Lees hier een samenvatting van alle aankondigingen van Nintendo.

Er komen bijna geen games van andere uitgevers op de Wii U uit. Dat is een feit waar Nintendo-gamers inmiddels mee moeten leren leven. Het is daarom aan Nintendo en gerelateerde partijen om het gamesaanbod op de Wii U gevarieerd genoeg te houden om gamers die nog niet overstag zijn te overtuigen. Nintendo heeft dit jaar eindelijk de eerste stappen gezet om dat te bewerkstelligen, zo blijkt uit de aankondigingen die de Japanse spellenboer zojuist gedaan heeft.

Variatie is de sleutel

De Wii U heeft inmiddels voldoende platformers, dat lijkt ook Nintendo zich te beseffen. Dus vult het bedrijf zijn line-up aan met andere genres. Zo is er de hardcore actie uit Bayonetta 2 (dat nu met het origineel komt, een hele slimme zet), een epische Japanse rpg-setting in de vorm van Xenoblade Chronicles X, toffe e hack 'n' slash-gevechten in Hyrule Warriors en natuurlijk het aankomende vechtfestijn Super Smash Bros. voor Wii U en 3DS. 

Maar ook geheel nieuwe titels zorgen voor meer variatie. Vooral Splatoon viel op: een third-person shooter waarin acht spelers opgedeeld worden in twee teams en maps met verf moeten bedekken om te winnen. De troef? Je kunt spelen met inktvissen. Zo is Splatoon geen Call of Duty of Battlefield, maar wel een in potentie verslavende multiplayergame die de typische Nintendo-stijl ademt. De aankondiging van Captain Toad: Treasure Hunter was ook een sterke zet: de game is gebaseerd op de populaire bonuslevels uit Super Mario 3D World en bieden zo een tragee puzzelervaring. Wederom: het zorgt voor meer variatie in de line-up terwijl die nergens breekt met Nintendo's evergreen-status.

Dat wil niet zeggen dat Nintendo de beker voor beste platformconsole uit handen wil geven. Vergis je niet: Mario Maker is een game waar héél veel gamers al jaren van dromen. Kijk voor de gein op internet maar eens hoeveel mods en variaties er op Super Mario Bros. zijn. Mario Maker laat spelers eindelijk hun eigen Mario-levels maken. Als het straks mogelijk is om de levels online te delen, zou Nintendo wel eens goud in handen kunnen hebben. Ook Yoshi's Woolly World (voorheen Yarn Yoshi) zag er verrassend stijlvol uit en lijkt organischer in te spelen op het wolthema dan de Wii-game Kirby's Epic Yarn.

Zelda!

De meeste Nintendo-fans keken naar de stream om een glimp op te vangen van de nieuwe Zelda-game voor Wii U. Ook op dat gebied stelde Nintendo niet teleur. De eerste beelden van de nieuwe The Legend of Zelda (een officiële naam ontbreekt nog) lijken op een mix tussen alle recente Zelda-stijlen uit games als The Wind Waker, Twilight Princess en Skyward Sword. Vergelijkingen met producten van Pixar en Studio Ghibli zijn inkoppertjes, maar blijken wel degelijk stand te houden.

Daarbij klinken de eerste details om van te smullen. Het idee is dat de nieuwe Zelda een grote open wereld biedt waarin spelers zelf bepalen hoe ze progressie maken in de game. Mooie woorden natuurlijk, en we willen graag eerst bewijs zien, maar indien goed geïmplementeerd, pakt het wel de toenemende kritiek omtrent hand-holding op de Zelda-reeks aan. De prachtige graphics zijn natuurlijk de kers op de taart, maar als de gameplay van Zelda eindelijk een fatsoenlijke evolutie ondergaat, kan de reeks weer relevant worden in de huidige game-industrie.

Meer vragen dan antwoorden

Het digitale evenement legde wel een aantal problemen bloot. Zo ontbreken er nog veel details rond veel van de projecten van Nintendo. Niet alleen de nieuwe Zelda is op een paar minuten filmbeelden na nog gehuld in mysterie, Nintendo lijkt veel concepten nog niet duidelijk te hebben uitgewerkt. Zo gaf het aan dat het eindelijk gebruik gaat maken van de Near Field Communication-technologie in de Wii U GamePad. Spelers kunnen een Mario-figurine gebruiken in Smash Bros. om hun statistieken op te slaan en die mee te nemen, maar wat is het nut daarvan precies? Van welke personages komen figurines? Hoe duur worden ze? Het kwam allemaal nog te conceptueel over, al ging het bedrijf in onderstaand filmpje gelukkig wel wat dieper in op het concept.

Een andere vraag die wij ons graag stellen, is hoe de aankomende games nieuw publiek gaan trekken. Vergis je niet: Nintendo heeft meer fans nodig, vers bloed dat geïnteresseerd raakt in de Wii U. En als ze dat niet lukt met games als Super Mario 3D World en Mario Kart 8, dan gaan Captain Toad en Mario Maker daar niets aan veranderen. Third parties laten het afweten op de Wii U, maar welke bedrijven vullen het westerse gat dat in de Wii U-line-up zit? Of is het genoeg dat de Wii U zijn eigen niche heeft geschapen, een spelcomputer voor de fijnproevers of voor gamers die geld hebben voor meerdere consoles? Het zijn vragen waar we geen antwoord op kregen, het zijn vragen waar Nintendo zelf ook geen antwoord op lijkt te hebben.