Sony heeft in de aanloop naar de Playstation 3 een serie gestart onder de noemer ‘Playstation 3 Stories’. In een serie van zeven persberichten, inclusief een toegankelijk filmpje dat met mensen van vlees en bloed het een en ander uitbeeldt, wil men de consument klaarstomen voor de lancering van de Playstation 3. Twee van de termen die Sony hanteert zijn Real-Time en Cinematic Production. Klinkt als een mond vol moeilijke termen, maar betekent het ook wat?

De term Real-Time kennen wij vooral uit het overbekende genre: de real-time strategy game. Sony neemt voor de Playstation 3 echter een andere propositie aan en doelt niet op strategische games, maar legt wel de essentie op het feit dat ook de RTS behandelt: het soepel, zonder wachten weergeven en laten spelen van de game. Real-Time betekent dat gameplay niet langer voorgeprogrammeerd is, maar dat er door een hoge intelligentie van de computergestuurde tegenstanders of units een mate van interactie mogelijk is die sterke gelijkenissen met de echte wereld vertoont.

Nu is het feit dat niet alles meer voorgeprogrammeerd is natuurlijk niet nieuw. Steeds meer games proberen de kunstmatige intelligentie zo ver omhoog te krikken dat de gameplay dynamisch wordt en de achtbaanrit á la Medal of Honor of Call of Duty vermeden wordt. Met de kracht van de Playstation 3 krijgt Real-Time daarentegen wel een nieuwe dimensie, daar de ontwikkelaars nog meer mogelijkheden krijgen om alle berekeningen tegelijkertijd uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het publiek bij een boksgame dat voorheen uit allemaal kartonnen mannetjes bestond. Door de extra rekenkracht kunnen ook dit soort personages een 3D-lijf met intelligentie krijgen, waardoor ze misschien wel tijdens een wedstrijd voor oproer kunnen zorgen en de boksring bestormen als je ze tegen je krijgt.

Het pluspunt van een console ten opzichte van de PC, de PC is immers al veel sneller dan de Playstation 3, is hierbij dat er voor de console maar met één configuratie gewerkt wordt en dit gigantische voordelen biedt in de fase van optimalisatie. Iedere Playstation 3 is hetzelfde, waar PC’s met duizend en één verschillende soorten geluidskaarten, grafische kaarten en noem het maar op werken.

De tweede term die in dit artikel behandeld wordt is Cinematic Production. Cinematic slaat op films en Production op de werkwijze achter de game. Voegen we de twee samen dan blijkt dat de Playstation 3 games eenzelfde aanpak krijgen als de grote Hollywood films, met niet alleen gigantische budgetten, maar ook meer groots opgezette geluidsafdelingen, opgedeelde visuele studios en ga zo maar door. Een Playstation 3 game die een dergelijke productie op dit moment meemaakt is Killzone 2 van de Nederlandse ontwikkelaar Guerilla.

Sony probeert aan te geven dat games steeds meer richting films gaan in de manier waarop ze ontwikkeld worden, maar wat tevens te zeggen valt is dat games ook steeds meer als films behandeld worden. De gamesindustrie is nog steeds groeiende en wie weet waar we over vijf jaar meer aandacht en geld aan uitgeven: films of games? Het feit dat de grafische kracht van onder andere de Playstation 3 games meer uit het klassieke nerd-met-pixels idee kan halen, stemt dit alleen maar positief.