De term Real-Time kennen wij vooral uit het overbekende genre: de real-time strategy game. Sony neemt voor de Playstation 3 echter een andere propositie aan en doelt niet op strategische games, maar legt wel de essentie op het feit dat ook de RTS behandelt: het soepel, zonder wachten weergeven en laten spelen van de game. Real-Time betekent dat gameplay niet langer voorgeprogrammeerd is, maar dat er door een hoge intelligentie van de computergestuurde tegenstanders of units een mate van interactie mogelijk is die sterke gelijkenissen met de echte wereld vertoont.
Nu is het feit dat niet alles meer voorgeprogrammeerd is natuurlijk niet nieuw. Steeds meer games proberen de kunstmatige intelligentie zo ver omhoog te krikken dat de gameplay dynamisch wordt en de achtbaanrit á la Medal of Honor of Call of Duty vermeden wordt. Met de kracht van de Playstation 3 krijgt Real-Time daarentegen wel een nieuwe dimensie, daar de ontwikkelaars nog meer mogelijkheden krijgen om alle berekeningen tegelijkertijd uit te voeren. Denk bijvoorbeeld aan het publiek bij een boksgame dat voorheen uit allemaal kartonnen mannetjes bestond. Door de extra rekenkracht kunnen ook dit soort personages een 3D-lijf met intelligentie krijgen, waardoor ze misschien wel tijdens een wedstrijd voor oproer kunnen zorgen en de boksring bestormen als je ze tegen je krijgt.
Het pluspunt van een console ten opzichte van de PC, de PC is immers al veel sneller dan de Playstation 3, is hierbij dat er voor de console maar met één configuratie gewerkt wordt en dit gigantische voordelen biedt in de fase van optimalisatie. Iedere Playstation 3 is hetzelfde, waar PC’s met duizend en één verschillende soorten geluidskaarten, grafische kaarten en noem het maar op werken.
De tweede term die in dit artikel behandeld wordt is Cinematic Production. Cinematic slaat op films en Production op de werkwijze achter de game. Voegen we de twee samen dan blijkt dat de Playstation 3 games eenzelfde aanpak krijgen als de grote Hollywood films, met niet alleen gigantische budgetten, maar ook meer groots opgezette geluidsafdelingen, opgedeelde visuele studios en ga zo maar door. Een Playstation 3 game die een dergelijke productie op dit moment meemaakt is Killzone 2 van de Nederlandse ontwikkelaar Guerilla.
Sony probeert aan te geven dat games steeds meer richting films gaan in de manier waarop ze ontwikkeld worden, maar wat tevens te zeggen valt is dat games ook steeds meer als films behandeld worden. De gamesindustrie is nog steeds groeiende en wie weet waar we over vijf jaar meer aandacht en geld aan uitgeven: films of games? Het feit dat de grafische kracht van onder andere de Playstation 3 games meer uit het klassieke nerd-met-pixels idee kan halen, stemt dit alleen maar positief.
Reacties op: Playstation 3: Real-Time en Cinematic Production
Azzzwanker
erico
Wat mij betreft mag er meer effort worden gestoken in de kwaliteit van de gameplay dan dat de volgende realisme mijnlpijl gehaald wordt.
Maar goed, de marketing boys willen ook wat te verkopen hebben..
Meelobee
tedades
Daarom moet je een spel ontwikkelen als een spel en niet als een film.
Iets dat mensen bij Nintendo begrepen hebben en de rest blijkbaar niet.
NT_Bao
Maar daarvoor hoef ik dus geen PS3 te halen gelukkig.
NT_Bao
Blaaargh
Helaas worden spellen voor een groot gedeelte nog steeds verkocht op de visuals en verwacht het publiek ook steeds beter en meer.
Beter visuals betekenen *niet* dat de game play achteruit gaat,
de mensen die game play creeren maken geen game content.
Sommige studio's maken alleen de vergissing dat alleen mooi wel "goed genoeg" is, en nu mensen aan dit soort graphics gewend zijn geraakt wordt dit afgestraft door de consument.
Het duurder worden van spellen is hier *wel* een direct resultaat van, je hebt een klein leger aan goed getrainde, dure artists nodig om dit soort spellen te kunnen maken.
Wat Nintendo goed heeft gezien is dat alles een prijskaartje heeft, en dat je je soms beter op andere dingen kunt targetten om jezelf in de markt te houden, innovatie wat betreft besturing en beleving van spellen bijvoorbeeld.
Kalli
LazyFreak
edjevink
Je hebt het waarschijnlijk niet meegekregen, maar deze week is bekend gemaakt dat PS3 games 61,95 euro gaan kosten. Ga dus maar uit van 60-65 euro.
Mesijs
tolgapaksoy
Dark Sepiroth
Dark Sepiroth
Ik wil hier trouwens niks negatiefs mee zeggen over de 360. Wat ik gewoon wil zeggen is dat de ps3 het beter en beter gaat doen vanaf dit punt en dat er steeds meer negatieve punten over sony verdwijnen naarmate de tijd verstrijkt en zo ook de vele negatieve comments.
sea gnome
Kraftyx
Kraftyx
pelikaan
mad max
mad max
"Het pluspunt van een console ten opzichte van de PC, de PC is immers al veel sneller dan de Playstation 3, is hierbij dat er voor de console maar met één configuratie gewerkt wordt en dit gigantische voordelen biedt in de fase van optimalisatie. Iedere Playstation 3 is hetzelfde, waar PC’s met duizend en één verschillende soorten geluidskaarten, grafische kaarten en noem het maar op werken."
De PS3 is op cpu en geheugen gebied nogsteeds een stuk sneller dan de PC (op game gebied), en dat zal waarschijnlijk de komende jaren ook wel zo blijven waarschijnlijk. (is de schuld van MS en intel, omdat ze windows x86 only houden) Qua GPU loopt hij idd wel al weer achter op de nieuwste dx10 videokaarten.