Achtergrond
PlayStation 5

PlayStation 5: een jaar na release

Een goede game-line-up met wisselvallige opties en communicatie

Geschreven door Michel Musters op
De PlayStation 5 is inmiddels pakweg een jaar ‘verkrijgbaar’. Een jaar waarin de console bovenal uitverkocht was, maar waarin ook een behoorlijk aantal goede games verscheen voor degenen die het apparaat wél op de kop wisten te tikken. Sony heeft wel nog werk aan de winkel wil het evenveel gebruiksvriendelijke opties en net zo duidelijke communicatie als concurrent Microsoft aanbieden. Dit is een analyse van het eerste jaar van de PS5.

De PlayStation 5 lanceerde op de meeste plekken ter wereld op 19 november, al kwam hij een week eerder al in specifieke regio’s als Noord-Amerika uit. De console is qua verkoop duidelijk een succesverhaal: in de eerste twee weken werden er al meer exemplaren van verkocht dan van de vorige recordhouder in dezelfde periode, de PlayStation 4. Inmiddels zijn er (tot 30 september) 13,4 miljoen exemplaren van het apparaat verkocht.

Het lijkt er dan ook op dat het succes van Sony als consoleleverancier deze generatie niet ophoudt of zelfs maar enigszins afneemt. Het bedrijf heeft de afgelopen vier generaties een ijzersterke reputatie opgebouwd als dé plek om zowel alle grote third party-toppers als diens eigen filmische games te spelen. Die reputatie blijft het constant waarmaken, waardoor vele miljoenen fans geen reden zien om hun favoriete platform in de steek te laten.

Tekorten

Ondanks dat de verkoopcijfers er niet om liegen, werd het eerste levensjaar van de PlayStation 5 gekenmerkt door de bizarre tekorten. Het is zelfs een jaar na lancering nagenoeg onmogelijk een willekeurige winkel binnen te lopen en een PlayStation 5 aan te schaffen. Winkels ontvangen zo nu en dan een nieuwe voorraad, maar gaan daar ook weer vliegensvlug doorheen. Sommige winkelketens houden loterijen, anderen bieden ze juist plotsklaps aan in buitensporig dure bundels, waardoor voorraadcheckers voor de console erg populair zijn onder gewillige consumenten.

De tekorten zijn deels te wijten aan de enorme populariteit van de PS5, maar ook voor een groot deel aan het tekort aan halfgeleiders waarmee chips in onder andere spelcomputers worden gemaakt. Dat werd weer ingezet door de stijging in verkoop van apparatuur in verband met de coronacrisis. Het zou dan ook niet logisch zijn om Sony hier de schuld van te geven: ook Microsoft en Nintendo (en vele andere bedrijven buiten de game-industrie) ondervinden soortgelijke problemen. Sony toont in ieder geval dat het in de toekomst dit soort situaties zoveel mogelijk wil vermijden, door onder andere een eigen chipfabriek te bouwen.

De games tot nu toe

De PlayStation 5 had een sterke line-up tijdens de lancering – des te meer vergeleken met die van de Xbox Series X en S. Bij verschijning waren logischerwijs dezelfde gebruikelijke third party-games als op het concurrerende platform beschikbaar, waaronder een nieuwe Assassin’s Creed en Call of Duty, maar ook enkele indrukwekkende exclusives, waaronder twee die alléén op de PS5 (en dus niet op de PS4) speelbaar zijn.

Elke PlayStation 5 wordt sowieso met Astro’s Playroom geleverd. In essentie is dat een veredelde techdemo waarmee vooral de functies van de DualSense-controller worden gedemonstreerd, maar ook betreft de game een prettige kennismaking met de console vanwege de ijzersterke gameplay en de intens vrolijke vormgeving. De andere exclusive die verscheen was de remake van Demon’s Souls, met gameplay die uitermate geschikt is voor fanatieke gamers, gecombineerd met adembenemende graphics die toonbeeld voor de console zijn. De cross-gen games Spider-Man: Miles Morales en Sackboy: A Big Adventure vulden de line-up bij lancering prima aan: het zijn immers games die alleen op een PlayStation-console gespeeld kunnen worden en net zo goed van een hoge kwaliteit zijn.

