Achtergrond

Overlord: op bezoek bij Triumph
subtitle
intro text
Het is weer eens wat
anders. In plaats van met het vliegtuig naar Londen op een persdagje te gaan,
kon ik ditmaal mijn fiets pakken voor Gamer.nl-werkzaamheden. Overlord is
namelijk in Delft ontwikkeld en deze stad krijgt er na Delfts Blauw en de
begraven Koninklijke familie nu een derde lokaal hoogtepunt bij. Ontwikkelaar
Triumph heeft met Overlord de eerste zogenaamde next-gen game afgeleverd van
Nederland en Gamer.nl werd uitgenodigd om dat te vieren.
Het in Delft gesitueerde zalencomplex Delftstede is de plek
waar Triumph zetelt. In dit vroegere ziekenhuis heeft de ontwikkelaar enkele
ruimtes gehuurd en het is hier waar de minions tot leven zijn gewekt. Na een
perspresentatie over de basis van de game krijgen we een rondleiding langs de
verschillende aspecten van de ontwikkeling en leggen de specialisten uit welk
werk ze doen.
Veel van de details hierover heb je reeds kunnen bekijken in
de developer diaries die de afgelopen tijd op Gamer.nl hebben gestaan. We
kregen bijvoorbeeld een grote artwork-sectie te zien waarbij benadrukt werd dat
elk karakter vooral zo overdreven mogelijk moest worden neergezet. De boeren
ogen en praten compleet achterlijk, de halflings zijn vretende en zuipende
nietsnutten en de elfen zijn melodramatische zeikstralen.
De echte aanleiding voor het maken van Overlord was voor de
Triumph-medewerkers het verschijnen van de Lord of the Rings-films. Of beter
gezegd: de ergernis over de enorme hype rondom deze films. Want eigenlijk, en
dat realiseer je je niet eens volledig als je de game speelt, is Overlord in
alle opzichten één grote parodie op Lord of the Rings. Simpel gezegd ben jij
Sauron en moet je de Fellowship of the Ring doodmaken. De zeven gecorrumpeerde
helden, welke de zeven hoofdzonden bezitten, zijn namelijk de leden van de
Fellowship en dan op een bespottende manier neergezet. Zo is de eerste
eindbaas, Melvin Underbelly, de dikke halfling, oftewel Sam de hobbit. En je
kunt al raden welke eindbazen de elfen en de dwergen hebben…
Maar Lord of the Rings is niet de enige inspiratiebron. Qua
gameplay is daar uiteraard Pikmin, het GameCube-spel waarbij je een hele meute
kleine wezentjes rondstuurt. Bovendien zijn de ontwikkelaars bij Triumph enorme
Nintendo-fans: de Wii is het meest geliefde systeem onder de leden van het ontwikkelteam
en de nieuwe Zelda kreeg dan ook een twaalftal pre-orders bij de lokale
gameshop. De invloeden van deze game zijn op een subtiele manier terug te zien
in de gameplay van Overlord. Het bommetje leggen met minions doet verdacht veel
denken aan diezelfde actie door Link en de levelopbouw voelt op sommige
momenten qua intelligent ontwerp ook sterk aan als de kerkers van Zelda.
Dit roept meteen de vraag op of Triumph niet misschien eens
voor de Wii wil gaan ontwerpen? Dit antwoord kan niet direct bevestigend worden
beantwoord. Hoewel het gros van de ontwikkelaars een zeer grote Wii-fan is,
staat men niet meteen positief tegenover de complicaties die dit systeem
eventueel zouden kunnen brengen. Volgens Triumph was het creëren van een game
voor zowel de PC als de Xbox 360 daarentegen niet al te moeilijk. Heel grof
gezegd kan worden gesteld dat de Xbox 360 een soort PC is om voor te ontwerpen,
hoewel er natuurlijk zeker wel een aantal significante verschillen is. Een
PlayStation 3-versie is eigenlijk nooit een optie geweest. De ontwikkelkits
voor third parties waren pas ongeveer vanaf half 2006 beschikbaar en dit
systeem kent een compleet andere structuur dan de PC en de Xbox 360.
Sowieso lijkt het erop dat Triumph door zal gaan met
fantasygames. Een nieuwe Age of Wonders hoeft niet per se, ook omdat dit spel
toch vooral een (te) klein groepje liefhebbers aantrekt. De door Triumph
gewaardeerde smeekbede van de trouwe die-hards ten spijt, lijkt Age of Wonders
een gepasseerd station. Wel meer fantasy dus, omdat je volgens één van de
ontwikkelaars daar het minst gebonden bent aan allerlei conventies: je kunt het
zo gek maken als je zelf wilt. Als je bijvoorbeeld een shooter maakt dan moet
je je al gauw een aantal beperkingen opleggen en zoiets zien ze bij de Delftse
ontwikkelaar niet zitten.
Triumph is op dit moment druk in de weer met extra content
voor Overlord. Dit worden niet zomaar een paar cosmetische toevoegingen: we
hebben ons laten vertellen dat het een behoorlijk groot extra stuk wordt en we
krijgen sterk het vermoeden dat het hier gaat om een extra wereld. Bovendien
zal dit extra stuk Overlord met name op het gebied van humor flink floreren.
Triumph heeft nog een aantal ideetjes die niet in de winkelversie kwamen en die
dus mooi als uitbreiding kunnen dienen. Ook zal er extra multiplayer bij komen.
Sowieso gaat het om meer maps, maar waarschijnlijk ook om een nieuwe
speelmodus. De uitbreiding wordt primair onwikkeld als downloadable content voor
de Xbox 360, maar het zal op de een of andere manier uiteindelijk ook zijn weg
vinden naar de PC.
De presentatie van Overlord was een leuk middagje Delft. Na
meer informatie over de achtergrond gekregen te hebben én de game uitvoerig te
hebben gespeeld kan er niet anders worden gezegd dan dat Triumph veel lof verdient
vanwege dit geniaal uitgewerkte concept. Laat die nieuwe content maar komen!
Reacties op: Overlord: op bezoek bij Triumph
RDJ134
Morridin
deboon
ach ja,ik kreeg ergens anders wel een leuke stageplek
TW333331
Happietsjakkie
Airhawk74
It's nice to be evil..
Murazor4096
Maar bedankt voor de complimenten - we zijn tevreden als de spelers dat ook zijn.
Kawaii Chiko
=HellFire=
Murazor4096
En het kleine beetje anonimiteit dat nog over is, houd ik liever intact, sorry
Sgt.NightFire
Kawaii Chiko
RAP The Ripper
RAP The Ripper