Achtergrond

Het verhaal van Metal Gear Solid - Deel 1

Voorafgaand aan The Phantom Pain

Geschreven door Lars Cornelis op
Metal Gear Solid heeft waarschijnlijk een van de meest gecompliceerde verhalen die we in games hebben gezien. Het hoofdverhaal bestaat uit tien games, uitgekomen in een tijdsspanne van meer dan 25 jaar op consoles en handhelds uit wel vier verschillende generaties. Redelijke kans dus dat je een keer een deel hebt gemist, of inmiddels de draad een beetje kwijt bent. Daarom zetten wij aan de vooravond van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain nog even alle, maar ook echt alle informatie op een rij.

De Metal Gear Solid-saga is onder te verdelen in twee belangrijke verhaalbogen, namelijk die van Solid Snake en die van zijn vader Big Boss. Big Boss heeft de hoofdrol in de (chronologisch gezien) eerste games en ook in Metal Gear Solid V, dus we trappen af met zijn verhaal.

Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004)

De saga van Big Boss begint als hij in 1964 op een politiek gevoelige missie naar de Sovjetrepubliek wordt gestuurd. De wereld is in Oost en West verdeeld, de Koude Oorlog is in volle gang en Big Boss – dan nog met de codenaam Naked Snake – is nog een relatief onervaren spion van FOX, een militaire divisie onder leiding van Major Zero. De raketgeleerde Sokolov wordt door de Russen gedwongen te werken aan een nieuw en monsterlijk wapen: de Shagohod, een raket-aangedreven tank met flexibele benen en de mogelijkheid om kernwapens af te vuren – zie hier de oer-Metal Gear.

Hij wil echter overlopen naar het Westen en Snake krijgt de missie hem hierbij te helpen: de Virtuous Mission. De missie loopt helemaal fout. The Boss, Naked Snake’s vroegere mentrix, loopt over naar de Russische zijde en geeft de oorlogszuchtige Colonel Volgin een draagbare Davy Crockett-atoombom, die hij onverwachts ook direct afvuurt op een Russische onderzoeksfaciliteit. De Russische regering houdt de overgelopen The Boss verantwoordelijk voor de kernexplosie die Volgin veroorzaakte, en eist dat een Amerikaan haar omlegt. Naked Snake krijgt de twijfelachtige eer en moet en passant ook even de Shagohod vernietigen. 

Tijdens de missie wordt Snake via de radio bijgestaan door Major Zero, Para-Medic en Sigint (de latere DARPA Chief). In het veld zou hij hulp krijgen van ADAM, een overgelopen NSA agent die nu undercover bij Volgins leger zit, maar in plaats daarvan ontmoet hij de hoogblonde EVA, die hem in ADAM’s plaats helpt. Snake stuit onderweg op de leden van The Cobra Unit, The Boss’ voormalige groep soldaten met namen als The Fear en The Sorrow, passend bij hun specialiteit. Ook kruist Snake meermaals de degens met Major Ocelot, een commandant van de GRU. Tijdens één van deze ontmoetingen blokkeert Ocelots pistool, waardoor hij later overstapt op revolvers waar hij zo graag mee jongleert. Een ongeluk tijdens zo’n circusact kost Snake later zijn rechteroog, waardoor hij vanaf dan een ooglapje draagt. Ook ontmoet Snake de Russische raketgeleerde Granin, wiens Metal Gear-project werd afgekeurd ten faveure van de Shagohod. 

The Boss blijkt echter nooit echt overgelopen te zijn. Ze is een dubbelspion, met het doel om de Shagohod te vernietigen en The Philosophers’ Legacy te veroveren. Dat is een gigantisch geldbedrag dat een geheime, internationale commissie tijdens de Tweede Wereldoorlog opspaarde en welke nu in handen van Volgin is beland. Doordat Volgin onverwachts de Davy Crockett-atoombom afvuurde, veranderde echter haar hele missie en zou ze niet meer levend terug kunnen keren. The Boss geeft uiteindelijk het ultieme offer voor de missie en voor haar land om The Philosophers’ Legacy veilig te stellen én een gewapend conflict tussen Oost en West te voorkomen. The Boss droomt immers van een vreedzame wereld, nadat ze tijdens een onofficiële missie in de ruimte één wereld zonder landsgrenzen zag. Haar daden inspireren Snake, die na de succesvol voltooide missie de titel Big Boss krijgt, een titel die hijzelf overigens verafschuwt.

The Boss en Volgin zijn echter niet de enigen die op The Philosophers’ Legacy jagen. EVA blijkt een Chinese spionne te zijn en manipuleert iedereen om The Philosophers’ Legacy te stelen, inclusief Snake. Alleen The Boss kan ze niet om de tuin leiden, omdat ze elkaar kennen van een school gerund door The Philosophers. Daardoor kan EVA het ook niet over haar hart verkrijgen Snake te elimineren en vertelt hem uiteindelijk de waarheid over The Boss. Zij zal later de draagmoeder zijn voor Snake’s klonen: Liquid en Solid Snake.

The Philosophers’ Legacy weet The Boss echter uiteindelijk niet te bemachtigen, ondanks al haar manipulatie. Die valt namelijk in handen van de man met de vele namen: Adam (inderdaad, als tegenhanger van EVA), Adamska, Shalashaska, en zijn bekendste alias Revolver Ocelot. Als GRU-majoor plaveit hij de weg voor de KGB, maar werkt ondertussen ook voor de Amerikaanse regering en voorkomt dat de Chinezen er met The Philosophers’ Legacy vandoor gaan. Hij overhandigt de Amerikanen blauwdrukken van Granin’s Metal Gear ‘voor het geval dat’, maar ook slechts een deel van de Philosophers’ Legacy. Ocelot is ook nog steeds werkzaam voor The Philosophers zelf en wil met de rest van het geld de Amerikaanse tak van de geheime groepering nieuw leven inblazen.

Metal Gear Solid: Portable Ops (2007)

Enkele jaren na Snake Eater, in 1970, wordt Snake verraden door zijn eigen FOX unit, dat de banden met de CIA verbreekt. Snake wordt gevangengehouden op San Hieronymo Peninsula, een verlaten raketsilo van de Sovjets in Colombia, waar hij Roy Cambell ontmoet, de latere commandant van FOXHOUND en Solid Snake. Samen met Cambell rekruteert Naked Snake lokale soldaten die zich verraden voelen door de Russische regering om samen tegen FOX commandant Gene te strijden.

Gene is een genetisch gemanipuleerde soldaat, gemaakt naar de visie van The Boss om de ultieme leider te zijn. Hij belooft de Russische soldaten een eigen natie en een wereld waarin altijd ruimte is voor soldaten en beschikt over een experimenteel wapen om dit te bereiken: Metal Gear RAXA. Metal Gear RAXA wordt vernietigd door Naked Snake en daarmee wordt een nucleaire oorlog voorkomen. Gene laat dan zijn middelen na aan Snake, in de hoop dat Snake alsnog een thuishaven voor soldaten zal creëren.

Eén van de eindbazen op Snake’s weg is Null. Hij fungeerde als proefpersoon in het Perfect Soldier Project van de CIA, bedoeld om de perfecte soldaat te creëren die geen emoties meer voelt op het slagveld. Zijn echte naam is Frank Jaeger. Jaren later zal Solid Snake hem leren kennen als Gray Fox, en nog later als de Cyborg Ninja.

De hele San Hieronymo-crisis blijkt echter geënsceneerd te zijn door Ocelot, als afleidingsmanoeuvre om het hoofd van de CIA te vermoorden en de rest van The Philosophers’ Legacy te bemachtigen. Hij wil een einde maken aan The Philosophers, en ‘de wereld die zij voor ogen had de realiteit maken’, doelend op The Boss’ visie van één wereld zonder landsgrenzen. Hij spant samen met Major Zero om dat te bewerkstelligen, op voorwaarde dat Naked Snake zich ook bij deze nieuwe orde mag voegen: The Patriots.

