Januari vorig jaar werd afgetrapt door de hoge hakken van Bayonetta en haar gelijknamige game. Capcom kondigde maanden later dan wel een reboot aan voor de Devil May Cry-serie, ontwikkelaar Platinum Games liet zien dat er nog genoeg rek zit in de vertrouwde formule. Je moet het alleen niet te serieus aankleden en ook zeker nooit de indruk wekken dat je daar wel op mikt. Bayonetta gooit die pretentie gelijk overboord en is vanaf dat moment vrij om alles wat het maar kan bedenken aan je voor te schotelen. Ondanks de enorme chaos die zich op het scherm voltrekt, blijft het vechtsysteem helder en heeft het genoeg diepte om associaties met button bashen van zich af te werpen. Bedenker Hideki Kamiya heeft met Bayonetta een nieuwe standaard gezet, waar ook zijn vroegere creatie Devil May Cry zich aan zal moeten meten.

Een aantal dagen later was het de beurt aan Darksiders, een titel die ook altijd in één adem met een soortgelijke titel genoemd wordt. Waar Devil May Cry altijd aangehaald wordt als het over Bayonetta gaat, daar hoor je de naam Zelda vaak vallen bij Darksiders. Het is gemakkelijk om de titel, die inderdaad een groot deel van zijn spelopzet ontleent aan Nintendo’s langlopende serie, om die reden neer te sabelen. Dat is echter niet gebeurd en daar is een goede reden voor. Voor Darksiders was er binnen de line-up van Sony en Microsoft eigenlijk geen geslaagde game te vinden die deed wat Zelda doet. Deze vroege vogel van 2010 was daarom een welkome aanvulling. Leentjebuur spelen is gemakkelijk maar om het daarna om te smelten tot een goede mix van gameplay, speelduur, grafische stijl en verhaal verdient een pluim die Darksiders gelukkig ook heeft gekregen.

In de laatste week van januari 2010 kwam Mass Effect 2 uit voor de Xbox 360 en PC, een titel die gamejournalisten zo is bijgebleven dat een aantal van het spel onlangs bekroonden met de titel ‘game van het jaar’. Met het tweede deel in de shooter-rpg kunnen we een mooi bruggetje slaan naar de titels van volgend jaar, want ook daar vinden we de game terug, maar dan voor PlayStation 3. Xbox 360- en PC-gebruikers mochten zich een jaar eerder al onderdompelen in het meeslepende verhaal van Shepard, die zich samen met zijn team voorbereidt op wat veel wegheeft van een zelfmoordmissie. Met het tweede deel liet ontwikkelaar BioWare niets meer aan het toeval over en zorgde het voor een dusdanig interactief plot dat het gamers niet snel meer los liet. Eind 2011 komt aan het licht hoe hun beslissingen door zullen klinken in het sluitstuk van de trilogie.

2011

Januari 2011 is de maand waarin PS3-gebruikers hun inhaalslag kunnen maken binnen het Mass Effect-universum. Zij kunnen vanaf 21 januari gelijk beginnen met deel twee, maar daarin ook de keuzes maken die in het eerste deel centraal stonden. De voor het spel uitgebrachte downloadbare content wordt deels op de disk meegeleverd en deels online beschikbaar gesteld. Zo verzekert Bioware spelers van de PlayStation 3-versie ervan dat zij voldoende klaargestoomd worden voor wanneer Mass Effect 3 uitkomt.

De PlayStation 3 krijgt door zijn uitstel met LittleBigPlanet 2 nog een topper in januari. Op 19 januari opent MediaMolecule de poorten naar eindeloze mogelijkheden, met het tweede deel dat nog meer vrijheden en opties biedt binnen zijn level editor. De ontwikkelaar komt wederom met een aantal zelf ontworpen levels, maar belooft dat ook spelers deze keer volwaardige creaties kunnen maken. Dat zij tot veel in staat zijn liet het eerste deel al zien, maar daardoor werden helaas ook de beperkingen van het create & play-principe zichtbaar gemaakt. Met het ontwerp zat het wel goed, maar veelal moest de interactiviteit dan met een ondergeschikte rol genoegen nemen. LittleBigPlanet 2 lijkt de oplossing te bieden en belooft spelers vooral een beter handvat voor het maken van games. Het is gemakkelijker om snel acties en een besturing aan objecten toe te kennen en daarmee is de weg vrij voor andere genres zoals top-down shooters, racers en puzzelspellen.

De eerste maand van het nieuwe gamejaar wordt afgesloten door Dead Space 2, het vervolg op de in 2008 uitgebrachte sci-fi horrorgame. Het eerste deel bewees dat de gameplay van Resident Evil ook in de ruimte tot zijn recht komt, maar wist wel de bijbehorende logge besturing van zich af te schudden. De engste momenten waren niet eens het harde geschreeuw van Necromorphs, maar juist de absolute stilte van het luchtledige. Met Dead Space 2 lijkt ontwikkelaar Visceral Games pas echt van de soepelere besturing te gaan profiteren. De studio beseft dat de Necromorphs best wat sneller konden bewegen en niet zo eenvoudig meer richting de grond hoeven gaan. Daarom zullen schrikmomenten in Dead Space 2 vloeiend overgaan in spanning, zeker wanneer er binnen enkele seconden vier monsters voor je neus staan. Om de spelduur te verlengen is er ook multiplayer ingebouwd. Daarin is het mogelijk om zowel met de Necromorphs als een team van Isaac-lookalikes te spelen. Overigens zal er later deze week een preview van Dead Space 2 online verschijnen, dus dan kom je meer te weten over de kwaliteit van dit aankomende vervolg.

LittleBigPlanet 2 en Dead Space 2 lijken zich tot de toppers van januari te kunnen rekenen, net als Darksiders en Bayonetta vorig jaar. Of ze ook over het hele jaar bekeken eenzelfde status mogen dragen blijft lastig te voorspellen. Zeker LittleBigPlanet 2 zal zich ook de maanden na zijn release nog moeten bewijzen als een titel met een actieve community. De multiplayer van Dead Space 2 lijkt bij voorbaat al beperkt houdbaar, maar gelukkig ligt daar de nadruk op de singleplayer. Hoe het met Mass Effect 2 zit is al bekend, die lijn wordt enkel voortgezet. Met bovengenoemde titels lijkt januari in ieder geval ook dit jaar weer voor gamers een hoogtepunt te worden.