Wanneer? 24 mei 2006

Wat? De aankondiging van Half-Life 2: Episode 3

Anderhalf jaar na de release van Half-Life 2, meldt Valve dat de eerste uitbreiding, Episode 1, goud is gegaan. Maar belangrijker dan dit, Valve kondigt ook aan dat ze een derde uitbreiding aan het ontwikkelen zijn, die een “trilogie moet afsluiten.” Wanneer? Tijdens de kerst van 2007 (!).

Wanneer? 17 mei 2007

Wat? Half-Life 2: Episode Three keert waarschijnlijk niet terug naar City 17

In een gesprek met Eurogamer onthult Doug Lombardi van Valve dat Episode 3 waarschijnlijk niet terugkeert naar City 17. “Ik denk niet dat je terug zult keren naar City 17. Niet in Episode 3 in ieder geval.”

Het is nieuws dat samenvalt met het einde van Episode 2, die in oktober van datzelfde jaar werd uitgebracht. Protagonist Gordon Freeman en Alyx Vance staan op het punt om te vertrekken richting arctische locaties, op zoek naar Judith Mossman en de gevonden Borealis.

Wanneer? 11 juli 2008

Wat? Artwork van Half-Life 2: Episode Three lekt uit

Een stuk concept-artwork voor Half-Life 2: Episode 3, bestemd voor de kunstexpositie Into The Pixel, is uitgelekt.

Het werk lijkt de Borealis te vertonen en lijkt hiermee het eerdere gerucht dat Episode 3 zich rond arctische locaties afspeelt te bevestigen.

Wanneer? 14 oktober 2008

Wat? Marketingman Doug Lombardi meldt vertraging Half-Life 2: Episode 3

Doug Lombardi, hoofd marketing van Valve, geeft in een interview aan dat er nog een tijd op Half-Life 2: Episode 3 gewacht moeten worden. “De volgende keer dat je als Gordon speelt, zal langer zijn dan de periode die je moest wachten tussen Half-Life 2 en Episode 1 en tussen Episode 1 en Episode 2.” Ook geeft hij aan dat er wellicht aan het eind van het jaar nog wat aangekondigd wordt betreft Episode 3.

Wanneer? 12 juni 2009

Wat? Gabe Newell zegt goede redenen te hebben voor stilte rondom HL2: Episode 3

Valve-baas Gabe Newell zegt veel e-mails te krijgen met de vraag waarom het bedrijf niets meer over Episode 3 zegt. “Daar zijn erg goede redenen voor die ik nog niet kan noemen, maar dat komt wel. We zijn blij met het tempo waarop we nieuwe games uitbrengen, maar we willen de klachten van mensen die vinden dat we te lang doen over kleinere producten niet zomaar aan de kant schuiven." Wat die redenen uiteindelijk zijn, is natuurlijk de vraag, maar we gaan er maar vanuit dat ze heel goed waren.

Wanneer? 10 augustus 2009

Wat? Mogelijk gebarentaal in Half-Life 2: Episode 3

Valve-baas Gabe Newell zegt graag gebarentaal te willen gebruiken in Episode 3. Met deze manier van communiceren wil Newell diepere personages creëren en de animatietechniek die gebruikt worden in een game als Half-Life 2 verbeteren. Mimiek is volgens Newell erg belangrijk bij het gebruik van gebarentaal.

Wanneer? 26 maart 2010

Wat? Half-Life 2: Episode 3 moet spelers bang maken

Gabe Newell geeft in een interview met Edge aan dat de Half-Life-serie spelers weer bang moet maken. “Ik heb het gevoel dat we te veel weg zijn gegaan van het echt bang maken van de speler, en het is iets waarover we na moeten denken, naast het verbreden van het emotionele pallet waar we gebruik van kunnen maken.”

Het nieuwe Half-Life-deel als een survival-horror? Dat lijkt wellicht wat vergezocht. Maar dergelijke overwegingen geven wel aan dat de makers kampen met grote keuzes rondom de richting van de serie. Een scenario waarbij een versie van Episode 3 die niet voldoet aan wat Newell voor ogen heeft, is gedumpt om weer opnieuw te beginnen, is zeker niet onmogelijk.

Wanneer? 5 april 2010

Wat? Hoofdpersonage Gordon Freeman gaat niet veranderen

Volgens Gabe Newell hoeven spelers niet te verwachten dat Gordon Freeman, het hoofdpersonage in de Half Life-serie, gaat veranderen in volgende delen. Ook gaat Freeman in komende delen niet ineens spreken. “We zijn er filosofisch gezien niet op tegen, maar we hebben geen goede redenen om het te veranderen. Op dit moment is het interessanter en dwingender maken van de bijpersonages een meer vruchtbare weg om te bewandelen.”

Het is nieuws dat een beetje in het straatje ‘gaat Link in de volgende Zelda-game praten’ ligt. Sommige iconische personages hebben bepaalde karakteristieken die bepalend zijn voor een personage en dus niet snel zullen veranderen, zelfs als het goed toegepast zou worden. Fans houden nou eenmaal van waar ze destijds verliefd op werden. Daarnaast is het zoals Newell zegt: “We hebben geen goede redenen om het te veranderen.”

Wanneer? 2 december 2011

Wat? Half-Life 3 gespot op een t-shirt

Een medewerker van Valve is op een game-industriegala gezien met een shirt met een logo dat mogelijk wijst op Half-Life 3.

Hoewel de foto vrijwel zeker authentiek is, blijft het natuurlijk de vraag wat dit daadwerkelijk betekent. Een grapje van de medewerker? Een signaal van Valve dat ze Half Life niet zijn vergeten? Het zou allebei kunnen. Een aankondiging van de game is het in ieder geval niet. Hoe eigenwijs Valve ook is, een aankondiging via een T-shirt op een relatief onbekend evenement is natuurlijk onrealistisch.

Wat opvalt is dat Episode 3 een beetje van de radar lijkt te verdwijnen. Eerder meldde Valve klaar te zijn met episodische games en zich meer te willen richten op een ‘games-als-service’-model. Zo kan Valve games als een platform uitbrengen die constant geupdate worden à la Minecraft en Angry Birds. Hoewel er nog niets over bekend is, kan een beetje speculant natuurlijk wel hier en daar een linkje leggen. Half-Life 3 als platform voor meerdere verhalen, waaronder wat Episode 3 moest worden? Waarom niet?

Wanneer? 5 februari 2012

Wat? Driekwart van Half-Life-protesteerders komen niet opdagen

Aan een actie, opgezet om te protesteren tegen het gebrek aan communicatie over Half-Life 3, is niet zo massaal meegedaan als verwacht. 13,000 spelers logde in om Half-Life 2 te spelen, terwijl 50,000 spelers zich ervoor hadden aangemeld. Met de 13,000 logins was Half-Life 2 kortstondig elfde op de ranglijst van populairste spellen op Steam.

Wanneer? 20 februari 2012

Wat? Valve zegt dat games verder af moeten zijn voor onthulling

Valve vindt dat zijn games zich voortaan in een verder ontwikkelstadium moeten bevinden voordat de ontwikkelaar er nieuws over naar buiten brengt. Dit om teleurstelling te voorkomen als een spel vervolgens nog lang op zich laat wachten, zo legt baas Gabe Newell uit in een interview met Penny-Arcade.

"Het is vrij frustrerend voor ons om onze fans in deze positie te moeten plaatsen”, geeft de baas van Valve aan. Hij spreekt ook over de reacties op het uitstel van Half-Life 2: "Als je naar een forum gaat en reacties leest is het net alsof het ons vijftig of zestig jaar gekost heeft voor we daar klaar mee waren, dus we gaan ons best doen om mensen niet te enthousiast te maken om ze vervolgens teleur te moeten stellen."

Wanneer? 23 april 2012

Wat? Gabe Newell legt uitblijven Half-Life 3 mogelijk uit

Gabe Newell heeft in een interview met Seven Day Cooldown vermoedelijk over Half-Life 3 gepraat. In het interview werd het project Ricochet 2 genoemd. Newell: “(lacht)... Het probleem met Ricochet 2 is dat wanneer we te veel van tevoren vertellen, we later van gedachte kunnen veranderen en nog dingen moeten gaan aanpassen.”

Hoewel Newell in hetzelfde interview zegt dat het zwijgen over de ontwikkeling van de game beter is voor de fans dan het geven van uiteindelijk foutieve informatie, bestaat er ook een grijs gebied. De Valve-baas zegt: "Het liefst zouden we het ontwikkelingsproces supertransparant maken, maar alle aanpassingen en veranderingen die we tussendoor maken zouden fans waarschijnlijk nog veel gekker maken dan gewoon niks zeggen totdat er zekerheid is." Dit is zeker waar, maar af en toe een geruststelling dat het spel nog steeds in ontwikkeling is of een uitleg hier en daar waarom bepaalde beslissingen wel of niet zijn gemaakt, kunnen heus geen kwaad. Natuurlijk is Valve ons niets verschuldigd, maar het cliché blijft waar: een relatie moet van twee kanten komen.

Wanneer? 3 mei 2012

Wat? Geen aankondigingen van Valve op de E3

“We hebben geen productaankondigingen gepland voor de show van dit jaar,” meldt Doug Lombardi van Valve.

Dit nieuws was te verwachten na een eerdere e-mailwisseling die werd gemeld door Half-Life-fansite ValveTime. Daarin zei Gabe Newell dat tijdens de E3 op eerder aangekondigde spellen gefocust wordt, zoals DOTA 2 en Counter-Strike: Global Offensive.

Wordt vervolgd!