Zoals inmiddels gebruikelijk in een MMO krijgen we een introductievideo te zien die ons helemaal in de stemming moet brengen van wat komen gaat. Hierbij merken we meteen hoe zeer we inmiddels verwend zijn door andere spellen. Vooral schrijnend is hoe Leonard Nimoy (de acteur die Spock speelde in de oorspronkelijke serie) volkomen ongeïnspireerd zijn tekst opleest. We hebben schooltoneel gezien met meer passie en inleving. Ook is er wat mis met de volumemixer, want muziek, explosies en stemmen knallen ongeordend door elkaar.

Hoewel de eerste indruk dus niet meteen geweldig is, wordt het al snel wat beter. Je kunt je eigen personage samenstellen en hierbij heb je heel wat mogelijkheden om 'm naar eigen smaak aan te kleden. Leuk detail is dat je uniformen kunt kiezen uit de verschillende Star Trek-tijdperken. Wij kiezen voor de stijl van de tweede (en beste) film, Wrath of Kahn. Daarna kies je een rol: tactical, science of engineer. Dit is respectievelijk een 'strijder', 'genezer' en 'tank'. Wij maken een Vulcan Tactical Officer.

Knallen

Het eerste uur bestaat vervolgens uit een leuke tutorial, waarin jij als jonge officier aan boord van een sterrenschip moet overleven terwijl de Borg aanvalt. Hoewel Star Trek Online grafisch beduidend minder sterk is dan Star Wars: The Old Republic en Lord of the Rings Online, is het toch een aardig filmische ervaring. Dat is ook wel een nadeel, want terwijl er van alles om je heen ontploft, moet je ook nog eens uitzoeken hoe de bediening werkt, en die wijkt op een aantal belangrijke punten af van wat we gewend zijn in andere spellen. Misschien waren we liever wat rustiger van start gegaan, bijvoorbeeld in de Starfleet Academy, maar we kunnen ons voorstellen waarom de makers gekozen hebben voor een 'opening met een knaller'.

We merken overigens ook dat ontwikkelaar Cryptic een aantal dingen heeft verbeterd sinds de lancering. Zo is het vechten beduidend meer gestroomlijnd dan voorheen. Je kiest uit twee 'houdingen', waarvan de meest praktische lijkt op die van een derdepersoons schietspel: met de muis beweeg je de camera en je moet met je vizier richten op de tegenstanders. Wel blijkt dat het richten niet bijster precies hoeft te zijn. Net als in het inmiddels ter ziele gegane Tabula Rasa is het voldoende om ongeveer in de richting van de vijand te wijzen. Vervolgens richt je automatisch op de tegenstander.

Tactisch

Leuk is dat je positie in het veld van tactisch belang is. Door een tegenstander van de zijkant of in de rug aan te vallen, richt je meer schade aan. Hier komen je 'brugofficieren' om de hoek kijken. Je krijgt namelijk al snel computergestuurde bemanningsleden toegewezen die je bijstaan in de strijd. In zekere zin werken ze hetzelfde als in Star Wars: The Old Republic: als je niet voldoende mensen bij elkaar sprokkelt voor een groep, nemen de officieren de lege posities in. In tegenstelling to SWTOR hebben zij echter niets te zeggen. Ook spelen ze geen rol in het verhaal. Het zijn eerder 'pets' dan echte teamleden.

Daarnaast zijn 'kits' van belang. Dit zijn onderdelen van je uitrusting die extra vaardigheden toevoegen. Onze eerste bestond uit granaten, maar op de hogere levels krijg je de keuze uit een groot aantal kits. Kits zijn op elk moment verwisselbaar naargelang de situatie.

De tutorial geeft ons ook vliegles, want al snel mogen we ons eerste sterrenschip door de ruimte sturen in een gevecht met de Borg. Deze ruimtegevechten zien er leuk uit en vragen ook een beetje tactisch inzicht. Ieder schip heeft verschillende wapensystemen en daarnaast voegen brugofficieren speciale krachten toe. Zo zorgt onze tactische officier ervoor dat torpedo's sterker worden.

Verhaal?

Het eerste uur Star Trek Online is vooral hectisch, met meer gevechten dan in alle zeven seizoenen van The Next Generation bij elkaar. Dat kan voor de pure Trekkies wel een probleem zijn. Star Trek is nu eenmaal geen actieserie. Wel horen wij van medespelers dat het spel beduidend meer op de serie lijkt als je wat verder komt en de 'verhaalmissies' onderneemt.' Deze zijn ingedeeld in seizoenen en bieden verhaallijnen die wel degelijk meer bieden dan 'doodt tien Borg'. Dit is echter iets voor de volgende MMO Update op 24 januari, waarin we zowel het nieuwe free-to-play-verdienmodel als de later levels onder de loep nemen.