PC gaming software in ontwikkeling | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Gamers zijn al jaren voor software ontwikkelaars een doelgroep omrekening mee te houden. Een moeilijke vraag die daar echter regelmatig bijopkomt; wat voor verrijking kan onze applicatie bieden aan een PC gamer diezich fullscreen op een spel stort? Naar aanleiding van de recente launch van Wakoopa, wierpen we een korte blik op huidige nuttige software voor PC gamers.Naast projecten die zich toeleggen op emuleren als MAME en MESS richten de meeste applicatie ontwikkelaars rondom gamingzich op communicatie. Bijvoorbeeld als intermediair voor audiogesprekken(TeamSpeakVentrilo, Roger Wilco) en al langer als diensten voor het vinden van tegenstanders. Een van debekendste initiatieven was de MSN Gaming Zone, waar decommunity elkaar kon vinden in game lobby's voor een match. Het iniatief werdondersteund vanuit games uit de developerstal van Microsoft; toppers als Age ofEmpires van Ensemble Studios en Midtown Madne van Angel Studios zorgden voorverkeer. De ZoneFriends me enger maakte chatten mogelijk met andere spelers.Vorig jaar maakte Microsoft bekend de online ondersteuning van retail gamesvolledig te stoppen en zich te concentreren op de ondersteuning van de LiveMe enger. Een petitiemocht niet baten.

All Seeing Eye

Een begrijpelijke stap, gezien de hevige concurrentie vansoftware als GameSpy3D (later GameSpy Arcade),Qtracker, HLSW en het populaire All Seeing Eye waar het na overname door Yahoo in 2004 angstvallig stil rond is geworden.Ondertu en zijn andere online services opgekomen en ten onder gegaan; vanMplayer.com en Sega'sHEAT.net is niets meer te bekennen. Valve trok de Half-Life franchise uit WON en bracht alles onder bij het inhouse ontwikkelde Steam.HamachiVreemde eend in de bijt wat gaming software betreft isHamachi. Deze VPN client worstelt zich met gemak doorrouters heen en is onder gamers dan ook razend populair geworden om 'even eenLAN game te doen'. Op ons forum wordt er dan ook uitvoerig van de Gamer netwerken gebruik gemaakt. Daarnaast biedt de softwaregemakkelijke mogelijkheden voor het delen van bestanden en een simpelechatfunctie.XfireMet een nieuwe benadering veroverde vanaf 2004 Xfire de markt. Naast dat het hiermee eindelijk mogelijk was om gebruikersberichten te zenden en te ontvangen direct vanuit een game (geen irritanteknipperende MSN popups of IRC biepjes meer), houdt de software ook bij welkespellen je hebt geïnstalleerd en hoe lang je aan een game hebt besteed. Eens inde zoveel tijd verschijnt een update van de makers met daarin trackerondersteuningvoor de laatste spellen. Deze insteek heeft zijn vruchten afgeworpen; in 2006werd de me enger voor 102 miljoen dollar overgenomen door Viacom.Sinds vorige maand is er een nieuwe speler op de markt, vanNederlandse (!) bodem. Oud-forummer Robert Gaal stichtte met compagnon WouterBroekhof de internet start-up Wakoopa. Begin mei slootWakoopa zijn beta af en was de feestelijke launch. Gamer was hier natuurlijkook bij. Wakoopa laat zich het best typeren als een 'social software networkingservice'; je deelt het gebruik van je applicaties en games aan vrienden en decommunity, zodat ook zij kunnen ervaren wat 'hot' is en met nieuwe software inaanraking komen. Waar Xfire zich vooralsnog focust op communicatiedoor met iedere update het verzenden en ontvangen van berichten mogelijk te maken voor nieuwe games,springt Wakoopa vooral in op de mogelijkheden van tracking. Xfire richt zich tevens op een andere doelgroep door het mogelijk te maken, direct een server te joinen waarin een vriend speelt.Het weekend na de launch was Niels mevoor. Na enige scepsis vooraf kan ik na een maand evaluatie zeggen dat eraardig wat potentie in deze social app schuilt. In tegenstelling tot Xfirewaarbij het toevoegen van ondersteunde games volledig vanuit het ontwikkelteamgebeurt, breidt Wakoopa door middel van user generated content zijnWakoopedia razendsnel uit. Het stukje software detecteert namelijk zelfstandighet uitgevoerde programma en trekt de ontwikkelaar en het versienummer uit deexecutable. Wil je hier een icoon en aanvullende informatie aan toevoegen, kunje dit via een klik op de site insturen. Je inzending wordt nog eens beoordeeldvoor plaatsing.De proef op de som nemend speelde ik een vlugge match Quake III, omvervolgens een kwartier 'quake3.exe' waar te nemen in mijn profiel. Aangezienik blijkbaar de eerste speler was die deze kla ieker speelde onder Wakoopa,ontbrak er nog enige info en heb ik een Quake III omschrijving aangemaakt.Binnen een uur (!) stond mijn omschrijving op de site. De volgende dag teldehet aantal spelers 3, inmiddels meer dan 30.Voor een impre ie van de respons vanuit de community heb ikeen game van de 'cla ics' stapel gepakt waarvan ik verwachtte dat niet iederehedendaagse PC gebruiker hem nog op de hardeschijf geparkeerd zou hebben:Fallout 2. Binnen een week was een productbeschrijving toegevoegd en inmiddelszijn er meer dan 10 spelers.WakoopaHet sociale aspect komt ook tot uiting in de vorming vanteams; je kunt een eigen team aanmaken om overzichtelijk elkaars gebruik temeten. Ook kunnen teams onderling 'strijden' om wie het actiefst is. Dit doetdenken aan het vroegere Project Dolphin (met de Pulse client) waar de Gamer-community ook een flink aandeel in heeft gehad. Op dit moment zijn er teamsgesticht van onder andere Fok!, Tweakers en andere Nederlandse communities.Pas geleden hield ik een interview met co-founder RobertGaal, onder andere over de toekomstige aanpa ingen aan Wakoopa. "In de toekomst willen we meer gaan doen met automatischemeldingen: als je het wil krijg je dan een berichtje via de tracker die je opde hoogte brengt van reviews over je software, of over nieuwe versies. Voorgamers willen we ook mods actief in kaart gaan brengen, bijvoorbeeld vanHalf-Life 2. Het zou natuurlijk geweldig zijn als we ook in games bepaaldedingen konden tracken, bijvoorbeeld je kill/death radio of hoelang je er overdeed om een mi ie te volbrengen. Daarvoor gaan we in de toekomst modulesontwikkelen die gebruikers aan onze huidige software kunnen koppelen."Een intere ante ontwikkeling, maar hoe willen ze hieruit winst behalen zonder de ervaring van de gebruiker in de weg te staan metbijvoorbeeld advertenties? "Nou het gaat ons veel te ver om je dingen op te dringen dieje niet wilt, ook via toekomstige modules. Sowieso vind ik de huidige ingameadvertising zoals die nu vaak gebeurt nutteloos. Niet tegen hoor, maar je moeter wel iets mee doen. Niet zomaar een banner langs de weg knallen in eenracegame, maar nadenken over integratie. Wij gaan je in ieder geval niet in jegame (of welke software dan ook) lastigvallen met onze advertenties."Duidelijke taal; gebruiksvriendelijkheid staat voorop. Wilje er ook een keer mee aan de slag, registreer je dan op de site en trek die meuk binnen. Zie je online!
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou