Hardware review: MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Gamer.nl

Hardware review: MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Gamer.nl

Een slordige acht miljard transistors, een energiezuinig ontwerp en ruim voldoende videogeheugen maken de MSI GTX 980 Ti Gaming 6G een van de krachtigste videokaarten van het moment. Met de voortschrijdende adoptie van Ultra HD-schermen en de komst van veeleisende vr-brillen kunnen we een dergelijke krachtpatser goed gebruiken. Daarom gaan we in dit artikel met name in op de volgende vraag: is het mogelijk om met de GTX 980 Ti comfortabel te gamen op een resolutie van 3840 bij 2160?

De MSI GTX 980 Ti Gaming 6G bevindt zich in het topsegment van graphics proce ing units. In deze hoge regionen van de videokaartmarkt vind je obscene hoeveelheden rekenkracht voor iedereen die het hoge bedrag ervoor over heeft. Goedkoper dan de ruim duizend euro kostende Nvidia Titan X of de AMD R9 295X2 en krachtiger dan de vergelijkbaar geprijsde AMD R9 Fury X: de GTX 980 Ti weet een goede balans te vinden tu en prijs en prestaties. Geen wonder dat deze kaart alleen de GTX 970 voor zich moet dulden als het gaat om populariteit.

Een familie van reuzen

In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de GTX 980 Ti geen variatie op de GTX 980, maar een afgeslankte versie van de Titan X. De 980 Ti bevat dezelfde GM200-chip als zijn titanische grote broer, maar moet het doen met iets minder rekenkernen. Ook heeft de 980 Ti ‘slechts’ zes gigabyte aan videogeheugen, ten opzichte van de twaalf GB voor de Titan X. Dit blijkt geen reden om ons zorgen te maken, want die zes gigabyte hebben we tijdens het testen geen enkele keer vol gekregen. De MSI GTX 980 Ti Gaming 6G ondersteunt DirectX 12 en onder normale omstandigheden verbruikt deze zuinige kaart ongeveer 250W.

MSI

Hardwarefabrikant MSI heeft het basisontwerp van Nvidia’s vlaggenschip voorzien van drie DisplayPort-aansluitingen, een uitgang voor HDMI en een enkele aansluiting voor DVI. De koeler die MSI gebruikt is dezelfde als die van de GTX 970, de Twin Frozr V. Deze koeling onderscheidt zich – net als bijvoorbeeld de Asus Strix-kaarten – van die op veel andere videokaarten door de twee ventilatoren uit te schakelen als de temperatuur laag blijft. Pas zodra het kwik naar de zestig graden stijgt, beginnen ze te draaien. Bij licht gebruik is de GTX 980 Ti dus letterlijk niet te horen. Daarentegen moeten de fans harder werken dan bij de minder krachtige GTX 970. Tijdens onze testen hebben de ventilatoren meerdere keren op volle kracht gedraaid en dat hoor je duidelijk als je niet met een afsluitende headset op speelt.

Al de pixels

Ook al doet het rode en zwarte kleurschema, net als het oplichtende witte MSI-logo, geen pijn aan de ogen, een videokaart koop je voor de prestaties. Het plan om de GTX 980 Ti aanvankelijk op 1080p te testen konden we lachend laten varen; elke game die we de kaart voorlegden, liep zonder problemen op de gewenste zestig frames per seconde. De echte uitdaging is Ultra HD, ook wel 4K of 2160p genoemd. Deze resolutie propt vier keer zoveel pixels in een frame als Full HD, waardoor alles in de game er veel scherper en gedetailleerder uitziet. 

Media has no description

De GTX 980 Ti, hier ingebouwd in een MSI Z170A Gaming 9 ACK

De geteste games zijn een mix van recente titels – sommigen zijn zelfs nog niet officieel uitgebracht – populaire games en games die zo veeleisend zijn dat moeder-gpu’s hun kinderen er bang mee maken als ze zich niet gedragen. Elke game is gespeeld op 3840 bij 2160 pixels en op het hoogste grafische standaardprofiel. Het testen doen we ‘in het wild’, door in-game drukke situaties op te zoeken en een minuut lang het gemiddelde en het minimale aantal beelden per seconde te meten. Omdat veel games op de hoogste instellingen ook automatisch anti-aliasing aanzetten, hebben we dit gelijkgetrokken met de games die geen standaardprofielen gebruiken. 

De maximale instellingen zijn duidelijk te veel gevraagd. Tijdens het spelen heeft de minimale framerate het meeste effect op de subjectieve beleving. Het liefst zien we een framerate van minimaal zestig, maar zolang het aantal beelden per seconde boven de dertig blijft, kunnen we ermee leven. XCOM 2, Crysis 3, The Witcher 3, Company of Heroes 2 en Batman: Arkham Knight duiken met hun minimale scores echter onder die cruciale grens. Het gehaper en de vertragingen zijn dan goed te merken en leiden af van de game. 

Variatie is niet altijd goed

Een ander opvallend resultaat is Heroes of the Storm. Ook al is de gemiddelde framerate een prachtige 88, het minimum ligt op 37. Het gevolg is een game die ogenschijnlijk soepel loopt, maar bij nadere inspectie subtiel stottert. Als we kijken naar de individuele frames valt op dat een snel getekend beeld regelmatig wordt afgewi eld door een veel langzamere frame. Deze grote variatie in de tijd die het kost om een frame te renderen zien we niet terug bij de andere games. De frames van Dota 2 variëren weliswaar ook, maar minder sterk en nauwelijks merkbaar. Dit lijkt dus aan Heroes of the Storm te liggen en niet aan de GTX 980 Ti.

MSI

Tijdens de bovenstaande test is bewust anti-aliasing aangezet, maar er is een goede reden om dat vooral niet te doen. Anti-aliasing is de verzamelnaam voor allerlei technieken die storende kartels langs randen verminderen. Omdat Ultra HD van zichzelf al bijzonder scherp is, heb je deze veeleisende ingrepen helemaal niet nodig voor een haarscherp beeld. Een tweede test, waarbij we dezelfde instellingen gebruiken, met uitzondering van AA, geeft een eerlijker resultaat. Star Citizen is overigens weggelaten, aangezien deze game geen aparte anti-aliasing-instelling weergeeft.

Dit is al iets beter, maar van de probleemgevallen weet alleen Company of Heroes 2 boven de minimale dertig uit te stijgen. Intere ant genoeg hebben de overige titels weinig last van de extra rekentijd voor anti-aliasing. Dit is niet heel verwonderlijk; de meeste games maken tegenwoordig gebruik van ‘Fast Approximate Anti-Aliasing’, dat eenvoudigweg de pixels subtiel een vergelijkbare kleur geeft als hun buurman. Het nadeel van deze methode is dat het kan lijken alsof iemand vaseline op je scherm heeft gesmeerd. De games die het meeste baat zouden hebben bij het uitzetten van anti-aliasing, maken gebruik van intensievere oplo ingen.

Conce ies

Om voor alle games de minima boven de dertig frames per seconde te duwen, is het noodzakelijk om de instellingen terug te schroeven naar Medium, zoals je kunt zien in de laatste grafiek. Op dit niveau weten de meeste games met hun gemiddelde scores zelfs boven de zestig te klimmen. Daar komt bij dat games als The Witcher 3 en Batman: Arkham Knight framesvretende effecten bevatten die speciaal zijn ontworpen voor Nvidia-kaarten. Als je geen behoefte heb aan superrealistisch haar of kekke rookeffecten, ga je er makkelijk tien frames per seconde op vooruit.

Is de MSI GTX 980 Ti Gaming 6G krachtig genoeg om op Ultra HD te gamen? Ja, onder voorbehoud. Een aantal games – ook oudere titels als Crysis 3 – verplichten je tot het verlagen van de grafische details om boven de dertig beelden per seconde te blijven. Als je hoopte met een GTX 980 Ti zonder compromi en op 2160p te spelen, moeten we je dus teleurstellen. Dat neemt niet weg dat 1080p de komende jaren geen probleem zal opleveren. De GTX 980 Ti verbruikt weinig stroom en is onhoorbaar in rust. De geluidsproductie tijdens het gamen is aan de hoge kant, maar dat neemt niet weg dat we bijzonder positief zijn over deze videokaart.

Pluspunten: Speelbare framerates op 2160p, geweldige prestaties op 1080p, competitief geprijsd, volledig stil tijdens rust

Minpunten: Ventilatoren duidelijk te horen tijdens het gamen

Prijs: 730 euro

Beoordeling: 5/5

De MSI GTX 980 Ti Gaming 6G is getest in combinatie met een Intel Core i5 4690K op 4 GHz en 16 GB werkgeheugen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou