Sterker nog, een week eerder was het nog anders. De Xbox 360 verkoopt over het algemeen berucht laag in het land van de rijzende zon. Door de uitgave van de populaire RPG Star Ocean 4 heeft Microsoft deze week iets om over op te scheppen. De PlayStation 3 had altijd te maken met dalende verkoopcijfers, maar geniet de laatste acht weken van stabiliteit.

Alleen de Wii heeft de laatste paar maanden te maken met een neerwaartse trend. Week na week verkoopt Nintendo's console minder. Nu heeft het bedrijf uit Kyoto weinig te klagen: in Europa en de Verenigde Staten laat de Wii de competitie nog steeds ver achter zich. Maar voor hoelang? Nintendo komt uit Japan en zal dus snel geneigd zijn om de recente Japanse verkoopcijfers als een bedreiging te zien.

De Japanse hardware verkopen. Bron: Chart Get!

Eigenlijk gebeurde hetzelfde met de Nintendo DS: de verkoop van de handheld begon vooral in Japan te dalen, terwijl het apparaat nog goed en wel door moest breken in de rest van de wereld. Toch kwam daar de DS Lite al. Hetzelfde gebeurt op dit moment: de DS Lite verkoopt nog als een speer in Europa en de Verenigde Staten, maar om de handheld in Japan een nieuwe boost te geven is daar al de DSi uitgekomen. Nintendo lijkt te begrijpen dat verkoopcijfers uit Japan ook een voorbode van trends in andere regio's kunnen zijn. Nintendo zou haar tactiek dus wel eens om kunnen gaan gooien, als het dat intern al niet heeft gedaan. Wat zijn de mogelijke manieren waarop het bedrijf weer een dominante positie in de Japanse markt inneemt en haar stevige grip op het westen vast blijft houden? We bekijken een aantal opties.

Optie 1: Extra kleuren

Nintendo kent veel succes met het lanceren van extra kleuren van consoles. Deze tactiek werkte prima bij de Nintendo 64 en ook bij hun handhelds. Vooral Japanners lijken hier een zwak voor te hebben. Een nieuwe kleur voor een console of handheld betekent bijna altijd een flinke boost aan extra verkopen. De Wii was tijdens de onthulling van het systeem al in verschillende kleuren te zien, dus het is een zeer reële optie voor Nintendo.

Helaas zit hierbij een adder onder het gras. De lancering van een nieuwe kleur levert meestal maar voor een paar weken een boost in verkoop op. Het gaat dan vooral om fans van de console die ook nog een ander kleurtje er bij willen hebben, gamers die verschillende edities van systemen sparen. Dat is niet bepaald wat je noemt een tactiek voor de lange termijn. Nintendo kan dit dus gemakkelijk doen om wat extra centen te verdienen, maar het is niet de oplossing voor de dalende verkoop in Japan.

De Xbox 360 heeft een goede week gehad in Japan

Optie 2: Banden met derde partijen verbeteren

De toename aan verkoop van de Xbox 360 maakt het al duidelijk: games verkopen de consoles en niet andersom. Door het binnenhalen van Star Ocean 4 heeft Microsoft veel Japanners zo gek gekregen om toch maar de portemonnee te trekken voor die gekke console uit het westen.

Met Dragon Quest X heeft de Wii een hele sterke systemseller in het Oosterse land. Ook Monster Hunter 3 gaat ook hoge ogen gooien. Maar het is niet genoeg – de PlayStation 2, die zelfs nu nog van goede verkoopcijfers geniet, had jarenlang een constante stroom van sterke titels. Bij de Wii is daar nog absoluut geen sprake van.

Nintendo moet dus nog meer haar best gaan doen om grote, bekende intellectual properties van derde partijen op hun console te krijgen. Het is echter geen geheim dat het bedrijf daar niet zo sterk in is als haar competitie. Microsoft en Sony weten veel meer bekende franchises voor hun console te strikken. Nintendo versterkt liever de banden met derde partijen, in plaats van dat het schaamteloos bekende namen opkoopt.

Dat is een tactiek die vooralsnog nog niet veel resultaat heeft opgeleverd bij de grote uitgevers in Japan. In plaats van de 'grote' series als Final Fantasy, Devil May Cry en Metal Gear Solid krijgt de Wii vooral nieuwe projecten of spin-offs. Denk bijvoorbeeld aan Final Fantasy: Crystal Chronicles en Resident Evil: Umbrella Chronicles. We zien de Wii dus nog steeds niet de huisvestiging van alle belangrijke series worden. Dragon Quest en Monster Hunter zijn hier wel de (indrukwekkende) uitzonderingen op.

De Nintendo DS Lite is er al in verschillende kleuren

Optie 3: Een prijsdaling

Wat doe je als je console minder gaat verkopen? Juist, de prijs omlaag! Nintendo heeft meerdere malen aangegeven dat ze de prijs niét omlaag gooien, maar dat zijn uitspraken van een bedrijf dat zich niet bedreigd voelt. Wanneer de daling in verkoop aanhoudt in Japan, zou Nintendo het misschien toch kunnen overwegen.

Nintendo heeft aangegeven dat ze zo'n 6 dollar winst op elke verkochte console maken. Terwijl Sony en  Microsoft verlies op elke console maken, met de hoop dit terug te verdienen via verkochte games, heeft Nintendo met elke verkochte Wii al harde knaken in handen. Een strategie waarvan je niet verwacht dat een bedrijf het zo maar opgeeft. Maar er moet rekening gehouden worden met het feit dat Nintendo er voor kan om de winst louter te halen uit de verkochte games. Daarnaast gaan de productiekosten van de console ieder jaar omlaag door en moet het in deze gedachte ook mogelijk zijn om nog steeds met winst de console te verkopen. Misschien is het voor Nintendo inmiddels dan ook mogelijk om de prijs omlaag te gooien.

Een lagere prijs zou in Japan een genadeslag kunnen uitdelen aan de competitie. Hoewel de PlayStation 3 altijd nog fors duurder is, ligt de Xbox 360 voor een goedkoper bedrag in de winkels. Net zoals in Europa en Amerika, maar in Japan begint de verkoop van de Wii wel te dalen. Een aanpassing van de prijs zou wonderen kunnen doen.

Optie 4: Wii 2.0

Nintendo heeft met de Wii het nodige geleerd van andere bedrijven. Net zoals Apple is het buiten de oude doelgroep getreden om een nieuwe, grotere doelgroep aan te spreken. En net zoals Apple, leunt Nintendo niet alléén meer op kwaliteit, maar ook op design. Op lifestyle. Het kleurgebruik van de Wii en de accessoires en de filosofie achter het systeem zijn voor veel consumenten een belangrijke reden om tot aanschaf over te gaan.

Waarom deze vergelijking? Omdat Apple verkoopcijfers stabiel houdt door nieuwe versies van hun producten te lanceren. Ze behouden buzz en weten oude en nieuwe consumenten te verleiden om (nogmaals) tot aanschaf over te gaan. De oudere versies kunnen goedkoper worden verkocht, terwijl de fan en impulsieve consument de nieuwe versie kopen.

De DSi is een nieuwe uitvoering van een populaire handheld

Aangezien het 'nieuwe' Nintendo al in zoveel opzichten op het 'nieuwe' Apple lijkt, bestaat de kans dus dat het bedrijf ook er voor kiest een nieuwe versie van de Wii uit te brengen. Het bedrijf doet dit ook met hun handheld, kijk maar naar de DS Lite en binnenkort de DSi. Waarom zou het deze tactiek niet doortrekken naar hun console? Een lancering van een nieuwe Wii met wat extra toeters en bellen (bijvoorbeeld een upscaler naar 720p – Hoge Definitie dus – een harde schijf en MotionPlus in de controller gebouwd) is voor veel mensen een reden om opnieuw tot aanschaf over te gaan. De 'oude' Wii kan dan mogelijk goedkoper over de toonbank gaan.

De vierde optie lijkt dus de meest logische tactiek die Nintendo gaat toepassen. We kunnen niet aannemen dat Nintendo niets gaat ondernemen – wat in het thuisland gebeurt, is belangrijk voor het bedrijf, ook al verkoopt de console in andere landen nog zo goed. Wij denken dat het een kwestie van tijd is voordat Nintendo met een nieuwe versie van de Wii komt.