Les Enfants Terribles (1972)

Behalve Snake rekruteren Ocelot en Zero ook Para-Medic, Sigint en EVA voor The Patriots. Snake en Zero hebben echter een andere toekomstvisie en Snake is het bovendien zat om als boegbeeld van de organisatie gebruikt te worden. Zonder dat Snake ervan op de hoogte is wil Zero hun Messias klonen; het Les Enfants Terribles-project. Met de medische kennis van Para-Medic en EVA als surrogaatmoeder wordt in 1972 een tweeling op de wereld gezet: Liquid en Solid Snake (Solidus Snake wordt pas later gecreëerd). Dat is het ultieme breekpunt voor Snake, die The Patriots de rug toekeert.

Metal Gear Solid: Peace Walker (2010)

Snake begint zijn eigen groep huurlingen: Militaires Sans Frontières (MSF), oftewel soldaten zonder grenzen. Snake’s rechterhand is Kazuhira Miller. Ze worden in 1974 door de Costa Ricaanse geleerde Ramón Gálvez Mena en zijn studente Paz Ortega Andrade ingehuurd als een onbekende militaire macht Costa Rica binnenvalt. Het land heeft zelf geen leger om zich te verdedigen. In ruil voor de diensten wordt MSF een oud booreiland aangeboden als thuisbasis: Mother Base. Net als in San Hieronymo kan Snake daardoor nieuwe soldaten rekruteren en een groot leger bouwen. Eén van zijn nieuwe soldaten is de twaalfjarige Chico, het broertje van een lokale verzetsleidster.

De militaire macht blijkt CIA te zijn en werkt aan nieuwe experimentele, door kunstmatige intelligentie aangestuurde wapens, ontwikkeld door Huey Emmerich, vader van Hal Emmerich uit de latere games. De wapens zouden door de CIA vooral bedoeld zijn als afschrikking – een foutvrij vergeldingssysteem dat zonder menselijke interventie kan terugslaan bij een nucleaire aanval, waardoor de vijand al bij voorbaat geen aanval zou inzetten. Het zwaarste wapen in het arsenaal is de Peace Walker, aangestuurd door een zeer geavanceerde AI gebaseerd op The Boss. 

Ramón Gálvez Mena blijkt echter een Russische spion met de naam Vladimir Alexandrovich Zadornov, die aanvankelijk samenwerkt met de CIA maar uiteindelijk alles en iedereen verraadt om de Peace Walker te bemachtigen en een nucleaire crisis te ontketenen. Snake probeert in alle macht de Peace Walker te vernietigen en te voorkomen dat een verwoestend domino-effect van vergelding in werking wordt gezet. Net op tijd wordt de Peace Walker-AI, gebaseerd op The Boss, zich bewust van de situatie en verdrinkt zichzelf in een nabijgelegen meer. Snake voelt zich uiteindelijk echter verraden door The Boss, als hij zich realiseert dat The Boss zich eigenlijk overgaf ten tijde van Snake Eater. Pas nu erkent Snake zijn nieuwe titel, Big Boss.

MSF ontwikkelt met de hulp van onder andere Huey Emmerich een eigen nucleaire wapen: Metal Gear ZEKE. Wanneer dat wapen voltooid is, onthult Paz pas haar ware identiteit. Ze heet eigenlijk Pacifica Ocean en werkt voor Cipher, een van de codenamen van The Patriots. De hele crisis in Costa Rica blijkt wederom geënsceneerd door The Patriots, om de techniek van het Peace Walker-project (nu verwerkt in Metal Gear ZEKE) te bemachtigen en MSF flink te laten groeien. Zero hoopt namelijk Big Boss alsnog over te kunnen halen zich bij The Patriots te voegen en met MSF zouden The Patriots dan gelijk over een leger beschikken. Snake weigert en vernietigt Metal Gear ZEKE. Paz wordt bij de vernietiging in de oceaan geslingerd. Big Boss verkondigt na de overwinning dat MSF snel een eigen natie zal bouwen: Outer Heaven.

