Ion Storm, de ontwikkelaar van Deus Ex 2, is niet zomaar een bedrijf. Het heeft heel wat toppen en dalen gekend in haar relatief korte bestaan en leverde de grootste flops en de grootste klassiekers uit de gamegeschiedenis af. Ook hebben een aantal van de bekendse gameontwikkelaars bij Ion Storm gewerkt. Wij zetten in dit artikel de games en de gebeurtenissen omtrent Ion Storm voor je op een rijtje.

"Founded in November, 1996, the company will break down the barriers between computer game genres creating a more immersive and engrossing gaming experience."

Toen John Romero in 1996 id Software de rug toe keerde, waren veel mensen met stomheid geslagen. De ontwikkelaar stond namelijk op het punt haar volgende grote game, Quake, te voltooien en de wereld wederom te doen verbazen met een grafische revolutie. Er gonsden veel geruchten over de reden van John's vertrek. Zo zou er ruzie zijn tussen hem en programmeur John Carmack, doch uiteindelijk bleek hier niets van waar te zien en was de breuk vooral vriendschappelijk.

John Romero zocht een nieuwe uitdaging en wou een eigen firma beginnen. Hij zocht wat collega's uit de gameindustrie bij elkaar, waaronder Tom Hall (Apogee), Warren Spector (Looking Glass Studios) en Todd Porter (The 7th Level), en samen richtten ze het bedrijf op dat als Ion Storm door het leven zou gaan. De oprichting van het bedrijf gebeurde met veel bombarie en we zouden de komende jaren een overvloed aan topgames kunnen gaan verwachten, het had immers al het talent van de gameindustrie onder één dak. Uitgevers stonden dan ook te popelen om de spellen van Ion Storm aan de man te brengen en Eidos werd de gelukkige om de komende 10 jaar alle spellen van Ion Storm op de markt te brengen.

"We are designing the Willy Wonka Chocolate Factory of the computer gaming world. This space is an architectural dream. Once the construction is completed, it will be the epitome of what a gaming company's offices should look like."

Dominion: Storm over Gift 3 -- Al snel werden de eerste vier titels van Ion Storm aangekondigd, namelijk Daikatana, Anachronox, Deus Ex en Doppelganger. Deze laatste titel, aan de hand van Todd Porter, zou een RTS worden die gebruik maakte van een unieke Voxel-engine, maar zag nooit het levelslicht. De vorige firma van Todd Porter, The 7th Level, ging namelijk failliet en daarmee dreigde de RTS Dominion, een spel dat men bij deze firma in ontwikkeling had, verloren te gaan. Todd Porter wist deze titel naar Ion Storm te halen en schoof Doppelganger opzij om Dominion te voltooien.

In 1998 was Dominion daarmee de eerste titel van Ion Storm die op de markt kwam. Het spel verscheen in een periode waarin er door de populariteit van Command & Conquer en Warcraft, een overvloed aan RTS games heerste. Ook had men de pech dat Blizzard net haar nieuwste game, Starcraft, op de markt had losgelaten, een spel dat elke RTS tot dan toe wist te overtreffen. Dominion had in deze situatie totaal geen bestaanrecht en kreeg vernietigende reviews. De eerste game van Ion Storm was alvast een tegenvaller en Todd Porter werd even later zonder pardon de laan uit gestuurd. Maar er was hoop!