Mobiele games: iPhone round-up #4 | Gamer.nl

Mobiele games: iPhone round-up #4 | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Tiny Wings (iPhone €0,79)

Vergeet Angry Birds, want tegenwoordig staat er een andere vogelgame bovenaan in de AppStore-ranglijsten: Tiny Wings. Buiten het koddige vogeltje zijn er weinig overeenkomsten tu en beide games. De verzorgde, licht kunstzinnige stijl geeft Tiny Wings zijn eigen smoel. Tiny Wings is wel aanzienlijk beperkter qua opzet. Doel is om zo veel mogelijk punten te behalen terwijl je over een heuvelachtig landschap heen vliegt dan wel stuitert, op de vlucht voor de onvermijdelijke nacht. De ietwat obese vogel kan daarbij maar beperkte tijd in de lucht blijven. Het enige waar je als speler invloed op hebt is zijn daalsnelheid: door het scherm aan te raken zakt de vogel sneller naar beneden. Door de vogel perfect in de dalletjes van de heuvels te laten neerdalen zorg je voor maximale acceleratie en kun je de vallende nacht weer even te snel af zijn. Land je tegen een heuvel op, dan verlies je enorm veel snelheid en maakt de duisternis weer een flinke inhaalslag.

Tiny Wings is enorm simpel, maar ook behoorlijk verslavend. Wanneer je in een lekkere flow zit en van dalletje naar dalletje stuitert, geeft het spel een oprecht lekker gevoel, zeker wanneer je aan het eind van een level een euforische sprong naar het volgende eiland mag maken. Door bepaalde doelen te halen krijg je een hogere multiplier voor je score, een slimme manier om ervoor te zorgen dat mensen steeds hogere highscores halen zonder dat ze echt beter worden. Desondanks is Tiny Wings door zijn beperkte spelopzet geen game die je in lengte van dagen zult spelen.

http://www.gamer.nl/img/layout/cijfers/cijfer-medium-8.gif

Albert (iPhone €0,79, iPad €1,59)

Albert vertelt een dag in het leven van Albert, via veertien minigames. In de eerste minigame dien je de wekkers op Albert’s kamer te snoozen, daarna moet je het badzeepje richting het bad zien te laten glijden en vervolgens dien je de goede toast voor het ontbijt op te vangen. Inhoudelijk stellen de minigames stuk voor stuk weinig voor, al worden wel alle mogelijkheden van de iPhone benut. Bij een slakkenrace moet je bijvoorbeeld ritmisch op de microfoon tokkelen om je slak als eerste over de eindstreep te krijgen.

Waar Albert echter vooral om draait is de stijl. Het heeft een typische indie-aankleding, waarbij de wereld een soort kartonnen kijkdoos is. Dit effect wordt versterkt door een beperkte perspectiefwerking die gekoppeld is aan de tilt sensor. Door de iPhone schuin te houden, verandert de positie van de objecten in de omgeving lichtelijk, wat een 3D-effect geeft en het kijkdoosidee onderstreept. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dit effect mij pas duidelijk werd toen ik er op de site van de makers over las: de meeste mensen zullen geneigd zijn hun iPhone recht voor zich te houden en dus steeds hetzelfde perspectief zien. Een leuk effectje dus, maar eigenlijk ook vrij nutteloos. De minigames zelf zijn onderhoudend, maar niet meer dan dat: geen enkel onderdeel nodigt uit om het vaker te spelen. Ook mist het spel de kans om met onverwachte minigames van de gewone dag van Albert een bijzondere te maken, of door er echt een verhaal in te verweven.

http://www.gamer.nl/img/layout/cijfers/cijfer-medium-6.gif

Sky Combat (iPhone €0,79)

Met de wel heel clichématige naam Sky Combat is het lastig opvallen in de AppStore, ook voor een zeer verzorgde en vermakelijke shoot ‘em up die wat wegheeft van het kla ieke 1942 in een modern jasje. De generieke titel dekt ook niet geheel lading, zo blijkt al uit de subtitel: Air & Land A ault. En dan blijken er naast tanks en vliegtuigen ook nog boten in de game te zitten. De titel Sky Combat geeft wel gelijk het beste onderdeel van de game aan: de luchtgevechten. Het vliegtuigje bedient het beste en je hoeft geen rekening te houden met fysieke obstakels in de omgeving, zoals bij de tank en de boot. Maar liefst vijf besturingsvormen zijn beschikbaar voor het vliegtuig, zowel via tilt als touchscreen, dus iedereen kan wel een gepaste besturing vinden. Het besturen van de tank en de boot vergt wat meer oefening.

Zoals het een shoot ‘em up betaamt vind je tijdens het spel tal van upgrades die je vuurkracht vergroten. Daarnaast zijn er speciale aanvallen, zoals airstrikes, raketten en een raketschild, die in het heetst van de strijd zeker van pas kunnen komen. Het geeft de gameplay de nodige diepgang, al voelt het spel soms wat gescript aan. Zo krijg je bijvoorbeeld een airstrike, net op het moment dat je absoluut een airstrike nodig hebt om verder te komen. Wie de afwi elende campagne heeft uitgespeeld kan ook nog aan de slag met een eindeloze spelmodus voor een zo hoog mogelijke score. Technisch behoort Sky Combat tot een van de meest verzorgde en soepele iPhone-games, met prachtige achtergronden, golven die tegen de kust aanklotsen en flitsende explosies. Voor wie wil knallen op de iPhone is Sky Combat een uitstekende keuze.

http://www.gamer.nl/img/layout/cijfers/cijfer-medium-9.gif

i3 (iPhone €1,59)

De abstracte puzzelgame i3 trekt meteen de aandacht met zijn strakke lijnen en stijlvolle lettertypes, die wat aan de film Tron doen denken. De bedoeling is om gekleurde kubu en naast elkaar te leggen en zo lijnen van minimaal drie dezelfde kleuren te maken, die je vervolgens zelf voor je score mee kunt laten tellen door erop te tikken. Het wordt ingewikkelder wanneer de zes zijvlakken van de kubu en verschillende kleuren krijgen en je dus afhankelijk van het pad dat je bewandelt een andere kleur aan de bovenkant krijgt. De mechaniek van i3 is helaas niet zo doordacht als de vormgeving. Het is heel eenvoudig om in het begin enorm veel punten binnen te harken, maar daarna is er nauwelijks nog potentie om hoger te scoren. Dit motiveert weinig om verder te spelen, ook omdat een referentiekader van wat nu een goede score is ontbreekt. Er zijn geen scores van andere spelers te zien en de al ingevulde highscores zijn makkelijk te verbeteren. Tel daarbij dat de besturing niet altijd even lekker werkt, waardoor je kubu en makkelijk op de verkeerde plek vastlegt, en i3 blijkt niet meer dan een mooi vormgegeven gemiste kans.

http://www.gamer.nl/img/layout/cijfers/cijfer-medium-5.gif

Eerdere iPhone round-ups en nieuws over mobiele games vind je in ons Mobiele Games-do ier.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou