Zoals je waarschijnlijk is opgevallen staat deze week het spel Knightshift van ontwikkelaar Reality Pump in de aandacht. Dit spel is echter niet de eerste titel die van deze Duits / Poolse ontwikkelaar afkomstig is. Reality Pump Studios werd namelijk al in 1995 in Polen opgericht en was toen bekend als de ontwikkelgroep van Topware Interactive. In de lente van 2001 werd Reality Pump echter door producer Zuxxez Entertainment overgenomen. Reality Pump is nu een van de ontwikkelteams van Zuxxez. Deze producer heeft verschillende ontwikkelaars in dienst die allemaal weer andere games maken, om op deze manier zoveel mogelijk gamers te bereiken. Een aantal van de Reality Pump medewerkers Earth 2140

De eerste titel die we in het erelijstje van deze ontwikkelaar tegenkomen is Earth 2140 dat in 1997 het licht van de winkels zag. Deze RTS speelde zich af in het jaar 2140. Na talrijke oorlogen en mileurampen zijn er nog slechts twee wereldmachten over, de United Civilized States en de Eurasian Dynasty. In een wereld waar complete continenten door extreme verontreiniging onbewoonbaar zijn en grondstoffen steeds schaarser worden vechten deze twee grootmachten het met elkaar uit.

Het spel kende talloze futuristisch eenheden zoals cyborgs, androids en andere robotkrijgers. Het verzamelen van resources ging op de bekende manier en zo waren er nog meer dingen die al eens eerder gedaan waren. Earth 2140 was dan ook een echte standaard RTS game. Niet slecht, maar wel een van het type dertien in een dozijn. In 1996 en 1997 kwamen zo ongelooflijk veel RTS games uit dat de markt meer dan verzadigd was en Earth 2140 stilletjes aan iedereen voorbij ging en snel terecht kwam in de budget bak.

Earth 2150: Escape From The Blue Planet

Ondanks de matige recensies verscheen er toch een uitbreiding voor Earth 2140 en amper drie jaar later was zelfs de opvolger klaar. Earth 2150 liet zien dat de ontwikkelaar van zijn fouten geleerd had en dit keer op het juiste moment met een zeer goede RTS kwam.

Het verhaal in Earth 2150 speelde zich weer af op een door oorlog verscheurde aarde, waar wederom de United Civilized States en de Eurasian Dynasty met elkaar in de clinch lagen. Dit keer werd er echter ook een nieuwe partij geintroduceerd, namelijk de Lunar Corporation. Door al het oorlogsgeweld was de aarde in een foute baan rond de zon gekomen en zou onze geliefde blauwe planeet binnen 183 dagen in de koperen ploert verdwijnen. De speler had dan ook 183 dagen de tijd om genoeg resources te verzamelen waarmee een groot ruimteschip gemaakt kon worden om van de blauwe planeet te ontsnappen.

De grootste verandering in Earth 2150 was dat het spel volledig 3D was, er een dag en nachtcyclus was, er realistisch weereffecten waren en dat spelers zelfs voertuigen in elkaar konden zetten. Earth 2150 kende verschillende wapens die uitgevonden konden worden. Deze wapens kon je dan zelf op een voertuig aanbrengen en een eigen naam geven. Hierdoor kon je eindeloze combinaties maken en het spel een persoonlijk inbreng geven. Naast een uitgebreide singleplayer campaign was men ook de multiplayer niet vergeten. Hierdoor was Earth 2150 een klasse game die echte RTS fananten zeker eens gespeeld moeten hebben.