Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond
Hideo Kojima

Nieuws van het jaar: Kojimagate, of de clusterfuck van het jaar

Het einde van een tijdperk, een nieuwe start voor Hideo

Geschreven door Arthur van Vliet op

Met Hideo Kojima is Konami zijn grootmeester verloren. Zijn vertrek laat een gapend gat in de creatieve tak van een uitgever die exact die tak toch al lijkt te hebben opgegeven. Na een jaar passief-agressief modder gooien tussen de twee partijen weten we eigenlijk nog steeds niet wat er exact is gebeurd.

Het begon met een gerucht. Het Amerikaanse Gamespot meldde in maart via een anonieme bron binnen Kojima Productions dat uitgever Konami een aantal drastische maatregelen had genomen om de macht van Hideo Kojima’s ontwikkelstudio in de dammen. Werknemers van de exclusief voor Konami werkende studio waren geen werknemers van Konami meer maar freelancers, waarmee zij ook werden buitengesloten van e-mail, telefoon en intranet van het moederbedrijf. Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain zou het laatste kunstje worden, waarna Kojima Productions én Kojima zelf – na 29 jaar dienst – afscheid zouden nemen van Konami.

A Hideo Kojima game

Non-playable teaser

The Phantom Pain is inmiddels op de markt en de voorspelling is uitgekomen. De ware toedracht van de genoemde machtsstrijd is echter nooit aan het licht gekomen. De enige tekenen die naar de buitenwereld doorsijpelden waren weinig vriendelijk. Zo werd het Kojima Productions-logo en de tekst ‘a Hideo Kojima game’ verwijderd van de boxart en de website van de laatste Metal Gear, om niet veel later weer opnieuw toegevoegd te worden. Konami zette vacatures online voor toekomstige Metal Gear-projecten, terwijl juist de Kojima-naam overal verwijderd werd.

Daarna ging het los. Ook het nieuwe Silent Hills-project van Kojima en filmregisseur Guillermo del Toro zag de naam van Kojima Productions verwijderd worden van zijn website; vervolgens werd het hele project – tot verdriet van Del Toro – geannuleerd én verdween de angstaanjagende Playable Teaser (P.T.) uit de PlayStation Store. De populaire demo is daarmee officieel nergens meer te downloaden, en alleen nog te spelen op PlayStation 4-systemen waarop de game is geïnstalleerd. Del Toro kondigde in juli aan dat het tweetal mogelijk nog gaat samenwerken, maar hoe die samenwerking eruit gaat zien is nog onduidelijk. Ook zou de manier waarop Konami het project had geannuleerd allesbehalve ‘zachtaardig’ zijn, volgens de regisseur.

Konami had wat uit te leggen, en deed dat in mei. Het bood zijn excuses aan aan Silent Hill-fans en gaf als reden voor het annuleren dat het bedrijf zich (onder andere) meer op mobiele games wilde gaan richten. Uit zakelijk perspectief is dat nog niet eens zo’n hele gekke beslissing. Investeren in mobiele games brengt door hun minimale ontwikkelkosten weinig risico met zich mee, maar levert bij een succes maximale winst op. Een titel als Metal Gear Solid 5 daarentegen kostte naar verluidt 80 miljoen dollar om te maken; een investering die het overigens op de releasedag al meer dan dubbel (179 miljoen) terugverdiende. 

PT

Alle credits voor Kojima

Wat was Hideo Kojima’s plek in deze clusterfuck? De grootmeester hield zijn mond maar liet zijn games spreken. In Metal Gear Solid 5-proloog Ground Zeroes zat al een side op-missie waarin je met een UV-scanner alle logo’s van door Hideo Kojima ontwikkelde Konami-games moest verwijderen. Bij succes kregen spelers te horen: “You might be able to erase the markings, but the memories will never disappear.” Vreemd genoeg kwam Ground Zeroes al in de lente van 2014 op de markt – alsof Kojima allang wist dat er een breuk aan zat te komen.

The Phantom Pain zat daarnaast vol met referenties naar Kojima zelf. Elke missie (!) in de game werd aan- en afgekondigd met credits naar Kojima en zijn team, naar wat het lijkt als reactie op Konami’s beslissing om juist die credits te verwijderen van alle communicatiemiddelen rondom de game. Na Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (Kojima’s geniale reactie op de druk om een Metal Gear Solid-vervolg te maken) was The Phantom Pain wederom veel meer dan simpelweg een game; het was een auteursproduct, een middel om een boodschap over te brengen.

Gelukkig werd The Phantom Pain ondanks alles gewoon afgerond en verscheen de game op 1 september. Gamer.nl beloonde het slotstuk van de Metal Gear-reeks met een 9: fantastisch, al voelde het einde opmerkelijk afgeraffeld aan. Kojima bood zijn excuses aan voor de lange ontwikkeltijd, kreeg op 9 oktober een afscheidsfeestje (wat Konami vervolgens weer ontkende), mocht van Konami niet op komen dagen bij de Game Awards om eventuele prijzen voor The Phantom Pain in ontvangst te nemen (stemacteur Kiefer Sutherland deed dat in zijn plaats), en zag 15 december jongstleden zijn contract aflopen bij de uitgever.

