IRacing is een online multiplayerservice voor de PC die het gooit op de hoge graad aan realisme. Elke racetrack is tot in het detail overgezet naar de service en auto's besturen nagenoeg hetzelfde als hun evenbeelden uit de echte wereld. "Onze laserscantechnologie heeft voor ons waarschijnlijk de grootste sprong vooruit betekent [voor wat betreft realisme]", vertelt iRacing-woordvoerder Steve Potter. Deze technologie creëert digitale replica's van meer dan 60 racebanen die tot op de millimeter precies het oppervlak van het asfalt nabootst, inclusief alle oneffenheden. De besturing van de auto's wordt gegarandeerd door een nauwe samenwerking tussen de iRacing-makers, professionele coureurs en de makers van de auto's.

Dale Earnhardt Jr., die twee keer de NASCAR Nationwide Series won, beaamt het realisme van iRacing: "99% van de keren creëert iRacing een ervaring die gelijkstaat aan die van de echte wereld." Earnhardt Jr. vertelt dat hij nieuwe racebanen oefent of zijn kennis van een oudere baan opfrist met behulp van iRacing: "Voor de hardcore simulatieracer is dit je doom, voor een professionele coureur voelt het als een testvoertuig in je woonkamer."

Aliens

Het gehalte aan realisme is niet voor niets een belangrijk aspect van iRacing, legt Potter uit: "We willen de autoracesport overzetten naar de virtuele wereld." Volgens hem moet iRacing het ideale platform zijn voor zowel amateurracers die hun grenzen willen opzoeken, maar ook voor professionele coureurs die zich willen voorbereiden op een race. Vandaar dat iRacing een licentiesysteem heeft. Coureurs worden op basis van vaardigheden en hun vermogen om veilig te racen ingedeeld in een bijbehorende licentie, waarvan er in totaal zes zijn: van volledige amateur tot professionele coureur.

Gregger Huttu, middelpunt van de racesimulatiefilm World's Fastest Alien, is het beste voorbeeld van hoe realistisch iRacing is. Huttu, ook wel Alien (binnen iRacing een benaming voor absurd snelle coureurs) genoemd, heeft niet alleen nog nooit in een racewagen gereden, maar heeft geeneens een rijbewijs. Hij stond lang bovenaan de online rankings en werd jarenlang gezien als de beste simulatiecoureur ter wereld. Toen hij door iRacing werd uitgenodigd om plaats te nemen in een echte racewagen, op een echte racebaan, stonden onder andere Top Gear Magazine-journalist Dan Read, Earnhardt Jr. en iRacing-CEO David Kaemmer met hun mond vol tanden te kijken. "Gregger deed het verschrikkelijk goed."

Realistische e-sport

Ondanks het feit dat iRacing geen grootse speler is binnen de elektronische sport en misschien door menigeen niet geaccepteerd wordt binnen die kringen, is het een voorbeeld van een van de meest toegankelijke manieren om games in een positief daglicht te stellen bij een groot publiek. De racesimulatie ligt in de verlenging van menig ander sportspel, zoals FIFA. Het gaat daarin alleen een stuk verder, gezien het een vrijwel perfecte vertaling is naar een digitaal evenbeeld.

Daarnaast biedt iRacing genoeg competitie voor degenen die hun vaardigheden willen meten. Elk licentietype kent regelmatig toernooien en seizoenen waar spelers punten verzamelen en kunnen stijgen in de ranglijsten. Daarnaast zijn er onder andere de iRacing.com World Championship Series Road Racing en de iRacing.com Intel GP Series World Final, waar de crème de la crème van de digitale racesport het tegen elkaar opneemt.

Tevens biedt de racesimulatie als een van de weinige spellen de mogelijkheid om de digitale speeltuin te verlaten en met de grote jongens te rijden, zoals Trevor Bayne bewijst. Met twintig jaar won Bayne de Daytona 500-kampioenschappen, waarmee hij de jongste kampioen van Daytona 500 werd. Bayne racete al van jongs af aan en nam deel aan meerdere jeugdkampioenschappen, maar was pas twee jaar geleden actief op nationaal niveau. Daytona oefende hij in iRacing, nadat een vriend hem een abonnement cadeau had gegeven. Volgens Bayne's vader heeft hij een volledige set-up thuis staan waar Trevor regelmatig urenlang racetracks oefent. Ondanks het feit dat het wezenlijke gevaar van de racesport niet in de digitale equivalent zit, beaamt Earnhardt Jr. dat het wel degelijk spannend is: "Ik word regelmatig nerveus alvorens ik aantreed bij een simulatierace".