Na verschillende exotische persreisjes in het buitenland was het toch even wennen toen bleek dat één van de meest belovende turn-based RPG's dit jaar in ons eigen Nederland werd gemaakt. Geen lange vluchten of volgepropte koffers meezeulen, maar gewoon simpel met de strippenkaart 20 minuutjes met de tram richting Delft om daar Triumph Studios te bezoeken en een uitgebreide blik te werpen op Age Of Wonders 2.

Omdat ik zelf geen bekende van het orginele Age Of Wonders was, verbaasde ik me tijdens het zoeken naar info over de grote online community van het spel. Ook de review-scores die ik voor mijn bezoek aan Triumph kreeg voorgeschoteld logen er bepaald niet om. Met een regen van dikke achten en negens bekronen sites als GameSpot, Games Domain en Gamespy 'Age Of Wonders 2' nu al als 'best turn-based game 2002'. Genoeg reden dus om te kijken waar dit enthousiasme vandaan komt.

Compact en nuchter

Net als bij veel andere ex-Gathering developers gaat het er bij Triumph ook allemaal nuchter en op bescheiden schaal aan toe. Zo biedt het Delftse kantoor plek aan slechts 6 man. Dit kan omdat veel van het geluid en de filmpjes extern in een Amerikaanse studio worden gemaakt.

Lennart Sas, één van de twee oprichters van Triumph geeft me alvast een uitleg over het geschiedenis van de developer, ééntje die trouwens al een kleine 10 jaar terug gaat naar de dagen van Epic en shareware. Bij deze developer liep Lennart samen met Triumph mede-eigenaar Arno een half jaar stage en werkte aan het project dat later zou uitgroeien tot Age Of Wonders. Dat hun verblijf bij Epic trouwens verre van vervelend was, wordt duidelijk wanneer Lennart vol enthousiasme vertelt zijn ontmoetingen met Tim Sweeney en hoe Tim op dat moment bezig was met de eerste Unreal Engine.

Nadat rond 1996 de vereisten echter een stuk zwaarder werden en kosten van gamedevelopment flink omhoog gingen, werd besloten om het concept van Age Of Wonders volledig opnieuw te ontwikkelen, maar dan met een groter team bestaande uit veel freelancers en enkele vaste krachten. Voor de financiering van dit project werd een beroep gedaan op Gathering of Developers, de uitgever die afgelopen jaar na een faillissement werd vervangen door Take 2.

Dat er nog steeds een enorme roep voor goede turn-based games was, bleek wel na de release en met het succes van de eerste Age Of Wonders. Terwijl de ene na andere ontwikkelaar zich namelijk op het maken van 3Dshooters had geworpen, bediende Triumph een 'in de steek gelaten' groep gamers. Het succes (en de ontwikkeling van een opvolger) van Age Of Wonders was een feit.

Games in Nederland

Al is Triumph Studios één van de zeldzame gamedevelopers in Nederland die hardcore games maakt, toch blijft Lennart erg positief over bestaande studios als Davilex en Lost Boys. Al erkent hij wel dat zijn bedrijf een heel ander (hardcore) publiek bedient, toch ziet ook hij een verbetering in de op een bredere doelgroep gerichte Davilex-games.

Ook van het Amsterdamse Lost Boys zouden we in het komende jaar nog het nodige kunnen verwachten.