Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Gameverslaving zelden het enige probleem

Verslavingszorginstantie Jellinek over gameverslaving

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Te laat naar bed gaan omdat je eindelijk dat level uit kan spelen of die ene battle wint. De meeste gamers herkennen dit wel, maar slaan er niet in door. Voor een enkeling wordt het een obsessie. De kwaliteit van het dagelijks leven komt in het gedrang en de problemen stapelen zich op. De wat oudere gamer kan de dunne grens tussen hobby en verslaving opzoeken, maar volgens de verslavingszorginstantie Jellinek zijn vooral jonge, nog niet zelfstandige gamers kwetsbaar.

Gameverslaving is relatief nieuw. Iemand die verslavingsgevoelig is kan zich in veel dingen verliezen die hem of haar aanspreken, maar toch is niet elke verslaving hetzelfde. Jellinek onderscheidt middelenverslaving van gedragsverslavingen. In de eerste categorie vallen alcohol en drugs en wie daar verslaafd aan is geraakt moet meestal stoppen met het middel om te herstellen. Bij gedragsverslavingen ligt dat genuanceerder en is het ook niet zo makkelijk om te bepalen hoe het probleem opgelost moet worden. Met cognitieve gedragstherapie worden de patiënten weer op de rails gezet, maar meestal is er meer aan de hand dan alleen een verslaving.

Duidelijke risicogroep

Jellinek krijgt veel jongens binnen met een gameverslaving. Of eigenlijk alleen maar jongens. Af en toe komt een meisje voor een behandeling, maar vrijwel nooit alleen voor het obsessief spelen van games. De jongens die niet matig met hun elektronische hobby omgaan hebben vaak een sociale stoornis of fobie. Volgens Jellinek ligt dat percentage rond de tachtig procent. “De wereld van een game is afgebakend en het kost weinig moeite om het te begrijpen”, zegt Ellen van Geffen, verslavingspsycholoog bij Jellinek Jeugd. “Voor kinderen of jongeren met een autistische stoornis is dat heerlijk. Ze kunnen zich online gemakkelijker handhaven dan in de ‘echte’ wereld. Zodra ze dat ontdekken is de kans groot dat ze erin blijven hangen, maar daar is nog niet genoeg onderzoek naar gedaan. De kennis over bijvoorbeeld alcoholverslaving is veel groter. We werken samen met een organisatie die gespecialiseerd is in het werken met autotistische jongeren en krijgen ook bijscholing.”

De oudere gamers die de verslavingszorg opzoeken zijn in de minderheid. Ze zijn er wel, maar volgens Van Geffen houden ze het meer in de hand, door sociale en economische verplichtingen. De huur of hypotheek moet toch betaald worden, dus moet er gewerkt worden. “Daarin lijkt een gameverslaving meer op gokken. Je kunt er enorme schade mee aanrichten, maar je kunt ’s ochtends wel opstaan. Een alcoholist houdt dat misschien een tijdje vol, maar kan het uiteindelijk niet meer opbrengen om elke ochtend naar zijn werk te gaan en glijdt zo af, tot het punt dat het echt niet meer gaat.”

Onbegrip

Voor wie nog geen baan heeft en bij zijn ouders woont, is er tot zestien jaar oud de verplichting van naar school gaan. Verder is er nog weinig druk. Juist in die groep ontstaan de problemen. Goede leerlingen zakken onnodig af naar een lager niveau, zwakkere leerlingen die laag ingestapt zijn verlaten regelmatig de opleiding. Ook in huis zorgt dwangmatig gamen voor veel problemen. Ouders weten vaak niet waar het kind nou mee bezig is en houden vast aan strenge regels. Als het kind niet luistert ontstaat er ruzie, waarbij de ouder regelmatig een stekker uit het stopcontact haalt. Het gamende kind verliest zijn game, staat online voor paal of laat zijn clan in de steek. Vaak zijn dit oorzaken van grote ruzies in huis, die zelfs gewelddadig kunnen worden, weet Van Geffen. “Laatst was hier een jongen van veertien die zijn moeder het ziekenhuis in had geslagen, nadat ze het internet had afgesloten. Gamen kan voor een grote generatiekloof zorgen. Ouders hebben geen idee hoe belangrijk het voor hun kind is. We proberen in de behandeling de ouders te betrekken, ze moeten weten wat die agressie uitlokt. We proberen afspraken te maken. De ouders moeten het belang van het kind in de onlinewereld erkennen en dus niet de stekker uit de computer trekken. Maar het kind moet ook redelijk zijn en niet om half zes een game opstarten die twee uur duurt, terwijl de familie om zes uur aan tafel gaat. Op die manier kan je weer werken aan een normale situatie in huis.”

Specifieke verslaving

In de meeste gevallen wordt de verslaafde niet geadviseerd om helemaal te stoppen met gamen. Volgens Van Geffen blijkt het uit ervaring dat gamende kinderen het beter doen op school, maar dan moet het gamen niet de overhand krijgen. Soms is de oplossing simpel, wanneer iemand aan een specifieke game verslaafd is. Berucht zijn de Mass Multiplayer Online Games zoals World of Warcraft en League of Legends. Daarin is het nooit klaar en ben je meestal deel van een groep, die ook afhankelijk van jou is. Iemand die diep in zo’n soort game zit en zijn dagelijkse leven verwaarloost, doet er goed aan om juist dat spel niet meer te spelen. Een andere game, bijvoorbeeld uit een ander genre, levert meestal niet dezelfde problemen op. “Ik heb iemand behandeld die bij de beste spelers ter wereld hoorde”, zegt Van Geffen. “Hij had er zijn geld mee kunnen verdienen, maar hij had andere ambities. Alleen kon hij dit spel niet loslaten. Uiteindelijk is dat wel gelukt en gaat het goed met hem. Hij speelt wel andere games, maar met mate.”

Het onderzoek naar gameverslaving gaat trager dan de techniek. Dat is een punt van aandacht bij Jellinek. Smartphones en tablets worden steeds geavanceerder en met wifi op de meeste plaatsen of 4G wordt mobiel gamen steeds toegankelijker. “Het is daarom belangrijk dat jonge ouders opletten en zich verdiepen in wat het kind online doet. Ouders moeten gamen op een normale manier introduceren en zelf niet de hele dag op hun telefoon kijken. Kinderen kopiëren gedrag en als jij altijd met je telefoon, computer of tablet in de weer bent, kan je het kind niet verwijten dat hij hetzelfde doet. Gamen is goed voor de ontwikkeling en kan heel erg leuk zijn. Maar wees er altijd alert op dat het een hobby blijft, ook voor je kind.”

Door Stijn Keuris

Lees ook:

Speel en win een gokverslaving - De echte prijs van free-to-play

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: The Last of Us 2 mogelijk per ongeluk aangekondigd Vrijmimod: De leukste GTA 5-mods
17

Reacties op: Gameverslaving zelden het enige probleem

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Platina32

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Goed artikel. Mensen hebben het vaak over gameverslaving ervanuitgaande dat de games zelf verslavend zijn, maar dat geloof ik niet. In principe kan alles verslavend werken, het heeft gewoon met je eigen sociale situatie en aanleg te maken of iets een verslavende uitwerking op je kan hebben of niet. Met games is dat niet anders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Arrahant

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Erg verfrissend dat het artikel uitdrukkelijk benadrukt dat game verslaving vaak een symptoom is van diepere onderliggende problemen. Tof artikel!

    School als enige verplichting… Those were the days!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Sommige games zijn ook ontworpen om verslavend te zijn. Dezelfde psychologische technieken worden gebruikt als bij gokapparaten. The Point op de website van gamespot.com legt uit hoe dat werkt in relatie tot Destiny die duidelijk is gebouwd op basis van die kennis en daarmee gamers geld uit hun zakken kloppen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • haastnooit

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Heb je daar een linkje van?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Razgriz

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Zeer goede aflevering:

    gamespot.com/videos/the-point-destiny-the-hardcore-gamers-slot-machine/2300-6425852/

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ik had een link geprobeerd maar werd toen voor spam aangezien.
    Maar Raxgriz is er duidelijk een stuk handiger in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Naast de uitstekende video van Gamespot hebben we ook met Gamer recent nog hier aandacht aan besteed: gamer.nl/articles/commentaar/speel-en-win-een-gokverslaving/

    (De truc is om het http-gedeelte weg te laten ^^)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tielo

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Bedankt voor de truc!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ProxyGamer

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Candy crush saga etc

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Clay

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Diablo 3 kan hier ook wat van :\

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Blizzard in het algemeen is er goed in met name het daily quests in WoW, HotS en Hearthstone, achievements die je alleen kan halen voor een bepaalde tijd met een speciale beloning.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • BeastFOOD

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Spelfoutje; Catagorie*, tweede alinea.

    Daarnaast interessant artikel. Ik ben gelukkig niet verslavingsgevoelig, maar ken veel mensen die erg obsessief in iets kunnen doordraven. Op die manier ontstaan lange termijnproblemen, zoals gokverslaving etc. Ik heb vrienden die nooit meer van pokeren af zullen komen, totdat ze hun eigen problemen zullen herkennen. Vaak heeft het met ontkenning te maken.

    Dit neem niet weg dat ik toen ik jonger was zelf wel eens obsessief kon gamen, uberveel Diablo II gegrind. Tegenwoordig is de interesse niet meer genoeg om lang achter een scherm te zitten voor een spel, dat vind ik soms jammer, dat gevoel missen van "OH WAT HEB IK EEN ZIN OM DAT TE SPELEN".

    Kleine kinderen worden mannen. Helaas.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ik zie het eerder als een oplossing voor mensen die niet geaccepteerd worden om wie ze zijn of hoe ze eruit zien, en het laat dan ook vooral zien dat het gameleven een plek is voor iedereen.

    Ik heb liever dat mensen verslaafd zijn aan games, dan dat ze aan de Drugs zitten en de straten onveilig maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heiny Reimes

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Alhoewel ik het grotendeels met je strekking eens ben, moet ik je wel even op het volgende wijzen betreffende je opmerking over drugs.

    Meer dan 50% van de mensen hebben zelfs wel eens harddrugs op, maar hoeveel van die mensen liepen over straat en waren een gevaar? Nummer één probleem qua dat blijft toch de legale 'hard' drug genaamd alcohol, die per 10.000 gebruikers veel meer problemen oplevert qua doden(denk ook aan verkeer) en geweld op straat.

    Ook hier ligt het aan het individu die de drug(dus ook alcohol) gebruikt of het een probleem kan vormen of niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • VVG-Gamer

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ja misschien moeten we de leeftijd voor alcohol ook maar naar 21 verhogen, want je kunt het moeilijk gaan verbieden.

    Gelukkig hebben we in Nederland een streng Drugs beleid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heiny Reimes

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Ik probeer juist te stellen dat het aan het individu ligt en niet hetgeen wat ze gebruiken. Maar ja gezien je pas echt utigepubert bent na je 24ste(lees puberbrein) is het nog neit zo verkeerd wat je zegt.

    Tenslotte ben je wel kwetsbaarder in je puberteit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heiny Reimes

    • 2 jaren, 4 maanden geleden
    Eindelijk een goed artikel over games, ipv alle problemen van de maatschappij op games af te schuiven, feitelijk aangeven dat games juist helpt met juist die problemen in de maatschappij.

    Bovenal zie je dan ook de bekende: "What is your drug of choice"…

    Ikzelf had vroeger ook lang een teruggetrokken bestaan en was vooral achter de console terug te vinden. Maar ook deels door mijn ADD waren games al een goede hulp om de dopamine afgifte op peil te krijgen >>.

    Dus deels om je in terug te kunnen trekken, een semi gevoel van controle over de wereld om je heen en/of op een veilige manier avonturen aan te gaan (ter vervanging van vroeger op jacht (de jager) te moeten gaan en/of de strijd met anderen aan te gaan, wat beloond werd met dopamine, adrenaline etc). Bovenal is ook een bejend iets waar veel games op in gaan waar veel mensen gevoelig voor zijn is de interesse om dingen te verzamelen (de verzamelaar). Games passen uitstekend bij veel dingen waar de mens naar op zoek kan zijn.

    De mensen die er obsessief mee bezig zijn, zijn de mensen waarvan al duidelijk was dat er al iets speelt en het hadden ook een fout gebruik van drugs en of alcohol, crimineel gedrag, asociaal/gewelddadig gedrag en tal van andere zaken kunnen zijn waar ze anderen mee tot last konden zijn.

    Ik zie het zelf als één van de minst gevaarlijke vormen van afleiding in een overvolle wereld aan prikkels. Mensen staan duidelijk meer onder druk dan vroeger en ook al is het relatief minder hard, het is overduidelijk veel ingewikkelder. Maarja, mensen geven overal graag labeltjes aan als er ongewenst gedrag is en geven liever alles de schuld aan afwijkingen (die meer een type persoon aangeven) en anders aan dingen zoals drugs, games, muziek, tv etc etc ipv de verantwoordelijkheid te leggen waarbij die echt hoort.

    Ikzelf zie bij al het foute gedrag toch wel 90% bij de huidige maatschappij, poilitiek, religie en vooral ouderschap(maar ze hebben tegenwoordig ook vaak overvolle agenda's). Slechts 10% van de gevallen leg ik zelf bij genetische problemen en/of andere trauma's die problematisch gedrag veroorzaken.

    Dit alles is even een enorm beknopte versie van hoe ik het zien op basis van de mensen om mij heen en hun uitdagingen, maar ook mijn persoonlijke uitdagingen uit het verleden>>.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.