Hardware: PlayStation Move | Gamer.nl

Hardware: PlayStation Move | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Dat de Move hevig geïnspireerd is door de Wii-controller, is overduidelijk. Goed, laatstgenoemde heeft niet zulke mooie rondingen als de Move, maar verder lijken de apparaten natuurlijk erg op elkaar. Behalve dan die grote ronde bal aan de bovenkant van de Move-controller: deze licht in verschillende kleuren op bij games en laat de PlayStation Eye-camera weten wat voor bewegingen de controller maakt.

Precies

Ga je eenmaal aan de slag met Move, dan kom je er al snel achter dat Sony’s nieuwe apparaat toch niet zoveel lijkt op de Wii-controller. Move is namelijk veel preciezer. Nu is dat niet bij alle games het geval, maar bij games als Sports Champions worden de bewegingen zo goed als één-op-één overgezet. Deze precisie haalt de Wii-controller zelfs niet wanneer de Wii MotionPlus er op aangesloten zit.

De Move-controller is - net als de Wii-controller - goed gevuld met verschillende sensoren die de beweging van de controller omzetten in data bruikbaar voor games. Met de toevoeging van de PlayStation Eye kan echter ook worden vastgelegd waar de controller zich in een driedimensionale ruimte bevindt. Door de gloeiende bol op de controller kan de PlayStation Eye dit heel precies waarnemen. Op deze manier weet een game wat de afstand is tu en de controller en het beeldscherm en dat maakt Move een hele verbetering ten opzichte van de Wii.

Games

De precisie van Move is dan ook het unieke aspect van de controller en daar moeten ontwikkelaars gebruik van gaan maken. Helaas lukt dat nog lang niet iedereen, getuige van de lanceringgames die we tot nu toe hebben kunnen testen. De komende week zullen we het grootste gedeelte van die games onder de pijnbank leggen, maar we kunnen nu alvast verklappen dat Sports Champions verreweg de meeste indruk maakt. Start the Party zet je bewegingen nét niet één-op-één over. Ondanks dat heeft laatstgenoemde game het pluspunt dat het de PlayStation Eye gebruikt om je op de televisie te toveren en de Move-controller verandert vervolgens in verschillende objecten, zoals een zaklamp en een vliegenmepper. Het lijkt echt alsof je jezelf op televisie een getekend voorwerp ziet vasthouden en welke rare bewegingen je ook maakt, die vliegenmepper blijft gewoon in je vuist gedrukt. Erg indrukwekkend.

EyePet: Move Edition maakte al iets minder indruk. In de game heb je je eigen virtuele huisdier die over de vloer van jouw huiskamer rondloopt, maar doordat de PlayStation Eye op een heel precies gedeelte van je vloer gericht is en je op de televisie niet altijd even goed ziet waar je EyePet precies staat, loop je wel eens te sukkelen met de controller. Je EyePet reageert niet altijd even vlot. Ten slotte speelden we Kung Fu Rider, een game waarin je op onder andere een bureaustoel door de straten van Tokio racet, maar die game stelt zwaar teleur. Niet alleen omdat de gameplay weinig om het lijf heeft, maar vooral omdat de vertraging tu en wat je met de controller doet en wat op het scherm gebeurt, relatief groot is. Deze verwarring kan een hectische game als Kung Fu Rider absoluut niet gebruiken. Het feit dat de precisie per game verschilt, geeft wel aan dat er veel mooie dingen met Move mogelijk zijn, maar dat nog niet alle ontwikkelaars het onderste uit de kan weten te halen.

Verouderde hardware

De PlayStation Eye-camera biedt extra mogelijkheden voor Move-games, maar de resolutie van het ding valt ons wat tegen: 640 bij 480 pixels geeft een troebele weergave van jezelf in een game, vooral bij HDTV’s. De weergave bij Kinect is in ieder geval een stuk gedetailleerder, terwijl je een hoge kwaliteit juist eerder verwacht bij een luxeproduct als de PlayStation 3. Een gemiste kans, maar mi chien dat Sony later nog met een betere versie op de proppen komt. Daarbij heeft de camera zo nu en dan moeite om te zien of het licht van de bol op de Move-controller komt of van een lamp achter de bank. Een klein laatste punt van irritatie is dat verschillende games verschillende posities van de PlayStation Eye vergen. Als luie gamer heb je natuurlijk geen zin je Move te verplaatsen. De add-on voor de Move waardoor je twee controllers in je handen hebt, konden we helaas nog niet testen.

Al met al heeft Move enorm veel potentie, die deels al waar wordt gemaakt in een game als Sports Champions. Of spellen als deze een aanschaf bij de lancering al waard maken, lees je in de aankomende recensies van deze spellen, maar technologisch gezien heeft Sony al een heel knap product afgeleverd. Jammer dat het een klein beetje wordt tegengehouden door de verouderde PlayStation Eye, maar een nieuwe versie zou dit snel op kunnen lo en. Wij zijn in ieder geval vrij enthousiast over het apparaat. Nu de games nog.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou