Als één van de weinigen mochten we onlangs op bezoek komen op het kantoor van NCSoft in Brighton, Engeland. Naast een uitgebreide previewsessie gaf dit ons de kans om een aantal vragen te stellen die zelfs voor de Aion-fans tot op heden nog een vraagteken zijn. Wij spraken met verschillende personen van Ncsoft waaronder Senior PR Manager David Blundell in de hoop iets meer te weten te komen over de geheimzinnigheden rond Aion.

Gamer.nl: In veel MMO's ligt het maximale level wat je kunt behalen rond de 50. Guild Wars daarentegen heeft een maximum van 20. Wat zal dit worden voor Aion? NCsoft: Elk personage in Aion zal het maximale level van 50 kunnen behalen. GNL: Hoeveel verschillende personages kun je tegelijk aanmaken met je Aion-account? NCsoft: De game zal in het totaal acht personages toestaan, dus je zult zowel Asmodian- als Elyios-personages kunnen maken. GNL: Zal Aion een volledige MMO worden of zullen er delen alleen met je party gespeeld worden zoals bij bijvoorbeeld Guild Wars? NCsoft: Aion zal een volledige MMO zijn waarbij ongeveer 90% volledig speelbaar zal zijn met anderen. Ongeveer 10% zal gebonden zijn aan jouw personage en zijn vordering in het verhaal. Als jij een bepaalde missie speelt moet dit natuurlijk niet zichtbaar zijn voor andere spelers. GNL: Wanneer zul je vleugels krijgen en waarom is het niet continu mogelijk om te vliegen? NCsoft: Je krijgt je vleugels op level 10. Wij hebben met opzet besloten om vliegen alleen in sommige gebieden beschikbaar te stellen om voor een balans te zorgen in het spel. Daarnaast kan je maar voor een bepaalde tijd vliegen. GNL: Hebben jullie in de Koreaanse betatest geen spelers gehad die het vorige beperkend vonden? NCsoft: Daar hebben we inderdaad na de tweede beta wat feedback over gekregen. We hebben in de derde beta geëxperimenteerd met een concept wat we 'Gliding' noemen. Hierbij kun je bij het springen van een hoogte gebruik maken van je vleugels om langzaam naar beneden af te dalen. We moeten zeggen dat dit goed ontvangen is door onze testers. GNL: Kunnen jullie zeggen wanneer de Europese beta gaat plaatsvinden? NCsoft: Daar kunnen we helaas nog niets over zeggen. GNL: Jullie hebben zojuist onthuld dat er kastelen aanwezig zullen zijn in The Abyss. Hoeveel kastelen zijn er in het totaal en wat zijn de voordelen van een kasteel bezitten? NCsoft: Op dit moment denken we rond de 10 kastelen in The Abyss beschikbaar te stellen. Hiervan zal er één op het tweede niveau in The Abyss het belangrijkst zijn. De voordelen zijn dat de gebieden rondom het kasteel minder gevaarlijk zullen worden voor degene die het bezetten. Daarnaast krijgt de bezetter van het kasteel een percentage van alle aankopen die daar gedaan worden bij bijvoorbeeld handelaren. GNL: Eerder hebben jullie aangekonigd één of twee keer per jaar een uitbreiding uit te willen gaan geven. Zijn jullie op dit moment al aan het werk aan een uitbreiding voor Aion? NCsoft: Op dit moment zijn we Aion nog aan het 'fine-tunen' voor de release, dus op moment zijn we nog niet bezig met het ontwikkelen van een uitbreiding. We hebben echter er wel rekening meer gehouden in de verhaallijn, dus de mogelijkheden zijn er wel. GNL: De nadruk in Aion lijkt te liggen op het PvP(vE) gedeelte in The Abyss. Hoe zit het met spelers die veel liever PvE (Player-versus-environment) spelen. Zijn er genoeg quests en missies aanwezig voor een goede verhaallijn? NCsoft: Beiden rassen zullen hun eigen deel van de wereld hebben met quests en missies. We hebben wel degelijk gedacht aan de speler die niet graag PvP speelt. Hoewel de echte kracht van het spel in The Abyss ligt zal het ook zeker de moeite zijn om beiden verhaallijnen te spelen. GNL: Zal het mogelijk zijn om in Aion te transporteren naar andere gebieden om zo langdurig reizen of vliegen te voorkomen? NCsoft: In de wereld van Aion zullen een aantal NPC-personages staan die je kunnen “teleporteren”. Je zal bij je keuze om te vliegen alleen niet meteen naar de andere plaats gaan, maar je zal meegenomen worden door een grote gloed van een vogel die je naar de plaats van bestemming mee zal nemen. GNL: Zal Aion een maandelijks betaalde MMORPG worden? NCsoft: Daar hebben we op dit moment nog geen beslissing over genomen. GNL: NCSoft heeft voor de komende tijd zowel Aion als Guild Wars 2 in de planning staan. Zijn jullie niet bang dat jullie uit de fanbase van Guild Wars zullen vissen met Aion? NCsoft: Nee daar zijn we absoluut niet bang voor. Elk product van NCSoft is bedoeld voor een individuele doelgroep. We zijn er van overtuigd dat spelers van bijvoorbeeld Guild Wars hun portfolio zullen verbreden naar zowel Aion als Guild Wars 2. Mocht het zo zijn dat spelers genoeg hebben van Guild Wars, dan kunnen we ze met bijvoorbeeld Aion toch binnen het bedrijf houden. GNL: Wanneer kunnen het Aion in Europa verwachten? NCsoft: De releasedatum voor Aion staat op dit moment op het eerste kwartaal van 2009.

Met dank aan NCsoft en Easy Interactive.

Voor meer informatie over Aion: The Tower of Eternity kun je onze exclusieve preview hier lezen.