Goede tijden, Konami-tijden

Daarmee komt een einde aan een scenario dat zo absurd is dat de schrijvers van Goede Tijden, Slechte Tijden het lachend in de prullenbak zouden hebben gemikt. Soms is de waarheid vreemder dan fictie, maar voor veel werknemers van het voormalige Kojima Productions betekent dit ook einde carrière binnen Konami. Of, zoals Nikkei rapporteerde in augustus, een nieuwe carrière binnen een Orwelliaanse nachtmerrie (Kojima Productions werd omgetoverd tot het Number 8 Production Department), waarbij camera’s het werk van de loonslaven zouden monitoren, lunchpauzes worden getimed en laatkomers publiekelijk aan de schandpaal worden genageld.

Wat het vertrek van Kojima voor de uitgever zelf betekent? De creatieve invloed van de bebrilde Japanner reikt verder dan alleen Metal Gear. Silent Hills werd al gecanceld. Daarnaast had Kojima ooit een vinger in de pap bij Castlevania – toen hij die vinger terugtrok zakte de reeks in als een pudding. Daarmee vallen drie successeries van Konami dus weg. Kojima Productions was technisch verantwoordelijk voor de Fox Engine, waarop ook de recente Pro Evolution Soccer-games zijn gebouwd. Op de engine kan Konami nog voortbouwen, maar de innovatie van zowel Kojima als zijn team is het in de toekomst kwijt.

Breken met het verleden liet zelden zo’n zure nasmaak achter. Wordt Konami echt uitsluitend Pachinko- en mobielegamefabrikant? Nee, zegt het bedrijf, maar de tekenen aan de wand zeggen iets anders. De Metal Gear-licentie heeft het in ieder geval nog, maar eerdere spinoffs waar Kojima zich niet mee bemoeide waren niet bepaald een succes. 

Metal Gear Solid 5 The Phantom Pain

Breken met het verleden liet zelden zo’n zure nasmaak achter. Wordt Konami echt uitsluitend Pachinko- en mobielegamefabrikant? Nee, zegt het bedrijf, maar de tekenen aan de wand zeggen iets anders. De Metal Gear-licentie heeft het in ieder geval nog, maar eerdere spinoffs waar Kojima zich niet mee bemoeide waren niet bepaald een succes.

Alles bij elkaar genomen weten we nog steeds weinig. De speculatie is in het nadeel van Konami, maar wellicht heeft Hideo Kojima zich de afgelopen jaren steeds meer als een omhoog gevallen diva met onredelijke eisen gedragen. De feiten zijn als volgt. Metal Gear Solid 5: The Phantom Pain was één van de beste games van 2015 en slaagde erin om ook gamers die voorheen geen fan waren voor zich te winnen. Daarmee – en met de immense winst die de game maakte – zou je zeggen dat Hideo Kojima zijn ultieme gelijk heeft gekregen, wat dat gelijk ook moge zijn.

En: Kojima heeft nieuw emplooi. Hij gaat (samen met gelauwerd art-director Yoji Shinkawa) zijn kunsten vanaf nu vertonen bij het nieuwe Kojima Productions, dat in eerste instantie de samenwerking aangaat met PlayStation-fabrikant Sony. Op het programma staat een titel (geen Silent Hills en geen Metal Gear) die moet verschijnen voor de pc en PlayStation 4. Met Sony heeft Kojima een logische nieuwe partner gevonden. Want hoewel zijn huwelijk met Konami een kleine dertig jaar duurde, was de relatie tussen Hideo en PlayStation sinds Metal Gear Solid in 1998 sterk. Hopelijk vindt de grootmeester de vrijheid en het vertrouwen om eindelijk afscheid te nemen van de serie die hem wereldberoemd maken. Zoals hij al zo vaak heeft beloofd. 

In de laatste weken van het jaar plaatst Gamer.nl een aantal artikelen onder de noemen 'Nieuws van het jaar'. Hierin analyseren we de belangrijkste nieuwsfeiten uit de game-industrie van 2015.

Bron: null

Dit artikel delen:

Lees meer

Gamer.nl wenst zijn bezoekers een gelukkig nieuwjaar Grim Fandango Remastered gratis via PS Plus in januari
13

Reacties op: Nieuws van het jaar: Kojimagate, of de clusterfuck van het jaar

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • RavenMMG

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Laatste mgs games waren toch al troep , dus missen zullen ze hem niet, gaaf miss weer eens de goede richting op

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @RavenMMG Heel Konami is kut. Have fun with PES.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Hideo Kojima, de baas der bazen in de game industrie. Heeft dingen bedacht waar we niet eens van kunnen dromen. Deze legende mag van mij 150 jaar oud worden en nog minimaal 80 games maken!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • RavenMMG

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @Mrhotshot85

    Rofl wat heeft die dan speciaal gedaan na mgs 2

    Geen fuck

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @RavenMMG Wat heb jij gedaan sinds je geboorte?

    Geen fuck.

    Mister Kojima heeft in zijn carriere heel wat teweeg gebracht met de unieke content die hij aan games toevoegde.
    Dit was zelfs tot aan MGS 2 al noemenswaardig.
    Daarnaast hebben we nog MGS 3 en MGS 4 waar hij aan mee heeft gewerkt.
    In 2008 wint hij een lifetime achievement award op de MTV Game Awards.
    En dan hebben we het nog niet eens over MGS 5 gehad.
    Als je nou met zo een opmerking komt, weet dan wel zeker waar je het over hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Vrijwel iedereen heeft Konami al beschuldigd en een faillissement toegewenst terwijl het nog steeds onduidelijk is wat er nu precies gebeurd is.
    Goed artikel!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mrhotshot85

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @haastnooit Hoe onduidelijk deze situatie ook blijft, we weten allemaal wie rijk is geworden door wie. Dus wat voor houding Hideo Kojima ook maar heeft aangenomen, Konami heeft daar gewoon mee om te gaan. En doen ze dat niet, dan krijg je situaties als deze, en dan weet je van te voren al wie er aan het langste eind trekt. Hideo komt met een "Kojima Productions" en Konami kan fluiten naar hun centen want op de qualiteit van de FOX Engine na(die Kojima ontwikkeld heeft) valt er over b.v. PES alleen maar te klagen.
    Ik zie persoonlijk een hele donkere wolk boven Konami hangen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Volgens mij is Kojima ook niet arm en heeft ook jarenlang zijn ding kunnen doen bij Konami die hem daartoe de kans gegeven heeft. Ik wijs simpelweg nog geen schuldige aan zonder de feiten en die zijn er helaas maar weinig.
    Ik vind het een beetje vreemd om te stellen dat Konami maar alles dient te slikken van Kojima, je weet niet wat er gebeurd is dus dan kun je daar onmogelijk iets over zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Valerium

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Weet wel zeker dat er meer achter zit dan dit, iedereen loopt te zeiken naar Konami terwijl ik juist denk dat Kojima de schuldige is. Dat mensen hem als god blijven zien snap ik nooit, vind het maar een arrogante klootzak met van die George Lucas trekjes waar niemand op zit te wachten.

    "poetic justice" is het eerste waar ik aan denk. Hij nam Kiefer Sutherland als nieuwe stem voor snake en liet David Hayther als baksteen vallen. Als er tranen zijn bij mij, is het van het lachen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tombraider225

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Jammer, mischien moet Konami Valium tabletten produceren of ze daarmee veel geld verdienen?

    Hopen dar silent hill team bij dice, of ubisoft plakje kunnen vinden?
    Ik vond Konami goede tijden tussen SIlent Hill series 2001/2007 die gecancelde demo van silent hill was echte shit weer, jammer dat die gecanceld is hopen dat ze andere uitgever vinden.

    Ik ben blij dat die Hideo gestopt is vind hem laatste 4 jaar echte mogoool geworden ziet uit als een gestoorde gek.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • nulian

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    #fuckonami

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tombraider225

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    @nulian hoezo fuck konami? Konami heeft toch gedaan wat die had moeten doen goeie spellen uitgebracht maar ze zien geen toekomst met hideo vandaar ze andere plannen hebben.

    maar vind ook jammer ze Silent hill series niet meer verder gaan en metal gear solid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • AmazingPaper

    • 1 jaar, 8 maanden geleden
    Het gaat er bij mij niet in dat alleen Konami hier schuld heeft. Het is één van de meest bizarre verhalen die ik heb gelezen qua ontslag en hoe dat wordt aangepakt.

    Zelf heb ik een aantal theorieën, op basis van gevoel en waarneming:

    Kojima stoorde zich mateloos aan Konami welke de ontwikkeling van MGSV naar een bepaalde kant wilde sturen, zoals het introduceren van die belachelijke "MB Coins". Wellicht heeft dat tot aardig hete discussies getreden en zagen beide partijen geen weg meer.

    Het kan ook zijn dat Hideo zich grootmeester voelde en zich niet hield aan diverse deadlines en afspraken die waren gemaakt. MGSV is een afgrijselijk duur spel geworden en het is niet eens af. Het tweede chapter is duidelijk afgeraffeld, missies werden gerecycled - al dan niet met andere 'voorwaarden' en het verhaal was overduidelijk beneden peil.

    Om dan nog maar te zwijgen over missie 51 die een cruciaal onderdeel van het verhaal vertelde en op die manier alle MGS games aan elkaar moest koppelen. Qua gameplay en audio/visueel zat alles dik in orde. Maar het was bij lange na niet af.

    Ik verwacht dan ook dat Konami op haar strepen is gaan staan en de geldkraan dicht heeft gedraaid om Kojima te forceren het product ook daadwerkelijk af te krijgen. En daar zal 'ie niet zo blij mee zijn geweest. Hoe het verder is gegaan? Waarschijnlijk heel veel krachttermen en luid naar elkaar schreeuwen. Maar ik denk niet dat Kojima een engeltje is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.