Interview met Hiroyuki Kobayashi, producer DMC 4 | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Het voelde voor veel gamers met een warm hart voor Sony alseen me teek in de maag toen maart dit jaar bekend werd dat DevilMay Cry 4 niet alleen meer exclusief voor de PlayStation 3 zou verschijnen,maar ook zijn opwachting zou maken op de Xbox 360. De PS3-versie was al eenaantal keer uitgebreid speelbaar (onder andere op de laatste E3 en Tokyo Game Show), maar opde Games Convention in Leipzig werd voor het eerst de Xbox 360 demo aan hetpubliek en de pers getoond. Voordat ook maar iemand de gelegenheid had gehad om even metNero te stoeien op Microsoft's hardware, kreeg Gamer.nl de uitnodiging om eenuitgebreide blik te werpen op de Xbox 360-versie van de game en aansluitend aan teschuiven voor een exclusief interview met Hiroyuki Kobayashi, producer van onderandere Resident Evil 4 en natuurlijk Devil May Cry 4.Gamer.nl: “Teneerste: van harte welkom op de Games Convention, meneer Kobayashi. Wat is uwindruk van de Games Convention in Leipzig?”Kobayashi:“Vanwege mijn werk kom ik helaas maar weinig buiten Japan en ik moet eerlijktoegeven dat ik maar een enkele keer in Duitsland ben geweest, maar van wat ik tot nutoe heb gezien van de beurs en de stad, ben ik behoorlijk onder de indruk. Ikvind het ook geweldig om te zien hoe mensen uit Europa reageren op mijn games,in dit geval Devil May Cry 4.”Gamer.nl: “Over DevilMay Cry 4 gesproken: dit is de eerste keer dat de game wordt getoond voor deXbox 360. Wat was uw reden om de game voor dat platform uit te brengen?”Kobayashi: “DeXbox 360 is niet enorm groot in Japan, maar de console doet het behoorlijk goedin Europa en vooral in Amerika. Ik wil zo veel mogelijk gamers de gelegenheidgeven om van de game te genieten en dus heb ik ervoor gekozen om de game ookvoor de Xbox 360 te ontwikkelen.”Gamer.nl: “Zijner opmerkelijke verschillen tu en de PS3 en de Xbox 360-versies wat betreft deinhoud van de game?”Kobayashi: “Westreven er naar om de versies zo min mogelijk van elkaar te laten verschillen.Qua inhoud zullen de games ook hetzelfde zijn, het is dus niet zo datbijvoorbeeld in de PlayStation 3-versie meer exclusieve elementen als wapens enlevels zullen zitten. Ik moet wel eerlijk toegeven dat het ontwikkelen voor deXbox 360 een stuk makkelijker ging. Devil May Cry 4 is het eerst voor de PContwikkeld en de architectuur wat betreft de programmering op de Xbox 360 lijktveel op die van de PC. Ook grafisch zullen de verschillen absoluut minimaalzijn, er is dus geen superieure versie van de game in mijn ogen.”Gamer.nl: “DevilMay Cry 3 stond mede bekend vanwege zijn behoorlijke moeilijkheidsgraad.Sommige gamers zagen dit als een enorm pluspunt, maar ook een behoorlijk aantalspelers vond dat de game gewoon te moeilijk was. Hoe zit het met demoeilijkheidsgraad in Devil May Cry 4?”Kobayashi: “Ikwil dat mensen uitgedaagd worden door mijn games. Ik vind het gevoel vanvoldoening het hoogste goed wat je kunt bereiken als je videogames speelt envanuit dit opzicht wil ik het pittig houden voor de speler. Ik ben echter welvan mening dat zoveel mogelijk mensen mijn games moeten kunnen spelen. Daaromstreef ik er in Devil May Cry 4 naar om de game toegankelijk te houden in hetbegin voor de nieuwe spelers en langzaam aan de moeilijkheidsgraad op tevoeren. Ik kan je wel zeggen da de latere levels zelfs moeilijker zullen zijn danhet derde deel. Tegen die tijd heb je al genoeg mogelijkheden gehad om jezelfte trainen en uiteindelijk moet je elke vijand in de game kunnen verslaanzonder al te veel frustratie.*lacht*” Gamer.nl: “DeDevil May Cry-serie wordt over het algemeen gezien als een voorbeeld vanfantastische action-adventure games (deel twee even buiten het zicht gelaten).Echter, in de loop van de tijd is er flink veel concurrentie gekomen vanbijvoorbeeld God of War en Ninja Gaiden. Hoe ziet u de Devil May Cry-franchise als het opde concurrentie aankomt?”Kobayashi: “Ikvind de God of War en Ninja Gaiden games fantastische producten en ik denk datze veel elementen delen met Devil May Cry, maar ik probeer toch met mijn gameseen speciaal soort publiek aan te spreken. God of War is een game metoffensieve gameplay en Ninja Gaiden is juist een spel waar de defensie centraalstaat. Je wordt dus als speler eigenlijk gedwongen om te spelen zoals deontwikkelaar dat heeft bedoeld. Dit wil ik absoluut vermijden met Devil MayCry. Ik wil dat de speler zelf kan uitvinden hoe hij de game het liefst wilspelen en zodoende zijn eigen manier van spelen ontwikkelt. Vrijheid enveelzijdigheid zijn de twee elementen waar ik naar streef in Devil May Cry4.”Gamer.nl: “Hetpersonage Dante is in de loop van de tijd versmolten met Devil May Cry, maartoch heeft u er voor gekozen om in het vierde deel Nero de hoofdrol te latenspelen. Wat is uw reden hiervoor?”Kobayashi: “Danteis inderdaad een belangrijk figuur binnen de serie, maar het is niet zo datelke game om hem draait. Ik zie de Devil May Cry-games als een lopend enontwikkelend verhaal en binnen dat opzicht wilde ik het publiek voorstellen aaneen nieuw hoofdpersoon, in dit geval Nero. Nero heeft een hele eigen relatiemet Dante waar ik helaas nu niet veel over kan zeggen, maar ik weet wel zekerdat de speler zich even thuis zal voelen met Nero als met Dante. De trouwe fanskunnen achter gerust zijn, aangezien ook Dante gewoon speelbaar zal zijn en eenbelangrijke rol binnen het verhaal vervult. Ik denk wel dat Nero hetmeest geschikte personage is om mee door te gaan in de volgende games.”Gamer.nl: “Eenredelijke korte tijd na de release van het derde deel binnen de serie, werd eenSpecial Edition uitgebracht met een lagere moeilijkheidsgraad en het nieuwespeelbare personage Vergil. Is er een dergelijk speciale editie in de planningvoor Devil May Cry 4?”Kobayashi: “Hierkan ik op dit moment maar weinig over zeggen, aangezien een dergelijke editieeigenlijk volledig afhangt van hoe goed de game gaat verkopen. Het lijkt meechter wel intere ant om weer een Special Edition uit te brengen, mits daargenoeg vraag naar is. Om even terug te komen op je vraag: ik kan wel bevestigendat Vergil niet in deel 4 aanwezig zal zijn.”Gamer.nl:“Hartelijk bedankt voor het interview en nog veel succes toegewenst tijdens deGames Convention.”Kobayashi: “Graaggedaan.”
Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou