Na een stortvloed van ma ive strategiegames besloot Pyro in 1998 het roer om te gooien door een game uit te brengen waarin je controle had over een kleine groep van 6 unieke elite soldaten. Gebaseerd op films als 'The Eagle Has Landed', was het ook in deze game het doel om in elke mi ie een bepaald object op te blazen, een vijandelijke officier neer te leggen of een voertuig te stelen. In tegenstelling tot normale RTS-games gebeurde dit in een omgeving van nog geen vierkante kilometer omtrek.
Naast een duiker, truck bestuurder, explosieven-expert, sluipschutter en spion, bood het spel een commando (met de naam 'O Hara) om de mi ies te voltooien. Dat betekent nog niet automatisch dat dit spel toelaat om met veel schietwerk de levels te spelen. Commandos draait om tactiek en je units zijn daarom dus niet bepaald kogel-inca erend. De meeste onverwachte vuurgevechten met meer dan 2 tegenstanders zijn dan ook slecht voor je gezondheid en zorgen meestal voor een game-over.
Het opzetten van hinderlagen is één van de belangrijkste activiteiten in het spel. Om dat te doen heb je middelen zoals berenklemmen, scharen voor het knippen van hekwerk, een radio om tegenstanders af te leiden en een opblaasboot om rivieren over te varen. Zoals je al zal hebben afgeleid is Commandos niet zozeer een actie of RTS, maar meer een moeilijk puzzelspel in de setting van WW2.
Commandos: Beyond the Call of DutyDe in 1999 uitgebrachte uitbreiding Beyond the Call of Duty nam ons mee naar heel wat bekendere gronden, namelijk Nederland ten tijdje van WW2. Het spel introduceerde 2 nieuwe karakters waaronder een Nederlandse verzet trijder en een partizaan. In de extra mi ies van deze uitbreiding vond je oa Nederlandse dorpjes, molens en andere scenarios zo van prentkaarten.