Onlangs reisde Gamer.nl, met een kleine delegatie van twee man, af naar het Take Two kantoor in Breda. Daar zouden we getuige zijn van drie nieuwe games die nog dit jaar op de Europese markt moeten verschijnen, te weten Robotech: Invasion, Outlaw Golf 2 en Scaler. Niet alleen werden de games aan ons gepresenteerd door de product manager, we mochten ook zelf de controller in handen nemen om de games eens aan een kritische eerste impressietest te onderwerpen. In deze feature lees je van alle drie deze games een korte, maar krachtige hands-on preview, zowel vanuit Ronnie's als Jaap's oogpunt.

Robotech: Invasion

Ronnie Perdok over Robotech Invasion

De eerste game die ons voorgeschoteld werd, was Robotech: Invasion. Zoals sommigen van jullie misschien wel weten, verscheen er zo'n twee jaar geleden ook al een Robotech game die redelijk goed ontvangen werd. Dit is dus de geestelijk opvolger van die titel, die zich in hetzelfde universum afspeelt. Eén van de typische herkenningspunten van de eerste Robotech titel, waren de cell-shaded graphics. Bij Invasion heeft men echter van deze grafische stijl afgezien en gekozen voor een wat realistischere aanpak. Gevolg is wel dat de game zich zo moeilijker kan onderscheiden van de massa, waardoor het nu vooral aankomt op het gameplay gedeelte om de game echt uniek te maken.

Dit unieke gameplay element uit zich in de transformatiemogelijkheden van je character. Je kunt namelijk on-the-fly transformeren in een motor, beladen met organische wapens. Op zich is dit een leuke feature, omdat je zo razendsnel lange afstanden af kunt leggen en via het lock-on systeem allerlei zware tegenstanders uit de lucht kunt knallen. Jammer is alleen dat de collision detection nogal ondermaats is in deze mode. Het rondrijden voelt hierdoor een beetje vreemd aan en wanneer je tegen muren of gebouwen opbotst geeft dit vaak bizarre resultaten, waarbij je soms meters door de lucht vliegt of gewoon ergens vast blijft zitten. Het is dus zeker zaak om hier nog even goed naar te kijken.

De rest van de game is wel aardig goed verzorgd. Zo kun je switchen tussen een third- en first person view, wat nog niet zo veel is toegepast in een hoop games. Ook voelt het rondlopen en schieten zelf wel aardig goed aan en zul je al redelijk snel je mannetje kunnen staan. Grappig is ook dat elke vijand in het spel een eigen weakspot heeft, waardoor het niet simpelweg aankomt op domweg om je heen schieten. Toch mist het geheel nog een speciale feel, waardoor het zich echt kan onderscheiden van de massa en het je blijft boeien tot het eind. Misschien dat dit nog komt zodra het verhaal wat verder uitgewerkt is en de issues met het rondrijden als motor opgelost zijn.

Jaap van Nes over Robotech Invasion

Robotech: Invasion gaf me bij het eerste aanzicht een beetje een Halo-feeling. Toen ik de controller in handen nam was dit gevoel echter meteen weg en kun je niet anders concluderen dan dat dit een re-de-lijke titel wordt, waar nog flink aan gewerkt moet worden voordat het op de markt gebracht kan worden. Met name grafisch moet men de game nog eens herzien, wat ook al eerder gebleken is, aangezien men alle cut-scenes in het spel een aantal weken voor de release de prullenbak in heeft gegooid en deze volledig opnieuw heeft opgebouwd. De wereld in Robotech voelde ook wat statisch en lineair aan, er kon niets kapot geschoten worden en je teamgenoten lopen in gescripte banen over het speelveld heen, wat soms tot akelige opstoppingen kan leiden (ene character dat niet voor de andere opzij gaat en zo een half uur tegen de ander aan blijft huppelen).

Dit soort fouten zijn echter te herstellen. Jammer genoeg lijkt men niet al te veel tijd te nemen om deze fouten ook echt uit de game te halen: een aantal dagen geleden verscheen het bericht dat het spel verscheept wordt naar de Amerikaanse winkels en we in no-time het spel daar in de schappen zien liggen. Ik houd m'n vingers gekruist voor de reviewcode.