dat dit ook daadwerkelijk leuk is, maar dat is het zeker. Kijk daarom vooral even naar de ‘making of’-video’s op de website van Bounden om een beter beeld van het spel te krijgen. Niet iedereen zal meteen (of überhaupt ooit) dansen met de sierlijkheid en elegantie van de dansers van de Junior Company van Het Nationaal Ballet in deze video’s, maar doordat de choreografieën ook opgedeeld in kleine stukken speelbaar zijn, merk je wel langzaamaan verbetering. En net als in een echte dans kun je je laten leiden door een partner die beter in het spel is, waardoor het meteen een stuk gracieuzer aanvoelt. Maar onkunde leidt ook tot genoeg hilariteit wanneer jij en je medespeler in de knoop raken of in onmogelijke bochten proberen te draaien om de cirkel te sturen. Er is geen verkeerde manier om het spel te spelen.

Dat Bounden goed werkt als multiplayergame op je telefoon is gezien het team achter deze game niet zo verwonderlijk. Het spel wordt namelijk gemaakt door Game Oven, een studio die met Fingle, Bam Fu en Friendstrap heeft laten zien thuis te zijn in het ontwikkelen van aparte multiplayerspellen voor je telefoon of tablet. Dit keer werken ze er niet alleen aan, maar hebben ze een samenwerking opgezet met de eerdergenoemde Junior Company van Het Nationaal Ballet. Vier van de acht dansen worden gechoreografeerd door Ernst Meisner van Het Nationaal Ballet en Game Oven zelf neemt de andere helft voor zijn rekening. Waar de balletchoreografieën pure dansroutines zijn, probeert de ontwikkelaar in zijn choreografieën meer de speelsheid van games te ontdekken. Het zijn meer puzzels waarbij je je lichaam in de meest vreemde kronkels probeert te bewegen om succesvol het einde van het level te halen. De non-competitieve natuur van het spel zorgt er altijd voor dat Bounden alleen maar plezier oplevert, en nooit frustratie. Dus zet je schaamte aan de kant en ontdek hoe goed je eigenlijk kunt dansen, of mensen aan het lachen kunt maken.

 

Schiettent op steroïden – review Groundskeeper2

Dat Groundskeeper2 een arcadespel met een hoog tempo is, bewijst het vrij snel. Je bestuurt een vrouwelijk personage dat mechanische aliens van zich af probeert te schieten die van links en rechts, boven en beneden het scherm in komen. Er is pas een ontsnapping mogelijk wanneer je genoeg robots kapot hebt geschoten; met hun schrootdeeltjes kun je een poort naar een ander level openen. Je voelt je al snel overweldigd door de onophoudende stroom aan vijanden. En wanneer je toch eenmaal de controle in handen denkt te hebben, voert het spel het tempo op en heb je weer het gevoel tegen de bierkaai te vechten.

Toch besef je iedere keer dat je doodgaat weer hoe stom je bent geweest. Gulzigheid wordt keihard afgestraft. Net die ene power-up willen pakken of dat laatste stukje schroot op willen rapen is al snel fataal. Het tempo ligt te hoog om een verkeerde beslissing nog goed te maken. Lacht het geluk je toe, dan heb je nog een kans om heelhuids naar de volgende wereld te teleporteren, waar je weer met een verse hoeveelheid levens begint, maar anders moet je gewoon keihard opnieuw beginnen.

In het begin heb je nog nauwelijks ander wapentuig dan je standaard geweer. Deze brengt net genoeg schade toe om de aliens grotendeels af te weren, maar niet genoeg om lang te overleven. Iedere paar seconden verschijnt er een power-up in beeld in de vorm van tijdelijk betere wapens, zoals een laserpistool of een raketwerper, of een verdedigingsmechaniek, zoals een pantser waardoor je geen schade oploopt en een medkit die je hoeveelheid hartjes weer naar het maximum opvoert. Daarnaast vallen er regelmatig kisten uit de lucht met daarin een hartje. Schiet je deze kist kapot, dan kun je het hartje pakken, maar je leert ook al snel dat je de dozen kunt gebruiken om de stroom vijanden kort te reguleren.

Zo leer je spelenderwijs steeds nieuwe tactieken om je te helpen in de hopeloos uitziende strijd tegen de mechanische monsters. Dit is een gevoel dat het spel goed weet te communiceren. Je voelt je nooit de oppermachtige held. Eerder iemand die het hoofd boven water probeert te houden en wanneer mogelijk eieren voor z’n geld kiest en het gevecht op een nieuwe locatie in z’n voordeel probeert te beslechten. Groundskeeper2 is zenuwslopend, nagelbijtend en soms buitengewoon frustrerend, maar tegelijkertijd adrenalineopwekkend en verslavend.

Groundskeeper2 is sinds afgelopen woensdag te downloaden voor de PC en Mac, Android, iOS, Ouya, Gamestick en via de Chrome webstore.

 

Releaselijst

Hieronder vind je een overzicht met alle Nederlandse games die op dit moment in ontwikkeling zijn en voor zover mogelijk met de releasedatum of -periode. Iedere maand wordt dit overzicht bijgewerkt met de nieuwste titels en veranderde data. Alles in één handige lijst.

April

*Nieuw* 9 april – DuifKopter – WeirdBeard – iOS, Android (website)

9 april - Groundskeeper2 – OrangePixel – PC,  iOS, Android, Ouya, Gamestick (website)

*Nieuw* 10 april – Wonder Golf – Paladin Studios – iOS (website)

*Nieuw* 17 april – Eternal Dreams – Snow Moon Games – Android, iOS (website)

*Nieuw* Swords & Soldiers HD – Two Tribes & Ronimo Games – Wii U (website)

Mei

21 mei - Bounden – Game Oven – iOS, Android (website)

Cat Fights – Flow Studios – iOS, PC (website)

*Nieuw* ibb and obb – Sparpweed – PC (website)

Verdun – M2H & Blackmill Games – PC, PS4 (later in het jaar) (preview) (website)

*Nieuw* Worldlet – Paprika Games – iOS (website)

Oktober

*Nieuw* Horizon Danger – Stephan Caffa – PC (website)

Q2

Castaway Paradise – Stolen Couch Games – PC, iOS, Android (website)

Metrico – Digital Dreams – PS Vita (preview) (website)

*Nieuw* Reign of Bullets – Critical Bit – PC (website) (Steam Greenlight)

*Nieuw* Spirit Runner - Fire vs Ice – Lunagames – iOS, Android, Windows Phone, Nokia X, Amazon

Zenzizenzic – bitHuffel – PC (website)

Q3

Action Henk – RageSquid – PC (website)

Aril – Monogon Games – PC (website)

Ice Cream Nomsters – Firedroid – iOS, Android (website)

Kyn – Tangrin – PC (website)

Penarium – Self Made Miracle – PC (website)

Q4

Karmaflow: The Rock Opera Videogame – Team Karmaflow – PC (website)

Kill2Kill – KeeWeed – PC (website)

2014

Caromble! – Crimson Owl Studios – PC (website) (Steam Greenlight)

*Nieuw* Gulf of Aden: Task Force Somalia – BlewScreen – PC (website)

Lethal League – Reptile Games – PC (achtergrond) (website)

Nuclear Throne – Vlambeer – PC (preview) (website)

*Nieuw* Oberon’s Court – Boof Games – PC, iOS, Android (website)

Ortus Arena – Firebrush Studios – iOS, Android (website)

SpeedRunners – DoubleDutch Games – PC (website)

The Flock – Vogelsap – PC (website)

*Nieuw* Westerado: Double Barreled – Ostrich Banditos – PC (website)

World of Diving – Vertigo Games – PC (Oculus Rift) (website)

2015

*Nieuw* Fru – Through Games – Xbox One (website)

Lumini – Speelbaars – PC (achtergrond) (website) (Steam Greenlight)

Onbekend

Cross of the Dutchman – Triangle Studios – PC (interview) (website)

Dragun Nimidae – Nuts Studios – PC (website)

Heroki – Picomy – iOS (website)

*Nieuw* Interstellar Rift – Split Polygon – PC (website)

Mafia-Times – Games Maken – PC (website)

*Nieuw* Powargrid – Wee Free Studio – PC (website)

*Nieuw* Pulstar – Concave Studios – PC (website)

Renowned Explorers: International Society – Abbey Games – PC (preview) (website)

Roche Fusion – Amulware – PC (community weblog) (website)

*Nieuw* Samudai – Geek Sloth Games – PC (website)

Sneaksneak – Frambosa & MeinMein – Xbox One (website)

Swords & Soldiers 2 – Ronimo Games – Wii U (website)

Mis je nog een titel in deze lijst? Laat het weten in de reacties of stuur een e-mail naar frank@gamer.nl.