Gamer.nl: Wat vond jijzelf en het team het leukste aan het ontwikkelen van Guild Wars: Eye of the North? Jeff Strain: Wel, doordat Eye of the North een expansie is, en dus geen hoofdstuk zoals Nightfall of Factions, moeten we ons niet druk maken om het ontwerpen van bijvoorbeeld volledig nieuwe classes en beroepen. Het team heeft in de plaats daarvan veel meer tijd kunnen steken in het uitdiepen van allerlei culturen om daaruit ideeën te halen die ze daarna hebben kunnen toepassen tijdens het vormgeven van onder andere harnassen, wapens. Verder heeft het team deze keer de toestemming gekregen om heel wat dingen die vroeger te vreemd leken voor Guild Wars in Eye of the North te stoppen. Gnl: Zijn er bepaalde games die een invloed hebben gehad op de ontwikkeling van Guild Wars: Eye of the North? JS: Doordat we met deze expansie de speler vaak ondergronds zullen sturen hebben we inderdaad gekeken naar enkele bekende dungeon crawler-games. Die term beperkt zich in mijn ogen overigens niet enkel tot titels als Diablo, ook The Legend of Zelda is voor ons een grote inspiratiebron. Vooral de manier waarop in die laatste game overal puzzels verstopt zitten heeft ons aan het denken gezet: waarom zouden we dit ook niet toepassen in een online role playing game als Guild Wars: Eye of the North? Gnl: Is het mogelijk om een voorbeeld te geven van zo'n puzzel in een dungeon? JS: Om te beginnen moet je het begrip puzzelen niet al te nauw zien. Een bepaalde interactie met een eindbaas kan ook gezien worden als een soort van puzzel. Op een bepaald moment zullen spelers tijdens hun tocht door Tyria een kerker ontdekken waarin de eindbaas een gigantische spin is. Het is echter niet mogelijk om haar direct aan te vallen doordat er een heleboel andere vijanden die haar proberen te beschermen. Terwijl je probeert bij de spin te komen zal ze alles nog wat moeilijker maken door een immense vuurbal rond te laten rollen. Spelers zullen dus de spin haar verdediging moeten uitschakelen in combinatie met het opletten voor een rondrollende vuurbal. Zulke dingen zullen regelmatig in Eye of the North opduiken. Gnl: In Guild Wars: Eye of the North zullen we voor het eerst met minigames aan de slag kunnen gaan. Vooral het spelletje Polymock (zie preview) zag er erg leuk uit. Hoe zullen we precies in het bezit van de verschillende pieces komen? JS: Ik ben blij dat je Polymock leuk vond, we zijn zelf erg trots dat er minigames in Eye of the North terug te vinden zijn. Om op je vraag te antwoorden, de pieces zullen te verkrijgen zijn door quests tot een goed einde te brengen. Hoeveel pieces er exact in het spel zitten kan ik niet zeggen, maar het zijn er genoeg om je eventjes zoet te houden! Gnl: Zal het mogelijk zijn om pieces met andere spelers te ruilen? JS: Op dit moment zijn er geen plannen om die functie in het spel te stoppen.  Gnl: Voor wie is Eye of the North nu precies gemaakt? JS: Doordat we met een expansie te maken hebben waarin geen nieuwe rassen, beroepen of professions zitten is het duidelijk dat personen die net zijn begonnen met het spelen van Guild Wars niet veel uit Eye of the North zullen halen. Het zijn dus vooral de doorwinterde spelers die ten volle van de expansie zullen kunnen genieten, wat niet wilt zeggen dat de minder fervente Guild Wars-speler niets zal hebben aan Eye of the North, integendeel. De enige voorwaarde is dat je een reeds bestaand personage hebt. Gnl: Hoelang hebben jullie gewerkt aan Guild Wars: Eye of the North? JS: Origineel zou Eye of the North net zoals Nightfall en Factions een hoofdstuk worden binnen de verhaallijn van Guild Wars, maar uiteindelijk hebben we besloten om er dan toch een expansie van te maken. Hoelang we precies aan Eye of the North aan het werken zijn weet ik niet, maar eens Nightfall in de winkelrekken lag waren de eerste concrete plannen al aanwezig. Gnl: Zal er een Collectors Edition van Guild Wars: Eye of the North op de markt verschijnen? JS: Neen, we zullen het spel niet voorzien van een Collectors Edition. Gnl: Laatste vraag: is dit de allerlaatste expansie voor Guild Wars? JS: Wie zal het zeggen…maar laten we ons op dit moment gewoon focussen op het uitbrengen van een puik spel waar alle fans van Guild Wars plezier aan zullen beleven! Gnl: Bedankt voor dit interview! JS: Graag gedaan!