Game Dev Story (iPhone €2,99, Android €1,86)

Pretparken, dierentuinen, gevangenissen, steden, je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een ‘tycoon’-game van verschenen. Maar een game waarin je een eigen gamestudio runt, bestond gek genoeg nog niet. Game Dev Story brengt daar verandering in en wel in een heel goed uitgewerkte en verslavende vorm. Als baas van een gamebedrijf neem je personeel aan (coders, designers, artiesten en geluidsmannen) en kies je een spel om te ontwikkelen. De combinatie van genre en thema bepalen hoe goed het spel wordt, maar ook de kwaliteit van je personeel draagt hier aan bij. Zodra het spel klaar is, komen de onvermijdelijke recensies en kun je de aandacht voor het spel vergroten door te adverteren. Ook het bijwonen van beurzen of het winnen van een awardshow dragen bij aan je bekendheid.

Gaandeweg het spel verschijnen er steeds nieuwe platformen, die stuk voor stuk duidelijk verwijzen naar bestaande consoles en die steeds hogere kosten met zich meebrengen. Zo kost een licentie voor de PlayStatus 2 van Sonny maar 40 miljoen, terwijl je voor de Intendro Whoops (met bewegingscontroller uiteraard) maar liefst 80 miljoen moet betalen voor je überhaupt ervoor mag ontwikkelen. Intussen train je je personeel dat sneller en beter werk zal leveren en er zo voor zorgt zal dat er nóg meer geld in het laatje komt. Zit je even krap bij kas, dan zul je contractwerk moeten doen, zoals het porten van een game voor een andere studio of het maken van CGI-filmpjes. Game Dev Story ziet er aandoenlijk uit met de verzorgde pixel-art, al is het jammer dat niet het volledige scherm wordt benut. Verder is er eigenlijk niets aan te merken op deze behoorlijk diepgaande, frisse, grappige en bovenal zeer verslavende game.

Toy Balls (iPhone €1,59)
Toy Balls is een mooi vormgegeven, dynamisch en solide puzzelspel dat het midden zoekt tussen Bejeweled en Luxor, gecombineerd met een sterke physics-engine. De bedoeling is om reeksen van minimaal drie gekleurde speelgoedballen te maken, terwijl er steeds meer ballen het scherm binnen stromen. Lukt het niet de ballen op tijd weg te werken, dan komen ze onherroepelijk tegen een ‘zapper’ aan. Elk type bal heeft een andere materiaalsoort, gewicht en elasticiteit en zullen zich dus anders gedragen. De levels bestaan uit ingenieus ogende mechanismen waarin de ballen zich opstapelen richting de zapper of met hun gewicht een poort openen die de weg naar de zapper vrijmaakt. Door slim gebruik te maken van de fysieke eigenschappen van de ballen, zijn meer ballen op het scherm te houden en betere combo’s te maken. Zo kun je in levels waarin gewicht een rol speelt, het best eerst de zware ballen wegspelen om met de lichtere ballen de combo’s te maken. De meer dan dertig levels heb je misschien snel doorgespeeld, de echte uitdaging zit hem in het behalen van de maximale score in elk van de levels.

Hook Worlds (iPhone €0,79)
Met Hook Worlds gebruikt Rocketcat Games de geprezen slingerbesturing van Hook Champ voor een Canabalt-achtig spelconcept, oftewel zo lang en zo ver mogelijk proberen te rennen met een onherroepelijke dood in het vooruitzicht. Alleen kun je nu niet springen, maar moet je slingeren om snel door de levels heen te komen. Hook World kent drie uit prachtige pixel-art opgebouwde werelden die alle drie een eigen draai aan de gameplay geven. In de ene wereld krijg je een pistool tijdens het rennen om vijanden mee aan gort te schieten, een andere wereld laat je de zwaartekracht omdraaien om obstakels te overwinnen. Dit geeft Hook Worlds meer diepgang dan we normaal van Canabalt-achtige spellen gewend zijn en maakt het een stuk aantrekkelijker op de lange termijn. De ontwikkelaar heeft beloofd binnenkort gratis nog een vierde wereld beschikbaar te stellen.

Banzai Blowfish (iPhone €1,59)
Een physics-puzzelgame met cirkelvormige dieren: de link met Angry Birds is snel gelegd. Banzai Blowfish wil ’met zijn stijl duidelijk de Angry Birds-spelers aanspreken, maar mist de kwaliteit om net zo’n impact te gaan maken. De makers verdienen echter wel wat krediet omdat ze niet klakkeloos het Angry Birds-concept hebben overgezet. Je moet een stekelige vis naar een kooi zien te krijgen door allerlei voorwerpen in de spelomgeving in beweging te zetten. Platformen kunnen verschuiven en springplanken kunnen worden geactiveerd. Alles is echter zo vooropgezet, dat van eigen inzicht geen sprake is. Waar je succes vooral van afhangt, is de willekeur van de physics-engine en of de vis wel precies op de juiste pixel terechtkomt. Door meer bruikbare voorwerpen in de levels te stoppen en eventueel een tiltbesturing toe te voegen, had het spel waarschijnlijk wel de benodigde diepgang gehad. Nu blijft Banzai Blowfish hangen in een aardig idee dat de goede uitwerking mist.