Zondag 26 november was een speciale dag in de gamegeschiedenis van de lage landen. Om kwart over acht ’s avonds maakte Christopher Lennertz zijn eerste dirigerende bewegingen voor een Nederlands gameconcert in een afgeladen Utrechtse Vredenburg. Daar vond Games in Concert plaats, een uniek initiatief van Gamer.nl en de NCRV om muziek uit bekende games door het Metropole Orkest te laten vertolken. In het laatste weekend van november stond Utrecht volledig in het teken van games, met de Gameplay als grootste evenement en Games in Concert als grande finale. Menig game valt of staat bij een muzikale ondersteuning, en als gevolg van deze belangrijke rol die een soundtrack speelt bij games, is de industrie voor het maken van gamemuziek groter geworden dan de industrie voor het maken van filmmuziek. Gamemuziek heeft zelfs zo’n hoog niveau bereikt, dat het tot de concertzaal is doorgedrongen. Alle bezoekers waren dan ook razend benieuwd of hun favoriete soundtrack van een extra dimensie werd voorzien door het Metropole Orkest.

De crew verwelkomt de concertgasten.

Christopher Lennertz is een bekende binnen de wereld van de gamemuziek. Zo componeerde hij muziek voor bijvoorbeeld de actievolle westerngame Gun en voor de WOII-shooter Medal of Honor: Rising Sun. Het Metropole Orkest is een orkest dat zich toelegt op de uitvoering van amusementsmuziek in de breedste zin van het woord, wat wel nodig is bij gamemuziek. Verder kwamen de samplekunstenaar Eboman, het koor PA’dam, de band The Sheer en de zangeres Floor Jansen van de melodische metalband After Forever hun kunsten laten zien en horen. Games in Concert was dus van alle markten thuis wat betreft muziekgenres. Op de achtergrond was op drie schermen beeld van de betreffende games te zien. De spanning was voelbaar toen dirigent Christopher Lennertz zijn armen in de hoogte hield om aan te vangen met het eerste stuk van de avond: de muziek van Halo 2. Bij het dalen van zijn armen daalde ook de bombastische muziek over ons neer, wat meteen voor kippenvel zorgde. Was het maar mogelijk om dit orkest naast de Xbox te zetten tijdens het gamen, want in de concertzaal klinkt deze muziek zoveel grootser en heroïscher dan uit de tv-speakers. En zonder die controller in je handen merk je pas echt hoe prachtig deze muziek is. PA’dam vertolkte de rol van gregoriaans koor, en ook dit klonk authentiek. Na deze prachtige opening van Games in Concert, wist je dat het niet meer fout kon gaan: de klasse van het Metropole Orkest spatte er vanaf. Ook het Battlefield-theme klonk zo veel bombastischer door het grootse orkest. Je voelde de tanks voorbijrollen. Hierna volgden de kunstige tonen van World of Warcraft, met op de achtergrond dansende gamepersonages. Ook de muziek van Metal Gear Solid 2 werd op een adembenemende wijze vertolkt. De rustige opbouw, en dan plotseling de drummer die het tempo fiks opvoerde: het klopte allemaal precies. Dit stuk was tevens één van de twee nummers waarin Eboman zijn kunsten vertolkte, en helaas zorgde dit vooral voor het verpesten van beeld en geluid. Eboman is een samplekunstenaar die met een speciaal pak, dat op lichaamsbewegingen reageert, beeld en geluid aanstuurde. Door het geluid van het orkest heen hoorde men allerlei bliepjes en geluidjes, wat eerder irriteerde dan dat het iets toevoegde. Ook tijdens het prachtige serene theme van ShenMue hoorden we allerlei geluidjes die bij de karatescène op het beeld zouden moeten horen. Buiten dat het muzikaal geen succes was, werd het beeld ook nog eens op zo’n manier vervormd dat het er niet mooi uitzag. Na het concert was de mening over Eboman unaniem: als Games in Concert een traditie wordt, dan het liefst zonder hem. Na Metal Gear Solid 2 volgde het 'Helghast theme' van Killzone, wat erg donker en dreigend klonk.

De volgende gast was Floor Jansen, zangeres van After Forever. Velen in de zaal werden door haar betoverd toen ze Sound of Wind uit Final Fantasy: Crystal Chronicles zong. Ook bij een nummer van geheel andere aard, namelijk Today uit Burnout Revenge, wist deze vrouw haar mannetje te staan. Deze vocale toevoeging aan het Metropole Orkest mag dan ook geslaagd worden genoemd. Nadat Metroid Prime en Oblivion de revue waren gepasseerd, was het tijd voor misschien wel de meest aansprekende game ooit: Super Mario Bros. Een orkest met drumstel, trompetten, gong en koor had hier geen enkel nut. Vier violisten op rij verzorgden het karakteristieke deuntje, en dit werd zó fantastisch gedaan, dat het publiek ervan smulde. Toen Mario het volgende level bereikte, waarin hij verder moest zwemmen, begon het publiek terstond te klappen. Na deze unieke uitvoering werden de vier violisten overladen met applaus. Hoewel het fatalistische Final Fantasy 7 theme dat volgde ook imponeerde, bleef de indruk van Super Mario Bros hangen in de daarop volgende pauze.

Mario!

Na de pauze was het de beurt aan Legend of Zelda. Nadat eerst de 2D-Zelda op de schermen te zien was, begon het publiek te klappen toen het beeld overschakelde op The Ocarina of Time. Het is duidelijk: in de Vredenburg zaten de échte liefhebbers. Na deze geliefde game volgde muziek van de game James Bond: From Russia With Love. Dé wereldberoemde Bond-tune, met schallende trompetten, werd subliem uitgevoerd. Hoewel het vooral aan filmmuziek deed denken, was het een welkome afwisseling die perfect klonk. Vervolgens was het tijd voor het eigen werk van Christopher Lennertz. Deze man componeerde namelijk muziek voor Gun en Medal of Honor: European Assault, en het Metropole Orkest bracht beide stukken ten gehore. Het grootse muziekstuk van Gun met de perfecte sfeer klonk authentiek en indrukwekkend, en ook de specifieke WOII-muziek van Medal of Honor: European Assault bereikte op een positieve manier de trommelvliezen. Van een hele andere aard was Curse of Monkey Island. Na bombastiek, betovering en actie schudde het Metropole Orkest ook even deze vrolijke Caribische deuntjes uit zijn mouw. De Afrikaans aandoende muziek van Civilization 4 volgde, met het koor PA’dam dat onbegrijpelijke maar mystieke teksten zong. En er was ook een primeur! De in Delft gevestigde gamedeveloper Triumph Studios, bekend van de Age of Wonders serie, is bezig met de next-gen role-playing game Overlord. Voor de eerste keer werd de muzikale ondersteuning van dit project aan het grote publiek vertoond. En één ding is zeker: als we de kwaliteit van de game moeten afmeten aan de kwaliteit van de soundtrack, wordt dit een klassieker. Het geluid paste bij een epische, avontuurlijke game, waarbij eigenlijk alles perfect klopte. De soundtrack van Overlord wist tussen al deze toppers grote indruk te maken, en dat zegt genoeg. Ook het daarop volgende ShenMue imponeerde, ondanks dat Eboman hier wederom niet tussen paste.

Het koor PA'Dam en de band The Sheer

De laatste speciale gasten van Games in Concert waren de bandleden van The Sheer. Deze band, die al op PinkPop en Lowlands optrad, heeft zich met het nummer Understand in de game FIFA 07 gespeeld. Met dit nummer traden de mannen van The Sheer dan ook op in de Vredenburg. Het was een goede en luchtige afwisseling na al het orkestrale geweld dat het publiek overdonderde.Het laatste nummer dat op het programma stond, was dat van God of War. Terwijl we op de schermen Kratos in vliegende vaart van een berg zien afspringen, worden we verwend met de mooie soundtrack die deze PS2-game rijk is. Toen dit alles voorbij was, werd het Metropole Orkest overdonder met een minutenlang applaus. Het leek haast op een gedwongen applaus op een Sovjet-congres, maar het was toch echt pure spontaniteit van echte gamers die genoten hebben van een fantastische avond. Nadat de woorden “We want more, we want more!” de oren van dirigent Christopher Lennertz bereikt hadden, hief hij nog een keer zijn handen ten hemel om aan te leggen voor Metal Gear Solid 2. Ditmaal zonder gemanipuleerde beelden en zonder Eboman, zodat de kracht van de muziek nog eens extra naar de voorgrond werd geschoven. Hierna volgde weer een gigantisch applaus. Voldaan gingen de ongeveer achthonderd liefhebbers naar huis, na een avond die zeker voor herhaling vatbaar is. Is er dan niets dan lof te melden over Games in Concert? Wat betreft het Metropole Orkest inderdaad niet. Ik kan me niet voorstellen dat de vertolkte gamemuziek nog mooier en authentieker ten gehore gebracht kan worden. Een dikke tien dus voor de dames en heren die voor het pure muzikale gedeelte zorgden. Dat kan helaas niet gezegd worden over Eboman. Hoewel het manipuleren van beeld en geluid in een bepaalde vorm zeker toekomst heeft, was dit absoluut niet op zijn plaats tijdens Metal Gear Solid 2 en ShenMue. De prachtige stukken uit deze games werden verpest door de rare geluidjes en de lelijke beelden waarvoor Eboman zorgde. Wat betreft het beeld zijn er nog enkele aanmerkingen te maken. Zo waren er drie schermen aanwezig, maar er werd telkens hetzelfde beeld op alle drie de schermen geprojecteerd, in plaats van één groot beeld dat alle drie de schermen bedekte. Ook het kiezen van de beelden had beter gekund. Zo zagen we afgeknipte stukken tekst die rechtstreeks uit trailers van de betreffende games kwamen, en werden sommige fragmenten tig keer herhaald. Ook sloten beeld en geluid niet bij elkaar aan. Het zou mooi geweest zijn als de sfeer van het geluid overeen kwam met de sfeer op het beeld, maar dat was heel vaak niet het geval. Hopelijk zal dit aspect bij een volgende uitvoering van Games in Concert wat minder afgeraffeld zijn. Als laatste puntje kan nog gezegd worden dat presentator Joris Linssen zich als outsider ten opzichte van games opstelde. Een echte gamer als presentator zou voor meer chemie tussen de zaal en de presentatie zorgen.

En welk gevoel overheerste er dan na deze unieke avond in de Vredenburg? Een zeer goed gevoel! Je moet er echt bij geweest zijn om te weten hoe ongelooflijk indrukwekkend de verschillende muziekstukken klonken. De muziek van bijna elke game overdonderde het publiek compleet. Het staat vast dat gamemuziek, gespeeld door een groot orkest, absoluut toekomst heeft. We hopen met smart dat muziek in de games zelf ooit net zo fantastisch zal klinken als het in concertvorm klonk. Eén ding is zeker: Games in Concert is voor herhaling vatbaar. De eerste plannen zijn er al om dit speciale evenement volgend jaar terug te laten keren. En nog een boodschap voor iedere gamefan die er niet was: als de muziek van jouw favoriete game bij een volgende Games in Concert vertolkt zal worden, dan moet je er bij zijn. Dat is geen propagandistische boodschap van een organisator, maar een goedbedoeld advies van een gamer die genoten heeft van een fantastische orkestrale avond.