In tegenstelling tot de eerdere Rainbow 6-games is Raven Shield gemaakt voor een breder publiek dat interesse heeft in SWAT tactieken. Zo zijn enkele kernelementen uit bekende shooters overgenomen en is de bestaande interface op veel punten simpeler gemaakt. Wie uiteindelijk zelf alles wil instellen, heeft daar nog steeds de mogelijkheid toe, maar zal zeker merken dat er een frisse wind heeft gewaaid door de kantoren van Red Storm.

Want al staat er nog steeds een logo van 'Red Storm' op de verpakking; het oorspronkelijke team van de eerste Rainbow 6 games heeft ditmaal een stuk minder impact gehad op de ontwikkeling van Raven Shield. Zo weet Mike McCoy ons te vertellen dat veel nieuwe beslissingen in deze game het resultaat zijn van verhitte discussies tussen het 'Ubi Soft Montreal' ontwikkelingsteam en de makers van de eerste twee games. Daarbij speelde de input van Tom Clancy natuurlijk wederom een belangrijke rol, al had deze nu te maken met een volledig nieuw team met nieuwe ideeën.

Al deze discussiepunten werden meegenomen in een design-document van een 600 pagina's dik, waarin het verhaal is beschreven, elk gameplay-aspect uitvoerig uit de doeken is gedaan en zelfs elk benodigd geluidje staat vermeld. Aan de hand van deze handleiding was het voor het team mogelijk de volledige (ongetweakte) game te bouwen. McCoy's opdracht was vervolgens het bijsturen van de verschillende teams en te zorgen dat onderling het benodigde materiaal (zoals geluid, graphics en code) tijdig klaar was.

Terwijl McCoy verder praat, start hij het spel op om ons enkele van de nieuwe features te laten zien en een korte rondleiding te geven door de menu's…