Gamers zijn al jaren voor software ontwikkelaars een doelgroep om rekening mee te houden. Een moeilijke vraag die daar echter regelmatig bij opkomt; wat voor verrijking kan onze applicatie bieden aan een PC gamer die zich fullscreen op een spel stort? Naar aanleiding van de recente launch van Wakoopa, wierpen we een korte blik op huidige nuttige software voor PC gamers. Naast projecten die zich toeleggen op emuleren als MAME en MESS richten de meeste applicatie ontwikkelaars rondom gaming zich op communicatie. Bijvoorbeeld als intermediair voor audiogesprekken (TeamSpeakVentrilo, Roger Wilco) en al langer als diensten voor het vinden van tegenstanders. Een van de bekendste initiatieven was de MSN Gaming Zone, waar de community elkaar kon vinden in game lobby's voor een match. Het iniatief werd ondersteund vanuit games uit de developerstal van Microsoft; toppers als Age of Empires van Ensemble Studios en Midtown Madness van Angel Studios zorgden voor verkeer. De ZoneFriends messenger maakte chatten mogelijk met andere spelers. Vorig jaar maakte Microsoft bekend de online ondersteuning van retail games volledig te stoppen en zich te concentreren op de ondersteuning van de Live Messenger. Een petitie mocht niet baten.

All Seeing Eye

Een begrijpelijke stap, gezien de hevige concurrentie van software als GameSpy3D (later GameSpy Arcade), Qtracker, HLSW en het populaire All Seeing Eye waar het na overname door Yahoo in 2004 angstvallig stil rond is geworden. Ondertussen zijn andere online services opgekomen en ten onder gegaan; van Mplayer.com en Sega's HEAT.net is niets meer te bekennen. Valve trok de Half-Life franchise uit WON en bracht alles onder bij het inhouse ontwikkelde Steam.Hamachi Vreemde eend in de bijt wat gaming software betreft is Hamachi. Deze VPN client worstelt zich met gemak door routers heen en is onder gamers dan ook razend populair geworden om 'even een LAN game te doen'. Op ons forum wordt er dan ook uitvoerig van de Gamer netwerken gebruik gemaakt. Daarnaast biedt de software gemakkelijke mogelijkheden voor het delen van bestanden en een simpele chatfunctie.Xfire Met een nieuwe benadering veroverde vanaf 2004 Xfire de markt. Naast dat het hiermee eindelijk mogelijk was om gebruikers berichten te zenden en te ontvangen direct vanuit een game (geen irritante knipperende MSN popups of IRC biepjes meer), houdt de software ook bij welke spellen je hebt geïnstalleerd en hoe lang je aan een game hebt besteed. Eens in de zoveel tijd verschijnt een update van de makers met daarin trackerondersteuning voor de laatste spellen. Deze insteek heeft zijn vruchten afgeworpen; in 2006 werd de messenger voor 102 miljoen dollar overgenomen door Viacom.Sinds vorige maand is er een nieuwe speler op de markt, van Nederlandse (!) bodem. Oud-forummer Robert Gaal stichtte met compagnon Wouter Broekhof de internet start-up Wakoopa. Begin mei sloot Wakoopa zijn beta af en was de feestelijke launch. Gamer was hier natuurlijk ook bij. Wakoopa laat zich het best typeren als een 'social software networking service'; je deelt het gebruik van je applicaties en games aan vrienden en de community, zodat ook zij kunnen ervaren wat 'hot' is en met nieuwe software in aanraking komen. Waar Xfire zich vooralsnog focust op communicatie door met iedere update het verzenden en ontvangen van berichten mogelijk te maken voor nieuwe games, springt Wakoopa vooral in op de mogelijkheden van tracking. Xfire richt zich tevens op een andere doelgroep door het mogelijk te maken, direct een server te joinen waarin een vriend speelt. Het weekend na de launch was Niels me voor. Na enige scepsis vooraf kan ik na een maand evaluatie zeggen dat er aardig wat potentie in deze social app schuilt. In tegenstelling tot Xfire waarbij het toevoegen van ondersteunde games volledig vanuit het ontwikkelteam gebeurt, breidt Wakoopa door middel van user generated content zijn Wakoopedia razendsnel uit. Het stukje software detecteert namelijk zelfstandig het uitgevoerde programma en trekt de ontwikkelaar en het versienummer uit de executable. Wil je hier een icoon en aanvullende informatie aan toevoegen, kun je dit via een klik op de site insturen. Je inzending wordt nog eens beoordeeld voor plaatsing. De proef op de som nemend speelde ik een vlugge match Quake III, om vervolgens een kwartier 'quake3.exe' waar te nemen in mijn profiel. Aangezien ik blijkbaar de eerste speler was die deze klassieker speelde onder Wakoopa, ontbrak er nog enige info en heb ik een Quake III omschrijving aangemaakt. Binnen een uur (!) stond mijn omschrijving op de site. De volgende dag telde het aantal spelers 3, inmiddels meer dan 30. Voor een impressie van de respons vanuit de community heb ik een game van de 'classics' stapel gepakt waarvan ik verwachtte dat niet iedere hedendaagse PC gebruiker hem nog op de hardeschijf geparkeerd zou hebben: Fallout 2. Binnen een week was een productbeschrijving toegevoegd en inmiddels zijn er meer dan 10 spelers. Wakoopa Het sociale aspect komt ook tot uiting in de vorming van teams; je kunt een eigen team aanmaken om overzichtelijk elkaars gebruik te meten. Ook kunnen teams onderling 'strijden' om wie het actiefst is. Dit doet denken aan het vroegere Project Dolphin (met de Pulse client) waar de Gamer-community ook een flink aandeel in heeft gehad. Op dit moment zijn er teams gesticht van onder andere Fok!, Tweakers en andere Nederlandse communities. Pas geleden hield ik een interview met co-founder Robert Gaal, onder andere over de toekomstige aanpassingen aan Wakoopa. "In de toekomst willen we meer gaan doen met automatische meldingen: als je het wil krijg je dan een berichtje via de tracker die je op de hoogte brengt van reviews over je software, of over nieuwe versies. Voor gamers willen we ook mods actief in kaart gaan brengen, bijvoorbeeld van Half-Life 2. Het zou natuurlijk geweldig zijn als we ook in games bepaalde dingen konden tracken, bijvoorbeeld je kill/death radio of hoelang je er over deed om een missie te volbrengen. Daarvoor gaan we in de toekomst modules ontwikkelen die gebruikers aan onze huidige software kunnen koppelen."Een interessante ontwikkeling, maar hoe willen ze hieruit winst behalen zonder de ervaring van de gebruiker in de weg te staan met bijvoorbeeld advertenties? "Nou het gaat ons veel te ver om je dingen op te dringen die je niet wilt, ook via toekomstige modules. Sowieso vind ik de huidige ingame advertising zoals die nu vaak gebeurt nutteloos. Niet tegen hoor, maar je moet er wel iets mee doen. Niet zomaar een banner langs de weg knallen in een racegame, maar nadenken over integratie. Wij gaan je in ieder geval niet in je game (of welke software dan ook) lastigvallen met onze advertenties." Duidelijke taal; gebruiksvriendelijkheid staat voorop. Wil je er ook een keer mee aan de slag, registreer je dan op de site en trek die meuk binnen. Zie je online!