Demon's Souls

Sinds die lancering bestaat de line-up van de PlayStation 5 vooral uit twee typen spellen: relatieve high-budget-games die verrassend experimenteel zijn en PS5-versies van eerder verschenen toppers. Wat eerstgenoemde categorie betreft zijn Returnal, Deathloop en Kena: Bridge of Spirits de meest voor de hand liggende voorbeelden. Het zijn spellen die dankzij hun unieke gameplaymechanismen niet per se het grote publiek aanspreken, maar de line-up van de console wel de nodige diepgang geven voor de fanatieke gamer die iets nieuws aandurft.

De laatste categorie spreekt voor zich: games als Ghost of Tsushima, Death Stranding en Final Fantasy 7 Remake ontvingen allen een PS5-versie, vaak bestaande uit toegevoegde content, verbeterde prestaties en ondersteuning voor DualSense-functies. Omdat het om games gaat die vrij recentelijk nog op de PS4 zijn uitgekomen, zijn deze titels bovenal interessant voor mensen die de oorspronkelijke versies hebben gemist. Ze voelen dan ook een beetje aan als opvulling van de line-up, al doet dat weinig af aan de algehele kwaliteit van de spellen.

De PS5 heeft een aantal relatieve high-budget-games die verrassend experimenteel zijn en PS5-versies van eerder verschenen toppers
deathloop

Twee games die niet binnen bovenstaande categorieën vallen, zijn alsnog het vermelden waard. De eerste is Ratchet & Clank: Rift Apart, een gloednieuwe platformer van Insomniac Games die zowel qua gameplay als graphics een hoogtepunt vormt. De tweede is Resident Evil Village – ook beschikbaar op andere platforms – waarin de first-person horror uit Resident Evil 7 op kundige wijze gecombineerd wordt met de actie uit deel 4 en 5. Die games maakten het voorjaar en de zomer voor vroege PS5-eigenaren behoorlijk interessant.

Het eerste levensjaar van een console is zelden om over naar huis te schrijven. Dat werd dit jaar nog eens versterkt door het feit dat ontwikkelaars moesten leren omgaan met aangepaste werkstructuur in verband met het coronavirus. Met dat in het achterhoofd verdient de line-up van de PS5 het afgelopen jaar ruimschoots een voldoende. Er is variatie in beschikbare genres, zowel oud als nieuw materiaal, behoorlijk wat games die een 8 of hoger hebben gescoord en dat alles werd ook nog eens netjes verspreid over het gehele jaar. Het is duidelijk dat Sony na al die jaren precies weet wat het doet, al gooide uitstel van grote games roet in het eten.

Ratchet and Clank: Rift Apart

Design van de console en controller

Het eerste jaar van een console is het perfecte moment om er achter te komen of het design je aanspreekt, zowel qua uiterlijk als functionaliteit. Het uiterlijk van de PlayStation 5 valt niet bij iedereen in de smaak, maar daarover valt niet te twisten. Vervelender is dat het ontwerp op sommige vlakken wat klungelig aanvoelt. Zo is de standaard waarop de PS5 moet liggen wanneer hij horizontaal geplaatst wordt niet erg stevig en schuift de console er bij een lichte duw er deels vanaf. Het grote formaat maakt hem daarnaast ongeschikt voor sommige tv-kasten.

Ook opvallend is dat de console bij sommige eigenaren – zeker in de eerste paar minuten na het opstarten – behoorlijk wat lawaai maakt, vooral in vergelijking met de muisstille Xbox Series-consoles. Sinds lancering hebben diverse eigenaren daarnaast melding gemaakt van een irritant gezoem, zogeheten ‘coil wine’, al is het onduidelijk hoe wijdverspreid dit probleem is. Sommige mensen die door dit geluid geplaagd werden, hebben de witte ‘kappen’ op de console eraf gehaald en steviger bevestigd en het probleem daarmee verholpen.

