De gamemuziek die tijdens Games in Concert gespeeld werd, is grotendeels gebaseerd op muzikale stukken die door grote orkesten ingespeeld zijn. Het Metropole Orkest daarentegen, bestaat uit veel minder personen, wat ook implicaties heeft voor de manier waarop de muziek gespeeld moet worden. Het gat tussen de grote orkesten en het Metropole Orkest is opgevuld door twee personen die in recordtijd alle muziek omgezet hebben. Wij spraken met de geestelijke vaders Martin Fondse en Tom Trapp aan de voorhand van de avond.

De afgelopen twee maanden zijn voor Martin Fondse en Tom Trapp één grote wervelwind geweest. Een storm die opkwam, zijn ravage aanrichtte en met een grande finale ging liggen. Twee maanden geleden begonnen de mannen aan het evenement Games in Concert. Normaal gesproken werkt een arrangeur, de term voor iemand die muziek arrangeert, in z’n eentje. Echter, omdat het zo kort dag was, haalde Martin Tom bij het project.

Links: Tom Trapp, Rechts: Martin Fondse

De opzet van het project klinkt doodeenvoudig. Luister een MP3’tje van de main theme van een game, schrijf het in muzieknoten op papier voor de verschillende instruementen en speel het door naar het Metropole Orkest. Echter, met 24 nummers bleek dit een helse klus en in twee maanden tijd ook fysiek een moordende veldslag. Toch is de hoeveelheid energie en enthousiasme die de twee uitstralen nog onuitputtelijk. Games in Concert is hun kindje geworden en, zeker na afloop van het evenement, mogen ze trots zijn op wat er gepresteerd is.

Gamer.nl: Het is voor het eerst dat in Nederland de gamemuziek naar de concertzaal getrokken wordt en daarom voor jullie waarschijnlijk ook de eerste keer dat je zo’n klus doet, hoe is het bevallen?

Martin: “Geweldig, hoewel het keihard werken was kunnen we ongelooflijk tevreden zijn met het resultaat. Als je kijkt naar de repetities van vrijdag, de eerste keer dat het orkest echt voltallig oefende, en naar de snelheid waarop dit tot stand is gekomen, krab je jezelf echt wel een keer achter de oren.”

Gamer.nl: Wat is jullie opgevallen tijdens het arrangeren van de muziek?

Martin: “Wel, allereerst is de overlap met Hollywood filmmuziek groots, maar verschilt het weer in grote mate met de klassieke muziek waar ik normaal gesproken mee werk. Je moet het zo zien. In een klassiek stuk van ongeveer dertig minuten zitten misschien drie climaxen waar naartoe gewerkt wordt. Nu krijg je een main theme van een game die drie minuten duurt, maar waar ook wel drie of meer climaxen inzitten. Het is voor het orkest ontzettend intensief om dit soort muziek te spelen, zeker omdat de het Metropole Orkest dus zoveel van de orkesten verschilt waar de muziek normaal mee opgenomen is.

Tom: “Wat ook moeilijk is, is de verhouding tussen de strijkers en de blazers in het Metropole Orkest. In verhouding zijn er namelijk meer blazers dan strijkers, en dit levert problemen op met de hardheid van de muziek. Je bent dus continu bezig om het geluid in balans te brengen. Je moet de strijkers versterken, de blazers iets indammen, en ga zo maar door. Een spannende, avontuurlijke ontdekkingstocht voor ons als arrangeurs.”

Gamer.nl: Dat de gamemuziek gespeeld wordt is al uniek, maar dat dit ook door het Metropole Orkest gedaan wordt is al even speciaal. Hoe was het om met zo’n hoog aangeschreven orkest te werken?

Martin: “Geweldig. De snelheid waarmee alles tot stand is gekomen is één groot pluspunt van het orkest: geef ze de noten en een paar dagen later heb je een fantastisch muziekstuk. Echter, nog veel belangrijker is de mate waarin het Metropole Orkest zich in kan leven in de muziek. Ze kunnen muziek laten swingen. Dit betekent dat ze niet alleen de noten spelen, maar ook de hele vibe van de muziek voelen en hier op inspelen. Dit maakt de muziek heel erg dynamisch.”

Gamer.nl: Hoe ervaren jullie het geheel Games in Concert, wat maakt het voor jullie zo speciaal?

Martin: “Naast het feit dat ik hartstikke leuk vindt om te doen, spreekt ook het conceptuele idee erachter mee aan. Je moet het namelijk zo zien. Muziek in games is normaal gesproken puur als ondersteuning van de beelden, van de ervaring. Net zoals in films. Door de muziek nu weer door een orkest te laten spelen, wordt de ondersteunende functie ingeruild voor een primaire functie. Niet de ervaring, maar de muziek staat vanavond centraal. Het daarom ook dat ik gevraagd heb om niet bij ieder stuk de beelden te laten zien. De gamers kunnen ook puur van de muziek gaan genieten.”

Gamer.nl: Wat zijn jullie ideeën voor de toekomst van Games in Concert, wat gaan we wat jullie betreft volgend jaar zien?

Martin: “Oh ik heb nog zoveel toffe ideeën voor een vervolg. Wat dacht je van gamers die ‘on the flow’ zitten te spelen naast het orkest en dat er visueel met deze beelden op de beeldschermen wordt gerommeld. Daarnaast zijn er 200+ games die orkestrale muziek hebben, dus we hebben nog genoeg games om te verkennen!”

Dit gezegd hebbende krijgt Martin een telefoontje dat ze nu toch echt weer ergens anders verwacht worden. We schudden de beide heren de hand en bedanken ze voor de achtergrondinformatie. Later op de avond zien we ze als twee tevreden personen op het podium verschijnen om de bloemen en felicitaties aan te nemen. Met een soepele glijdbeweging verdwijnen ze van het podium en lopen ze de coulissen in, zich klaarmakend voor de 2007-editie.