Ontslagen bij voormalig Sony Online Entertainment

Vlak na de overname van Sony Online Entertainment zijn er ontslagen gevallen bij de studio, die nu Daybreak Game Company heet. Hoewel niet bekend is hoeveel mensen er precies zijn ontslagen, gaat het in ieder geval om David Georgeson, hoofd ontwikkeling van de EverQuest-franchise en communitymanager Linda Carlson. Daybreak schrijft dat het afslanken van de studio zorgt voor betere groeikansen en de ontwikkeling van goede online games. Na de overname zal de studio zich gaan richten op multiplatformgames.

Als de lijst met namen van ontslagen werknemers klopt, zijn er 29 werknemers ontslagen, ontwikkelaars van de EverQuest-games, Planetside 2, H1Z1 en DC Universe Online. In een reactie zegt David Carey, producer van Planetside 2, dat de ontslagen al in de lucht zaten en dat vaste banen zeldzaam zijn in de game-industrie. Volgens Carey zullen een aantal oud-werknemers van Daybreak Game Company een andere baan vinden in de game-industrie, wat nieuwe kansen biedt.

Bethesda houdt dit jaar eigen E3-persconferentie

Uitgever Bethesda komt voor het eerst met een eigen persconferentie tijdens de E3. Deze conferentie gaat 14 juni van start in Hollywood, Los Angeles. Er zijn een beperkt aantal plaatsen beschikbaar, maar het evenement wordt live uitgezonden via Twitch. Meer informatie heeft Bethesda niet vrijgegeven, het is nog niet bekend welke (nieuwe) games de uitgever gaat tonen.

Bethesda heeft een flink aantal IP’s op de plank liggen: Fallout, The Elder Scrolls en natuurlijk Doom. Er wordt al wild gespeculeerd over de persconferentie, en over welke game(s) Bethesda aan zou gaan kondigen. Vooral een nieuwe Fallout lijkt erg gewild blijkt uit veel reacties op het nieuws. De laatste Fallout-game was Fallout: New Vegas dat in 2010 uitkwam, Fallout 3 kwam twee jaar eerder uit. Bethesda houdt vooralsnog zijn lippen stijf op elkaar.

’Titanfall 2 komt waarschijnlijk naar meerdere platformen

Een nog onaangekondigd vervolg op Titanfall komt waarschijnlijk naar meerdere platformen dan alleen pc, Xbox 360 en Xbox One. Blake Jorgensen, cfo van uitgever Electronic Arts, zegt: “Vorig jaar verscheen [Titanfall] alleen op Xbox [en pc]; in de toekomst, en dit hebben we nog niet aangekondigd, komt waarschijnlijk nog een Titanfall-game", aldus Jorgensen tijdens de 2015 Technology, Internet & Media Conference. "Deze keer verschijnt het waarschijnlijk wel op meer platformen. Ik denk dat ons dat goed zal doen."

De eerste Titanfall kwam door een exclusiviteitsdeal tussen EA en Microsoft niet naar Sony’s consoles. Daardoor liep EA ongetwijfeld een hoop potentiële klanten mis. Toch liepen de verkopen goed: Titanfall werd tussen maart en augustus 2014 2 miljoen keer verkocht voor de Xbox One. In totaal ging het spel 3 miljoen keer over de toonbank. Ondanks dat ziet EA meer in een multiplatformrelease voor een mogelijk vervolg.

Oud Rare-werknemers maken spirituele opvolger Banjo-Kazooie

Een aantal voormalige Rare-werknemers werkt aan een spiritueel vervolg op Banjo-Kazooie, genaamd Project Ukelele. De studio, genaamd Playtonic, bestaat momenteel uit zes full-time medewerkers, maar hoopt uit te groeien naar een team van vijftien man. Playtonic geeft aan de game in ieder geval op Steam uit te willen brengen, maar ook op consoles. Het is nog niet bekend op welke consoles de game uit moet gaan komen, Playtonic ziet in ieder geval graag een Wii U-versie.

Het Britse Rare is een van de studio’s waar veel gamers met nostalgie aan terugdenken. Met N64-titels als Donkey Kong Country, GoldenEye 007 en Conker’s Bad Fur Day wist de ontwikkelaar een goede reputatie op te bouwen. Nog altijd kijken veel gamers terug op een jeugd waarin ze klassiekers als deze speelden. De onlangs verschenen artwork roept weer herinneringen op aan die tijd, wat dat betreft lijkt Project Ukelele in goede handen.

 

EA: ‘Tablets over 4 jaar mogelijk krachtiger dan consoles’

Electronic Arts stelt dat de technologie in tablets binnen vier jaar mogelijk krachtiger is dan die in consoles. Dat denkt cfo Black Jorgensen. “Wat ons het meeste enthousiast maakt is de rekenkracht van mobiele platforms en de snelheid waarmee deze zich ontwikkelt”, zei Jorgensen tijdens de Technology, Internet & Media Conference. Jorgensen meent ook dat tablets hierdoor een ervaring kunnen bieden die vergelijkbaar is met die van traditionele consoles.

Er zit zeker een kern van waarheid in de bewering van Jorgensen: consolegeneraties duren immers zo’n vijf tot tien jaar. Gedurende deze tijd kunnen tablets een flinke inhaalslag maken, hiervan komen er minstens elk jaar nieuwe versies uit met betere technologie. De vraag is wel of tablets een ervaring kunnen bieden vergelijkbaar met traditionele consoles, aangezien de standaard touchscreenbesturing verre van ideaal is voor de meeste games. Hybride tablets daarentegen lijken beter geschikt om games op te spelen.