Advertenties in spellen zijn zeker niet iets van de laatste tijd. Zo werd Kingpin: Life of Crime, dat in 1999 op de markt kwam, al hevig gesponsord door kledingfabrikant Diesel. De karakters in het spel droegen Diesel-kleding en ook op de doos van het spel prijkte een Diesel-logo. Ook de sportspellen van EA worden al jaren opgevuld met advertenties en sinds kort ook de racegames. In Burnout 3 staat een grote Axe-reclame midden in het bos, in Need for Speed: Underground 2 scheur je met hoge snelheid door de Mac-Drive van de Burgerking. De King-Drive?
Toch was deze vorm van reclame maken nog voor een groot deel pa ief, pas als je erop ging letten kwam je de reclame-uitingen tegen. Een stuk effectiever is het wanneer het te adverteren product een duidelijk onderdeel van de gameplay vormt. Zo behoort in Worms 3D een blikje Red Bull tot de wapens en zoals je wel weet: Red Bull geeft je vleugels!
De aankomende straatracer Juiced laat je zelfs bewust keuzes maken tu en verschillende producten. Communicatie met andere racers geschiedt namelijk via een mobiele telefoon en bij aanvang van het spel, dien je het mobieltje uit te kiezen dat je de rest van het spel met je mee wil dragen. De Samsung, of toch de Motorola? Was deze keuze er niet geweest, wie had er dan op gelet dat het mobieltje in het spel toevallig een echt bestaande mobiel van een bepaalde fabrikant was?
Het hoogtepunt van ingame advertenties is wel EverQuest II, waarin een rechtstreekse link met het product wordt gelegd. Door het intoetsen van het commando '/pizza' wordt je namelijk direct doorgeleid naar de website van de Pizzahut. Vervolgens kun je daar je pizza bestellen en vervolgens zal die bij je thuis bezorgd worden.
Het probleem met bovenstaande vormen van reclame in spellen, is dat ze erg bewust in het spel verwerkt moeten worden. De ontwikkelaar dan wel uitgever moet een specifieke deal sluiten met een bepaald bedrijf, om vervolgens het product op een geloofwaardige en effectieve wijze in het spel te verwerken.