Het hoofdmenu van de PlayStation 5 is op geen manier bijzonder. Sony heeft ervoor gekozen een nieuw besturingssysteem te leveren bij de console. Daardoor komt vooral de term ‘uitgekleed’ in ons op, maar het stoort nergens. De ‘Activity Cards’ zijn voor de meeste gebruikers vrij nutteloos gebleken – ontwikkelaars gaan er vaak allesbehalve creatief mee om en games tonen uit zichzelf meestal al vrij duidelijk wat voor activiteiten er nog op stapel staan. Er ontstond rond lancering wel wat verwarring over wanneer spelers een PS4- of PS5-versie van een game downloadden via de PlayStation Store, maar dat is inmiddels verduidelijkt en kunnen we toeschrijven aan kinderziektes.

Het ontwerp van de PlayStation 5 voelt op sommige vlakken wat klungelig aan

De paniek over backward compatibility vlak voor lancering bleek grotendeels ongegrond: haast alle PlayStation 4-games kunnen afgespeeld worden op PlayStation 5. Dat is echter nog altijd minder uitgebreid dan wat concurrent Microsoft aanbiedt op Xbox Series X en S, maar Sony heeft nooit gecommuniceerd dat het meer dan dat zou doen. Al bij al voelt het spelen van oude games op Xbox Series X en S meer alsof het onderdeel is van het ecosysteem – toch zeker dankzij diverse gratis upgrades en bonussen als Auto HDR. Sony zou hier in de toekomst nog winst kunne behalen, al verwachten we dat het bedrijf andere prioriteiten heeft.

De DualSense-controller ligt bij de meeste spelers fijn in de hand en is een goede evolutie van de DualShock. De haptische feedback maakte vooral in Astro’s Playroom veel indruk, maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat veel games sindsdien niet de potentie ervan benutten. In shooters is het zelfs aan te raden de weerstand op de triggers uit te zetten, omdat er anders een handicap in de multiplayer ontstaat ten opzichte van spelers die het niet gebruiken. Ook de batterijduur van de controller valt wat tegen. In sommige games gaat hij tot wel zestien uur mee, maar bij regelmatig gebruik van de haptische feedback kan dat ook zomaar vier uur zijn. Over de duurbaarheid van de DualSense valt nog weinig te zeggen – er zijn op internet enkele verhalen te vinden over kapotte controllers, maar dat is te sporadisch om van een wijdverspreid probleem te spreken.

PS5

Tot slot zijn de pijlsnelle laadtijden het vermelden waard: de snelheid van de SSD in de console bleek geen opgeklopte hype en is inderdaad een game-changer. Net als op de Xbox-consoles is het enorm fijn om – bij de meeste games – zonder noemenswaardige laadtijden meteen aan de slag te kunnen. Het feit dat de console nog altijd slechts rond de 600 GB aan opslagruimte biedt werd daarbij enigszins verholpen door de optie om de interne opslagruimte uit te breiden met een SSD.

De PS5 mist wel de Quick Resume-optie van de Xbox Series X en S, waarmee in een razend tempo tussen games gewisseld kan worden. Het ligt geheel aan het type gamer in hoeverre dit als een gemis voelt, maar Quick Resume went wel érg snel op Xbox. Hopelijk kan Sony deze optie later softwarematig toevoegen. 

Overige opmerkingen

Het is de moeite waard om het kort over Sony’s communicatie naar de consument te hebben. Die is – zeker in vergelijking met Microsoft – niet opperbest. Voor de lancering van de console werd bijvoorbeeld gehamerd op het feit dat PlayStation 5-games alleen op PlayStation 5 mogelijk zouden zijn – dat dit de kernervaring van een nieuwe console omvatte – maar van die filosofie blijft een jaar na dato nog maar weinig heel. Grote aankomende exclusives als God of War: Ragnarok, Horizon Forbidden West en Gran Turismo 7 komen zowel naar PlayStation 4 als PlayStation 5. Daar is op zichzelf niets mis mee, maar het bedrijf had op voorhand duidelijker kunnen communiceren, zoals Microsoft.

horizon forbidden west

PlayStation Now is daarnaast een alleraardigste dienst, maar kan niet opboksen tegen Game Pass qua relevante en nieuwe content. Sony’s gebrek aan een goede concurrent voor Xbox Game Pass stoort nog niet enorm. Microsoft en Sony hebben duidelijk andere strategieën, dat weet je als consument wanneer je voor één van de twee consoles kiest. Sony moet echter oppassen dat het Microsoft geen vrij spel geeft om een populaire ‘Netflix voor games’ op te bouwen – zonder geduchte concurrentie is dat een denkbaar scenario.

Conclusie

Het eerste jaar van de PlayStation 5 was ruimschoots in orde. Vooral de line-up aan games heeft aangetoond dat de console een logische keuze is voor veel consumenten. Vanaf de lancering tot een jaar na dato zijn er regelmatig nieuwe spellen uitgekomen in uiteenlopende genres. Vergeleken met de debuutjaren van andere consoles – waaronder die van concurrent Xbox Series X en S – hebben spelers weinig te klagen dankzij een gezonde mix van exclusieve titels en third party-blockbusters.

De console zelf is duidelijk krachtig en snel genoeg om de komende jaren indrukwekkend vermaak te bieden, al kijken we wel voorzichtig uit naar een nieuw ontwerp dat wat robuuster en compacter aanvoelt, en meer systeemupdates om het besturingssysteem omvangrijker te maken. 

Astro Bot

Kijkend naar de nabije toekomst is er in ieder geval weinig reden voor PS5-eigenaren om zich zorgen te maken. 2022 heeft – als alles volgens plan verloopt – met Horizon Forbidden West, God of War Ragnarok en Gran Turismo 7 een drietal ijzersterke exclusives in handen. Gecombineerd met Square Enix’ Forspoken en Final Fantasy 16 is er genoeg reden om een PS5 boven de concurrentie te kiezen. Als Sony niet vergeet waar het bedrijf het allemaal voor doet – de consument – dan kan er weinig misgaan.

Lees ook onze analyse van Xbox Series X en S een jaar na release.

Dit artikel delen:

Lees meer

Pokémon Go en Ed Sheeran kondigen samenwerking aan 'Activision-CEO Bobby Kotick wist jarenlang van giftig werkgedrag af'
32

Reacties op: PlayStation 5: een jaar na release

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 17 november 2021 10:08
    Dualsense maar 4 uur ? . Ik moet hem pas opladen na 16 uur.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 17 november 2021 10:16
    @coola Ligt in mijn ervaring vooral aan de game en hoeveel er gebruik wordt gemaakt van de haptic feedback. Heb het wel iets genuanceerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Drassi

    • 17 november 2021 23:24
    @MichelMusters vraagje. Heb je veel gehoord van kapotte ps5’s? Ik heb de mijne van de week op moeten sturen naar Sony helaas. Crash bij Vanguard die hij niet meer te boven kwam. Met geen mogelijkheid na 12 uren YouTube om aan te krijgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 17 november 2021 10:09
    ik wacht nog steeds op het wauw effect maar tot nu toe vind ik de sprong van PS4 Pro naar PS5 niet indrukwekkend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 17 november 2021 10:17
    @StormFox
    Ik denk dat de tijden van revolutionair grote stappen een beetje voorbij zijn. Qua graphics moet het allemaal nog beter worden (al zie je in games als Ratchet en Demon' Souls toch echt wel een ontzettende verbetering). Ik ben vooral ontzettend onder de indruk van de insane snelle laadtijden. Als je kijkt naar Demon' Souls (heb je 'm weer :D) niet normaal hoe snel die laadt. Of de quick resume optie van de series X (en S neem ik aan?) daar ben ik ook ontzettend van onder de indruk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • gimbal2

    • 17 november 2021 13:52
    @StormFox Wow factor is niet echt afhankelijk van de hardware maar van de ontvanger. Als je verzadigt bent dan gaat weinig je nog kunnen overdonderen. Ik bedoel stel dat morgen de eerste linie robots uitgerold worden die kunnen doen wat de robots in iRobot kunnen, roep je dan "WOW!" of zeg je "hm, vraag me af wat de prijs is".

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 17 november 2021 16:43
    @gimbal2 Toen ik de stap maakte van xbox360 naar PS4 ervaarde ik een grote wauw factor op gebied van verbeterde graphics,laadsneldheid, controls, audio en gebruikersgemak. Bij de sprong van PS4 pro naar PS5 heb ik dit nog niet ervaren, maar ik moet zeggen dat de echte PS5 games nog moeten komen.
    Ik persoonlijk hoge verwachtingen van 4K op 60fps hoge verwachting maar op dat gebied valt het met de PS5 flink tegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Bteqq

    • 17 november 2021 10:25
    Ik ben blij met mijn Playstation 5. Ik speelde vooral Death Stranding, Hitman 3, Astrobot met mijn zoontje en de PS Plus Game Collection (God of War, Uncharted, Fallout met mods opnieuw haha, Batman). Momenteel speel ik meer op de Nintendo Switch, eigenlijk in afwachting op de grote games die gaan komen op de PS5. De controller is echt geweldig en ligt fijn in de hand. De snelle laadtijden zijn heel fijn! Ik heb laatst de PS5 camera goedkoop kunnen bemachtigen, niet wetende dat die niet voor VR2 is (kan hopelijk nog veranderen) en dat die puur voor streaming is. Stomme gadget voor mij dus. Nu vooral in afwachting op Horizon, Gran Turismo etc….maar tot die tijd ben ik lekker de pareltjes op de Switch (en mijn zoontje vooral de Mario games) aan het spelen:).

    En verder valse hoop op een perfecte Metal Gear Solid 6 die al het goede van de vorige games bundeld ;). Kept you waiting, huh?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 17 november 2021 10:46
    Blij met mijn ps5. Ik was 1 van de gelukkige die hem day one kon aanschaffen digital version. Heb deze ook weer door verkocht (normale prijs ) ,omdat ik een disc versie kon kopen bij media markt. Genoten van dark souls, Ratchet and clank, death loop, spider-man en ghost of Tsushima. Vooral de controller vind ik een stap voor uit. Vind het apparaat alleen gruwelijk lelijk bij de aankondiging had ik zo iets van gedurfd en cool futuristisch eenmaal in mijn woonkamer is het een wanstaltig iets :-) beetje of je een Opel Kadet in een Ferrari showroom plaats. Al met al ben ik zeer tevreden met mijn console en kan niet wachten op 2022.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 17 november 2021 12:09
    Had hem ook sinds dag 1 bij media dankzij mijn maatje die daar werkt en die aangaf dat je pre orders kon plaatsen (op papier hahaha)

