Het is januari 1995, Bruce Shelley (bekend van Civilization en Railroad Tycoon), Tony Goodman en Rick Goodman (broers) komen bij elkaar en hebben het idee om een ontwikkelstudio op te richten. De studio krijgt de naam Ensemble Studios en is een spin-off van de Ensemble Corporation. Ensemble Studios is echter niet zomaar opgericht, want halverwege de jaren negentig hebben de eerder genoemde heren namelijk het idee voor Age of Empires, waar Rick Goodman de hoofdontwikkelaar van wordt. Zes maanden na de oprichting weet men verschillende top programmeurs binnen te halen en begint men met de engine voor het spel. Weer zes maanden later heeft men het eerste prototype van Age of Empires af en in de lente van 1996 sleept men Microsoft als uitgever binnen. Het zal echter nog een kleine twee jaar duren voordat de baanbrekende RTS Age of Empires klaar is. Als het spel tegen het einde van 1997 eenmaal klaar is blijkt alle inspanning niet voor niets geweest, want het spel wordt de best verkopende strategie game in Amerika, Engeland, Frankrijk en Duitsland. Binnen een paar maanden zullen er meer dan een miljoen Age of Empires over de toonbank gaan.

Hmm wie is wie?

Rick Goodman, die ook bekend staat als "Mr. Grinch", maakt dit succes niet meer mee, want hij richt in januari 1998, drie jaar na de oprichting van Ensemble Studios, Stainless Steel Studios op. Goodman wil van deze nieuwe studio de toonaangevende ontwikkelaar op het gebied van real-time strategy games maken. Met de visie van Goodman, een aparte management stijl en met een aantal zeer getalenteerde programmeurs gaat men aan de slag. Vier maanden na de start van de studio kondigt men het eerste project aan, Empire Earth. Een RTS die verder wil gaan dan alle andere RTS games, want het spel laat de speler meer dan 500.000 jaar aan menselijke geschiedenis beleven. Empire Earth maakt tevens gebruik van een geavanceerde 3D engine en kunstmatige intelligentie die de ervaring compleet moeten maken. In november van 2001 komt de eerste titel van Stainless Steel Studios uit, en hoewel het spel geen klassieker is, krijgt Empire Earth toch goede recensies en gaat het spel, net als Age of Empires, meer dan een miljoen keer over de toonbank. Door de goede verkopen kan een uitbreiding niet uitblijven en een klein jaar later verschijnt "The Art of Conquest". Deze uitbreiding is echter een aanfluiting en biedt naast 3 campaigns nauwelijks iets nieuws. Ook lijkt de samenwerking met uitgever Sierra niet helemaal vlekkeloos te verlopen, want op 4 december 2002 maakt Stainless Steel Studios bekend dat men voortaan met Activision verder gaat.

Morgen blikken we uitgebreid terug op Empire Earth en kijken we uit naar Empires, de nieuwe hit van Stainless Steel Studios.