Rechts: Anoop Shekar

Summoner is één van jullie eerste console titels. Zijn er grote verschillen tussen de het ontwerp voor PC en console?

Anoop: Het grootste verschil tussen de PC en PS2 versies van beide games is de interface. Op de PS2 is het spel gemaakt voor een controller interface terwijl dat op een PC natuurlijk is aangepast voor de combinatie tussen keyboard en muis.

Heeft Sony development-tools beschikbaar gesteld om eigen programmeer tools te ontwikkelen voor de PS2 titels?

James: We hebben een hoop tools ontwikkeld die we zelf gebruiken. Soms hebben we een bepaalde feature nodig of een ongebruikelijke functie en het is dan erg handig als onze programmeurs die zelf kunnen implementeren tijdens het project.

Anoop: Sony heeft ons een aantal development tools aangeleverd, maar zodra we begonnen met ontwikkeling voor de PS2 merkte we al snel dat we zelf flink wat extra tools moesten ontwikkelen. Dat is op zichzelf niet zo erg omdat we op die manier erg makkelijk veranderingen konden maken zodra we daar behoefte aan hadden.

Wat denken jullie van de Sony plannen om online te gaan?

James: On-line gaming is natuurlijk een spannende mogelijkheid, zelf zou ik graag tegen andere menselijke tegenstanders spelen in sportspellen. Tot hoever het ook invloed heeft op onze eigen projecten, we zijn eerst bezig om de laatste producten echt definitief te hebben afgerond. Daarna zullen we ook bekijken hoe we online mogelijkheden kunnen gebruiken en in hoeverre die van toepassing zijn op onze nieuwe projecten.

Veel games zijn tegenwoordig gericht op het online spelen. Zal online gaming de singleplayer van zijn plaats stoten qua populariteit?

James: de populariteit van online gaming is zeker de afgelopen tijd toegenomen en het is hoogstwaarschijnlijk dat dit nog blijft groeien voor een behoorlijke tijd, zeker nu de internetverbindingen breder toegankelijk zijn. Dat hoeft natuurlijk niet direct ten koste te gaan van de singleplayer games omdat ik denk dat er nog genoeg singleplayer games zijn die zelf een even omvangrijke en complexe wereld hebben.

Anoop: Ik ben het wel eens met James. Ik werk op een kantoor met veel mensen die online spelen, maar ik heb vaak nog dat ik een single player game prefereer. Het heeft namelijk ook wel wat aantrekkelijks om te gamen zonder afgeleid te worden door andere (mede)spelers.

Het complete Volition team.

Wat was de eerste game die je ooit speelde?

James: Het eerste spel dat ik ooit heb gespeeld was Astroids. Ik was te klein om echt de controlers te kunnen bedienen, maar er was altijd wel een stoel of doos bij de winkel waar ik was om op te gaan staan. Meestal was het game-over in enkele secondes omdat ik geen enkel idee had hoe te boost- of warpen. Meestal bleef ik wat ronddraaien en in zoveel mogelijk richtingen schieten als mogelijk.

Anoop: Ik denk dat het eerste spel dat ik speelde Pac-Man was, toen mijn ouders een Atari 2600 kochten, terwijl ik geeneens wist wat het apparaat was. Ik kan me herinneren dat ik met mijn ouders naar de winkel ging en ze een soort doos zag kopen waarvan ik absoluut niet het idee zou worden dat het één van mn favoriete hobbies zou worden.

Wat was het eerste spel waaraan je ooit meewerkte?

James: Het eerste spel waar ik ooit aan meewerkte was Freespace 2, nog steeds een van mijn beste ervaringen op het vlak van gaming en ontwikkeling. Het was zelfs Anoop die me voor deze titel inhuurde.

Anoop: Ik deed wat testwerk voor Freespace, maar ik werd aangenomen bij Volition als full-time Quality Assurance Test Lead for Freespace 2, dat overigens ook het eerste spel was waar ik aan meewerkte.

Welk aspect van de gamesindustrie vinden jullie het meest interessant?

James: Dit is waarschijnlijk de enige business waar je elke dag met 100% eerlijkheid kan zeggen dat ik gek ben op m'n job ben, je kan namelijk creatief zijn voor de kost. En zelfs als je rekening moet houden met de beperkingen als deadlines en financiele beperkingen, weet je uiteindelijk dat je een product hebt gemaakt dat echt goed is en waar je trots op bent.

Anoop: Ik heb er vooral veel plezier aan om te starten met een idee voor een game en dat uit te werken op papier, dan op het scherm en het zo te zien groeien. Wanneer je uiteindelijk datzelfde idee in een afgewerkte game ziet kan dat een voldaan gevoel geven.