    Voelde me wel een beetje naaaakt toen ik in m'n eentje bij Westblaak liep met een grote doos…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 17 november 2021 12:10
    Op die Astrobot demo na heb ik eigenlijk nog geen 1 echte PS5-game terwijl ik de console toch al een maand of vijf heb staan. Ik heb het grootste gedeelte van Cyberpunk 2077 erop gespeeld, evenals de geoptimaliseerde versies van The Last of Us 2 en God of War. Dat was genoeg om me weer even bezig te houden. Volgens Track & Trace ligt Battlefield 2042 vanmiddag in de brievenbus, dat wordt m'n eerste game waarop een PS5-logo prijkt..:)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 17 november 2021 12:26
    ik ben redelijk blij met mijn ps5. Voor mij voldoet hij volledig. Ik vond de ps4 games er al mooi uitzien, maar wat mij meer stoorde was dat ze vaak op 30 fps liepen en de laadtijden verschrikkelijk lang waren. Nu met de ps5 kan ik die games mooi in 60 fps spelen (bv. god of war/ Horizon). Dus voor mij is de missie nu al geslaagd. De echte vernieuwing zit in de harde schijf (die supersnel is) en de controller (ook al merk je daar alleen bij Astro wat van). Ik zelf heb geen last van veel geluid tijdens het opstarten, maar een vriend van mij wel. Alleen als ik een game begin te spelen hoor ik zacht een soort coil wine. Best wel opmerkelijk voor een moderne console. Ik vraag me wel af of deze console echt de grote vernieuwing gaat brengen de aankomende 6 a 7 jaar. Volgens mij is daar de hardware niet sterk genoeg voor. Nu moet er bij een (ps4) game al gekozen worden tussen 4k 30fps of checkerboard 4k 60 fps en dan heb ik niet niet eens over ray tracing etc.). Qua looks is dit wel een hele lelijke console. Het is niet eens echt wit, maar een soort papier mache grijs-wit. Echt heel lelijk. Maar hoe dan ook, ik kan gamen op 60fps. Waarschijnlijk is dat in de wereld van gameconsoles al een hele prestatie.

    Oh ja: de controller is bij mij ook heel snel leeg. Maar ik ga zo'n sony lader kopen, dan heb ik daar geen last meer van.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    clandestine666

    • 17 november 2021 12:54
    @dakoota Je kunt heel gemakkelijk de kappen van de PS5 vervangen, als het een doorn in je oog is. Ik vind dat witte ook niks en had een setje zwarte bij Bol.com besteld. Goede kwaliteit, wel wat prijzig. Allerhande kleuren verkrijgbaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 17 november 2021 21:51
    @clandestine666 : dank voor de tip. Ik vind het een lelijke console, maar het maakt mij ook verder niet zoveel uit hoor. Ik laat mijn producten graag vanilla. Dus hoe hoe het product bedoeld is, ook in al zijn lelijkheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 17 november 2021 19:52
    @dakoota

    Waarschijnlijk een sticker die los zit en die telkens tegen de ventilator tikt wanneer hij ronddraait.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 17 november 2021 21:48
    @san5324 : dank voor de tip, maar dat lijkt mij sterk dat er binnenin stickers aanwezig zijn. Als dat wel zo zou zijn dan is het geluid volgens mij veel harder. Het is een subtiele coil wine.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 17 november 2021 22:04
    @san5324 : ik heb even op Google gekeken en ik begrijp nu wat je bedoelt. Ongelofelijk dat er inderdaad dit soort stickers/labels aanwezig kunnen zijn bij een ventilator. Maar bij mij is dat harde geluid er niet. Bij mij is het meer een subtiele zoem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 18 november 2021 08:27
    @dakoota wat het ook kan zijn, check eens of jouw Ps5 nog goed in de standaard staat. Bij mij zoemt ie ook soms wanneer hij er niet goed instaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 19 november 2021 10:40
    @san5324 : dank voor het meedenken. Maar na een studie op internet ben ik er achter gekomen dat het geluid wat ik hoor vrij normaal is. Ik leefde in de veronderstelling dat de ps5 compleet stil zou zijn bij het draaien van een game. Maar dat is niet zo. Je hoort de fan en elektra altijd. Op youtube heb je daar een goed filmpje van waarbij een gast op een professionele wijze het geluid van twee ps5 opneemt en vergelijkt. (ik mag helaas de link niet plaatsen van Gamer). Voor iedereen: de ps5 maakt bij het draaien van een game een zacht fan- geluid en dat is vrij normaal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • dakoota

    • 19 november 2021 10:43
    @dakoota : het filmpje op youtube heet: Here's What Your PS5 Should Really Sound Like

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.