Nieuwsanalyse: Minecraft-geld maakt niet gelukkig | Gamer.nl

Nieuwsanalyse: Minecraft-geld maakt niet gelukkig | Gamer.nl

Voor de buitenwereld lijkt het alsof Markus ‘Notch’ Persson een droomleven heeft. Hij maakte met zijn studio Mojang NB het ongelooflijk succesvolle Minecraft en verkocht de studio en de rechten van de game daarna voor 2,5 miljard dollar (ongeveer 1,94 miljard euro) aan Microsoft. Toch lijkt Notch alles behalve gelukkig.

Afgelopen zaterdag plaatste de 36-jarige Per on een reeks berichten op Twitter die ons een fascinerende (en treurige) blik geven in het leven van één van de meest succesvolle mensen uit de game-industrie. De tweets, die hieronder zijn te bekijken, spreken boekdelen: Per on voelt zich enorm geïsoleerd, is geen vrienden meer met de werknemers van Mojang en is verlaten door zijn vriendin. 

Per on kocht na de Mojang-overname door Microsoft een villa in Beverly Hills ter waarde van 70 miljoen dollar en ging talloze dure feestjes af. Hoewel hij niet het volledige bedrag van 2,5 miljard dollar kreeg (Per on had vermoedelijk een aandeel in het bedrijf van 70 procent, waardoor hij zo'n 1,75 miljard dollar zou hebben ontvangen), ontving hij meer geld dan één persoon ooit in een mensenleven kan opmaken.

Per on geeft zelf aan dat hij een introvert is, en we weten allemaal dat (veel) geld niet per se gelukkig maakt - al geeft het wel de vrijheid om te doen waar je pa ie ligt. En dat is mogelijk de kern van het probleem dat Per on heeft: zijn pa ie was vermoedelijk juist het opbouwen van een eigen gamestudio en het succesvol maken van Minecraft. Wat moet hij doen nu hij niet meer aan zijn liefdeskind kan werken?

Minecraft is stukje bij beetje opgebouwd via feedback van spelers. Per on plaatste in 2011 een ruwe versie van de game online en door te luisteren naar de kritiek van talloze spelers werd de game steeds verder doorontwikkeld. Per on kon als introvert op deze manier toch contact maken met zijn talloze fans en zich vermoedelijk geliefd voelen.

Media has no description

De verkoop van Mojang heeft hem geen favoriet gemaakt bij zijn voormalige collega's en ook fans hebben kritiek geuit. Hoge bomen vangen immers veel wind. Per on lijkt gevoelig voor deze kritiek - in een interview liet hij eens weten zichzelf als een 'sell out' te zien.

We zijn bij Gamer.nl geen psychologen en claimen dus ook niet te weten hoe Per on weer gelukkig kan worden. Dat is een weg die hij zelf moet bewandelen. Wij denken echter dat het best wel eens kan helpen om gewoon een nieuwe gamestudio op te richten. Begin van vooraf aan, neem maar een paar mensen in dienst, maak een kleine game en lanceer die, en bouw die daarna weer uit. Creëer een nieuwe groep fans. Het is waar Per on goed in is en mensen lijken vooral in hun element te zijn wanneer ze hun leven invullen met hetgeen waar ze in excelleren. We hopen dat 'Notch' ons ooit weer blij kan maken met een nieuw meesterwerk.

De Nieuwsanalyse is een nieuwe artikelsoort op Gamer.nl. Op regelmatige basis pakken we een nieuwtje en gaan we hier dieper op in, bieden we meer context en geven we soms ook onze mening, waar in normale nieuwtjes geen ruimte voor is. Dit artikelsoort is nog in een testfase en we ontvangen graag feedback van onze lezers.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou