Joe van Burik: Mijn koffer is nog lang niet gepakt, en ik heb pas net te horen gekregen dat ik daadwerkelijk naar binnen mag, maar wat heb ik veel zin in de E3 dit jaar! Deels omdat het voor het eerst wordt dat ik er daadwerkelijk bij ben, maar vooral om dit echt een geweldig jaar belooft te worden. Voor het eerst aan de slag met de PlayStation 4 en de Xbox One, om nog maar te zwijgen over een hele sloot nieuwe games van Nintendo. Dat moet wel geweldig worden.

Roy Swiers: Wow man! Supertof dat je gaat, zeker met al die nieuwe spelcomputers. Ik ben er nooit geweest, maar zit elk jaar vastgeplakt aan mijn computer om het laatste nieuws te volgen. Dit jaar ben ik van plan alle grote presentaties die vooraf gaan aan de beurs live te volgen, samen met wat collega's. Ik ben erg benieuwd naar de grote nieuwe titels voor de nieuwe generatie spelcomputers. Maar ik ben ook erg benieuwd naar aankondigingen voor de huidige consoles. Benieuwd of daar nog verrassende titels voor gaan verschijnen.

JvB: Ik zou er niet al te veel op rekenen, eerlijk gezegd. Of toch wel? Ik stel me zo voor dat het gros van de mensen bij jou in de winkel helemaal geen boodschap heeft aan een Xbox One of PlayStation 4. Die kopen liever nog games voor hun huidige console, waarin ze misschien nog geen twee jaar geleden hebben geïnvesteerd. Heb ik een punt?

RS: Uiteraard worden we na dergelijke aankondigingen wel direct gebeld door mensen die zo'n nieuwe console willen reserveren, maar over het algemeen hoor je er toch vrij weinig mensen over. Mensen die naar een releasedatum vragen vertellen wij dat het goed mogelijk is dat deze wordt aangekondigd op de E3. Op zo'n moment verschijnen er vaak vraagtekens boven de hoofden van klanten. E3? Nooit van gehoord!

JvB: Vreemd, eigenlijk. Voor hardcore gamers is het misschien wel de spannendste tijd van het jaar, om te weten te komen wat ze de komende tijd kunnen verwachten. Of eigenlijk weten we dat nu al een beetje, met de aankondiging van de Xbox One nog vers in het geheugen, die ook aardig wat media-aandacht heeft gekregen. Is zoiets dan wel aangekomen bij jouw doorsnee klanten?

RS: Er zijn genoeg mensen die op de hoogte zijn van de komst van de nieuwe spelcomputers, maar naar mijn idee veelal doordat ze ermee geconfronteerd zijn via de Nederlandse media. Natuurlijk spreek ik mensen die de aankondigingen live hebben gevolgd, maar dat is echt maar een klein gedeelte. En waarom zou je ook. Voor de gemiddelde mens zijn die releases lang niet zo belangrijk als voor jou, mij en de lezers van Gamer.nl.

JvB: Dat heb ik eerder ook begrepen. En hoe zit dat dan bij jou, vanuit professioneel oogpunt? Ik doel vooral op de Xbox One, en de manier waarop Microsoft bedacht heeft dat de verkoop van gebruikte games voor het apparaat moet geschieden. Het lijkt me dat jullie marge, waar geloof ik pakweg 3,50 euro van overblijft, op die manier compleet platgeslagen wordt.

RS: Wat moet ik hier nu over zeggen? Zolang de details hierover niet duidelijk zijn kan het alle kanten op gaan. Het zou jammer zijn als het werkelijk die kant op gaat, want waarom zouden wij retailers nog tweedehands games in- en verkopen als de marge (uitgaande van de genoemde 10%) niet hoger is dan op nieuwe games. Je hebt op tweedehands games veel meer voorraadrisico, gezien het ouder worden van de voorraad. Dus, hierin wil je vrijheid van handelen hebben. 10% vergoeding voor Xbox lijkt mij overigens helemaal niet problematisch. Daar valt vermoedelijk mee te werken, mits het registratiesysteem en de koppeling ervan een beetje toegankelijk is.

JvB: Evenzogoed stel ik me voor dat de consument daar helemaal niet op zit te wachten. Het hele gemak van gebruikte games verkopen en kopen gaat dan wel verloren. Niet voor niets wijzen de meeste geluiden op het internet er nu op dat de PlayStation 4 en zelfs de Wii U veel meer in de gratie zullen vallen dan de Xbox One. Maar goed, dan heb je het weer over hardcore gamers. Pas als ze allemaal in de winkels liggen, weten we waar de 'gewone gamer' het meest naar neigt. Maar ik denk dat Microsoft volgende week op de E3 en in de maanden daarna toch met berichten zal moeten komen die mensen op voorhand al naar de Xbox One moeten trekken. Of verwachten ze serieus met een veredelde interactieve tv-decoder een grote doelgroep aan te spreken?

RS: Dat ligt er natuurlijk helemaal aan welke markt ze het meest belangrijk vinden. In Amerika is dat hele tv-gebeuren veel makkelijker te realiseren. Maar stel je voor dat Xbox hun Ones in Nederland zou kunnen verspreiden via UPC en Ziggo als de ultieme interactieve tv-decoder bij een abonnement, dan krijg je vanzelf een enorme markt! Zolang dat niet gebeurt zal de Nederlandse dan wel Europese consument het apparaat met de PS4 vergelijken, als gameapparaat. En als het daarom gaat moet Xbox inderdaad nog met een heel goed verkoopargument gaan komen. En als je het mij vraagt zien klanten hun games nog steeds als goederen en niet als licenties (of ze dat nu wel of niet zijn), dus verwachten ze dat ze vrijheid tot doorverkoop hebben. Maar laten we eerst nog even met z’n allen braaf afwachten totdat de feiten bekend zijn! En de officiële aankondiging van Illumiroom en ondersteuning voor de Oculus Rift. Moet je je voorstellen!