Gisteren werd bekendgemaakt dat Dead or Alive 3 Xtreme 3 niet naar het westen komt. De uitgever schreef het volgende: “We brengen Dead or Alive Xtreme 3 niet naar het westen en zijn niet van plan van gedachten te veranderen.” Volgens de studio nemen zij deze beslissing naar aanleiding van reacties op hoe vrouwen worden behandeld in de game-industrie. “Weet je dat er problemen zijn binnen de game-industrie met betrekking tot hoe vrouwen worden behandeld? We willen het niet hier bespreken, maar we hebben het zeker besproken met betrekking tot het maken van deze beslissing.”
Voor de duidelijkheid: Dead or Alive Xtreme 3 is het derde deel in de Dead or Alive Beach Volleyball-reeks. Hierin spelen diverse, vaak vrouwelijke personages uit de Dead or Alive-vechtreeks in bikini's volleybal op het strand. Er wordt veel nadruk gelegd op de vrouwelijke lichaamsdelen. Zo is er technologie ontwikkeld die de borsten van de virtuele personages zo realistisch mogelijk laat bewegen en hebben personages in dit nieuwe deel ook 'tanlines' op plekken rond de borsten en de schaamstreek. Simpel gezegd zijn zowel de ontwikkelaar als de fans van de game op de hoogte van het feit dat de game niet alleen voor de sport, maar ook om het voyeurisme wordt gespeeld.
Kritiek van fans
Tecmo Koei en Team Ninja hebben absoluut een punt. Er zitten wel degelijk culturele verschillen tussen Japan en het westen, waaronder de manier hoe vrouwen in (digitale) media worden geportretteerd. Mogelijk ziet de uitgever de bui al hangen en verwachten ze in het westen een stortvloed aan kritiek door de manier waarop ze volgens tegenstanders vrouwen zouden objectificeren.
Het spel niet uitbrengen in het westen levert ze echter ook kritiek op. De Facebook-pagina van de ontwikkelaar is gevuld met kritiek van fans. "Jullie maken een verschrikkelijke fout. Wanneer jullie de game niet naar het westen brengen, geven jullie je vrijheid om je te uiten op aan de mensen die jullie haten en de game toch al niet hadden gekocht." "Geen Amerikaanse release is geen aankoop!" "Dit is hoe zwak Tecmo Koei is geworden."
Play Asia ziet mogelijkheden
De importsite Play Asia maakt dankbaar gebruik van het feit dat de game niet naar het westen komt. Aangezien de PlayStation 4 regiovrij is, kan de game door westerse fans wel geïmporteerd worden, en Play Asia is een van de meest bekende importsites ter wereld. Op Twitter meldt Play Asia dan ook dat het spel bij hen besteld kan worden.
Maar daar laat Play Asia het er niet bij. Ze maken er een principekwestie van en weten daarmee ook nog eens de Gamergate-aanhangers met zich mee te krijgen. Hieronder enkele tweets van de winkelketen.
Doordat Play Asia de hashtag #SJW (social justice warrior) gebruikte en het opnam voor vrijheid van uiting, zijn de Gamergate-aanhangers achter Play Asia gaan staan. Het resultaat is dat Play Asia zijn hoeveelheid Twitter-volgers in een dag heeft verdubbeld.
Uiteindelijk is de hele situatie een nieuw hoofdstuk geworden in een industrie die toch al niet bekend staat om zijn politieke correctheid. Ironisch genoeg heeft de aankondiging van Tecmo Koei dat de game niet naar het westen komt juist veel bekendheid rondom het spel gecreëerd. Als het bedrijf de game zonder al te veel marketing in de westerse winkels zou leggen, zou alleen de (kleine) fanbase het opmerken.
Reacties op: Dead or Alive Xtreme 3-ban maakt emoties los
coola
Word ik straks ook opgepakt omdat ik op het strand naar lekkere chicks in bikini aan het kijken ben. Want deze game is niks anders dan op strand zijn en naar bikini babes kijken enkel alleen dan in digitale vorm
Forsythia
Untitled Player
Ik als vrouw vind games als Dead or Alive gewoon kunnen, ik bedoel in God of War en heel veel andere games speel ik toch ook een testosteron bonk waarom mogen vrouwelijk vormen dan niet worden overdreven?
Jammer dat het zelfs zo ver gaat dat een game nu gewoon gebanned word… Heel triest…
TamaravanStaalduinen
Overigens is het lang niet zo zwart-wit als sommige (luidruchtige) mensen beweren. Er zijn genoeg vrouwen die games zoals HuniePop spelen, omdat ze om de sterk overdreven seksualisering van de personages kunnen lachen (en de game zich er volledig van bewust is dat het absurd is). En natuurlijk zijn er vrouwen die graag naar mooie vrouwen kijken.
Aan de andere kant zegt het seksualiseren van vrouwelijke personages wel iets over de industrie: een ontwerp wordt pas als interessant gezien wanneer het aantrekkelijk is. Beetje vreemd, toch?
Overigens is de game nergens verboden. De uitgever heeft gewoon geen zin om het uit te geven, iets wat praktisch de norm is voor erotisch getinte games uit Japan.
Untitled Player
Misschien is Kratos niet voor die doeleinden ontworpen maar het kan ook op z'n eigen manier een voorbeeld geven van hoe mannen zogenaamd eruit moeten zien etc.
En ik vind het niet vreemd dat iets pas interessant is zodra het aantrekkelijk is, dat geldt echt voor bijna alles. Je koopt iets omdat je het aantrekkelijk eruit vind zien, niemand gaat iets kopen of op een meisje/jongen afstappen die je lelijk vindt. Misschien heel oppervlakkig maar ik denk dat het in veel van de gevallen wel draait om het uiterlijk in eerste instantie en dat je daarna pas gaat kijken wat het innerlijk te bieden heeft.
Als ik een gamestore binnen wandel pak ik ook een hoesje waarvan ik denk van hey dat lijkt me evt. wel een coole game. Hetzelfde geld voor een boek, de cover ziet er cool uit en vervolgens kijk ik naar de achterkant of het wel echt wat voor mij is.
Maar goed ik bedoel dit ook verder niet als aanval, vroeger had ik ook heel erg problemen met dit soort games maar nu zie ik er wel gewoon de lol van in en vind ik dat veel feministen een beetje te ver gaan.
Ik heb liever dat ze opkomen voor vrouwen of voor mensen die het echt zwaar hebben.
En geloof me ik heb als meisje die in een gamestore werkt en een opleiding game design doet genoeg gezeik gehad over het feit dat ik een meisje ben, misschien ben ik daardoor harder geworden.
TamaravanStaalduinen
Wat betreft aantrekkelijkheid: dit is wel degelijk een dubbele standaard. Kijk bijvoorbeeld naar Overwatch. Er zijn ongeveer evenveel mannelijke en vrouwelijke personages, maar er zit een groot verschil tussen de ontwerpen. De meeste vrouwelijke personages zijn ontworpen om aantrekkelijk te zijn en er waren games die ontzettend pissig waren toen Zarya werd geïntroduceerd. Zo vonden haar lelijk en vrouwelijke personages mochten niet lelijk zijn. Ondertussen zien we tussen de mannen o.a. een gorilla , een zwaarbewapende vetkwab en een high-tech dwerg. Als men dezelfde standaards zou hebben voor mannelijke personages als voor vrouwelijke, zouden alleen Hanzo, McCree en Lucio overblijven. (Oké, en Genji. Die ziet er niet erg menselijk uit, maar heeft wel aantrekkelijke vormen.) Maar zoals het nu is, hoeven mannelijke personages hoeven niet aantrekkelijk te zijn, wat ze wel moeten zijn is cool of interessant. Het zou echt geen kwaad kunnen als we met vrouwelijke personages dezelfde kant op zouden gaan. (In Knights of Sidonia, een mangaserie die ik op dit moment volg, zijn twee van de leukste personages een berin in een ruimtepak en een organisch wapen zo groot als een flatgebouw met de persoonlijkheid van een enthousiast maar ietwat onzeker tienermeisje - zo kan het ook!)
En geloof me, ik zie de lol ook wel in van games als dit, Dragons Crown en HuniePop en wat niet meer. Die games weten ook wel dat ze de speler absurde dingen voorschotelen, en dat maakt het leuk. Ik heb meer moeite met personages zoals Quiet. Kojima's echte reden was nooit 'ze ademt door haar huid', maar altijd 'ik houd van sexy meisjes'. Wat mij betreft had hij daar gewoon open over moeten zijn, want dat is een stuk minder creepy dan zo'n flinterdun excuus.
BTW je hoeft mij niets te vertellen over hoe het is als vrouw in de Nederlandse game-industrie en de cultuur eromheen. Been there, done that. Doe het nog steeds, eigenlijk
TamaravanStaalduinen
Wat betreft aantrekkelijkheid: dit is wel degelijk een dubbele standaard. Kijk bijvoorbeeld naar Overwatch. Er zijn ongeveer evenveel mannelijke en vrouwelijke personages, maar er zit een groot verschil tussen de ontwerpen. De meeste vrouwelijke personages zijn ontworpen om aantrekkelijk te zijn en er waren gamers die ontzettend pissig waren toen Zarya werd geïntroduceerd. Zo vonden haar lelijk en vrouwelijke personages mochten niet lelijk zijn. Ondertussen zien we tussen de mannen o.a. een gorilla , een zwaarbewapende vetkwab en een high-tech dwerg. Als men dezelfde standaards zou hebben voor mannelijke personages als voor vrouwelijke, zouden alleen Hanzo, McCree en Lucio overblijven. (Oké, en Genji. Die ziet er niet erg menselijk uit, maar heeft wel aantrekkelijke vormen.) Maar zoals het nu is, hoeven mannelijke personages hoeven niet aantrekkelijk te zijn, wat ze wel moeten zijn is cool of interessant. Het zou echt geen kwaad kunnen als we met vrouwelijke personages dezelfde kant op zouden gaan. (In Knights of Sidonia, een mangaserie die ik op dit moment volg, zijn twee van de leukste personages een berin in een ruimtepak en een organisch wapen zo groot als een flatgebouw met de persoonlijkheid van een enthousiast maar ietwat onzeker tienermeisje - zo kan het ook!)
En geloof me, ik zie de lol ook wel in van games als dit, Dragons Crown en HuniePop en wat niet meer. Die games weten ook wel dat ze de speler absurde dingen voorschotelen, en dat maakt het leuk. Ik heb meer moeite met personages zoals Quiet. Kojima's echte reden was nooit 'ze ademt door haar huid', maar altijd 'ik houd van sexy meisjes'. Wat mij betreft had hij daar gewoon open over moeten zijn, want dat is een stuk minder creepy dan zo'n flinterdun excuus.
BTW je hoeft mij niets te vertellen over hoe het is als vrouw in de Nederlandse game-industrie en de cultuur eromheen. Been there, done that. Doe het nog steeds, eigenlijk
RavenMMG
Voor pubertjes. Misschien
coola
Fappingsnake
Vond het altijd wel leuk die zwaartekracht
Red Dead Demon
Maar, dat moeten ze ook zelf weten. Ieder z'n fetisj.
coola
-it-
Het eerste deel was wel aardig, omdat de gameplay ook nog leuk was. Alleen maar op de xbox verschenen volgens mij
MacUseless
LogiForce
Objectificeren kan je alleen zelf vanuit je eigen oogpunt doen. Jij als individu ontwikkeld namelijk bepaalde gevoelens bij het zien van. Echter als je als een homofiel naar een bikini babe zou kijken in een game, dan zal je als homofiel dat echt niet als lustobject zien.
De westerse wereld, en dan wel de klagende groep, zijn dus eigenlijk diegene die zelf objectificeren door de aanname te maken dat elke geportretteerde vrouw een lust object is tenzij ze sober en goed gekleed is. Waarin deze groep van personen dus niet heel erg afwijkt van de Moslim groepering die wil dat vrouwen een Burka dragen, of in elk geval goed gesluierd gaan. Al is die groep misschien net iets extremer.
Nee, het maken van bepaalde denkbeelden van vrouwen dat is echt iets wat je als individu zelf in de hand hebt. Het aanpakken van games als deze met schaars geklede vrouwen zal toch echt niet helpen om bepaalde denkbeelden te doen verbannen.
Untitled Player
Vermillion
Ik zie er wel uit als Kratos trouwens
Untitled Player
LogiForce
Gek genoeg, maar bewegende vet rollen zijn niet zo appetijtelijk als borsten. Ook al bestaan de laatste ook deels uit vet.
Maar goed, dat is een kwestie van smaak. :p
ps. Blij te horen dat een vrouw ook mijn eerder standpunt steunt. Met al dat generale feministische objectificerende gedachtengoed van tegenwoordig is het voor mij toch een bevestiging dat er nog vrouwen zijn die nog anders/normaal denken.
Het klinkt misschien gek, maar ik snap de hele ophef ook niet over hoe men kijkt vanuit het westen naar de man-vrouw relatie in Japan. Immers is het nog niet zo lang geleden dat dit ook in het westen normaal was, echter is dit door feministisch (op bepaalde vlakken door gedraafd) gedachten goed veranderd.
Gelijke waarden en normen vind ik normaal, maar een man en vrouw zijn andere wezens met andere kwaliteiten naar mijn mening.
Vermillion