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes (2014)

Paz heeft de confrontatie met Snake overleefd, maar The Patriots vertrouwen haar niet meer en sluiten haar op in Camp Omega in Cuba om haar te ondervragen. Big Boss en Miller hebben ook zo hun bedenkingen bij Paz, die immers veel gevoelige informatie over MSF heeft. Uiteindelijk besluit Big Boss in 1975 haar te bevrijden. Hij bevrijdt dan ook Chico, die eerder poogde haar te bevrijden maar hierbij zelf gevangen werd genomen. MSF zou gedurende de missie van Big Boss geïnspecteerd worden door de Verenigde Naties. Bij terugkomst blijkt Mother Base te zijn verwoest; de inspectie van de VN was slechts een dekmantel. Big Boss en Miller weten te ontkomen met een helikopter, met Paz nog aan boord. Tijdens haar gevangenschap is er echter een bom in Paz geplaatst. Ze gooit zichzelf uit de helikopter, maar de bom gaat alsnog af en door de explosie crasht Big Boss’ helikopter. Hij belandt in een jarenlange coma.

Vanaf hier begint pakt Metal Gear Solid V: The Phantom Pain de draad op. Na The Phantom Pain begint de verhaalboog van Solid Snake, die we in het volgende artikel zullen behandelen. Metal Gear Solid V: The Phantom Pain verschijnt 1 september op PS4, Xbox One, PC, PS3 en Xbox 360. 

Lees hier Het verhaal van Metal Gear Solid - Deel 2

Dit artikel delen:

Lees meer

Tijd voor scooby snacks in Lego Dimensions Xbox One-update voegt streamen in 1080p toe
12

Reacties op: Het verhaal van Metal Gear Solid - Deel 1

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Aurulion

    • 19 augustus 2015 11:43
    Heerlijk zo'n recap net voor Phantom Pain :-D!
    Ben benieuwd naar deel 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • worms_master

    • 19 augustus 2015 11:58
    thanks!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 19 augustus 2015 11:59
    Altijd handig zoiets als dit. Heb ze zelf (bijna) allemaal weer gespeeld in de voorgaande 2 maanden. van MGS1 t/m MGS4 en Peace Walker. Ook gewoon om weer in het verhaal te komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 19 augustus 2015 13:35
    Het verhaal blijft je ten aller tijde bij :) ! ikzelf heb ook alles weer gespeelt , en snap nu pas de keuze om de stem te veranderen / aan te passen voor "bigboss"

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 19 augustus 2015 13:34
    Erg mooi stuk Lars , #respect ! En zomaar zonder tijd en naamfouten ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LarsCornelis

    • 20 augustus 2015 00:02
    Haha, thnx ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bonecrusher1973

    • 19 augustus 2015 14:15
    Weet het niet met deel 5, dat free roam vind ik maar niks….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 19 augustus 2015 16:36
    Dat is juist de beste toevoeging ooit ! zelf uitmaken hoe je een missie voltooid, hoe en waneer je zelf wel, met welke wapens ( of antuurlijk geen wapens ) ……

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 19 augustus 2015 17:09
    Ik vind de oude MGS beetje saai. Maar Ground Zero speelde zo heerlijk. De geluidjes, de smooth gameplay, heel weinig schieten en als ik het al deed een kogel per x. Weet niet hoe, maar ik raak(te) zowat verslaafd aan. Heb de Ground Zero missie nu 3x gedaan. Maar hou me nu in omdat ik anders strx een te grote dosis MGS op heb :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • PyroZnype

    • 19 augustus 2015 19:13
    Erg toffe games, bijna perfecte voorbeeld van een game met een sterk verhaal :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jewoenboy

    • 19 augustus 2015 19:46
    Erg bedankt hiervoor! Ik heb alleen een paar keer de eerste missie van MGS 2 gespeeld op de PS2 toen ik nog 7 was. Begreep er weinig van maar vond het heel leuk totdat de disc kapot ging.. MGS 4 was toen de eerste MGS die ik meerdere keren uitspeelden en het nog steeds heel jammer vindt dat ik delen voor MGS-4 nooit heb uit kunnen spelen. Ik hoop nog steeds dat er een MGS collection uitkomt voor op de pc. En daarom Gamer.nl bedankt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Edwin1984

    • 19 augustus 2015 21:41
    Heel erg bedankt! Deze recap was ook wel even nodig hoe alles precies ook alweer zat, mede dat ik die handheld titels allemaal over heb geslagen omdat ik die niet zo heel erg vet vond. Nu nog hopen dat MGS V een waardige afsluiter wordt van de Metal Gear reeks :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord