The Legend of Zelda: Four Swords

Four Swords is een Zelda-game met een cultstatus. De game verscheen oorspronkelijk op de GameCube en was onderdeel van Nintendo’s meesterplan om gamers een GameCube én vier GameBoy Advances aan te laten schaffen. Wilde je deze Zelda-game optimaal ervaren, dan moest je drie vrienden optrommelen en samen in het bezit zijn van vier GBA’s.

Voor veel mensen bleek dit teveel moeite, maar iedereen die de perfecte set-up wist te creëren, had de grootste lol in de diverse multiplayergames die gespeeld konden worden in old school 2D-graphics. Met drie andere spelers in Hyrule het kwaad bestrijden maakte het avontuur nog epischer. De game zat overigens ook bij de GBA-port van A Link to the Past, maar nu kun je hem dus op je 3DS spelen met en tegen vier andere spelers. Het gebrek aan een online modus is een gemiste kans, maar de game kan wel met vrienden gespeeld worden, voor het eerst is er een singleplayermodus aanwezig, en de game is bovendien gratis tot 20 februari 2012. Geloof ons, dat is een hoop plezier voor precies nul euro!

Super Mario Land 2: 6 Golden Coins

De tweede Super Mario-platformer op de Game Boy liet de aparte stijl van het eerste deel voor wat het was en leek veel meer op de Mario-games op de consoles. Snelle, vloeiende platformactie in verschillende thematische werelden dus, met als unieke toevoeging het konijnenpetje, waarmee de loodgieter hoger en vaker kan springen en kort door de lucht kan zweven. Opvallend aan de game zijn de originele themawerelden (waaronder een speelgoedwereld en een boomhutwereld) en de eerste grote rol van aartsrivaal Wario, die na dit tweede deel zijn eigen game kreeg op de Game Boy. Overigens vinden we die game nóg beter, dus hopelijk gaat Nintendo daar ook snel werk van maken.

Donkey Kong ’94

Rond de tijd dat Donkey Kong Country verscheen op de SNES, kreeg de Game Boy zijn eigen Donkey Kong-game. Hoewel Donkey Kong in eerste instantie gewoon een simpele overzetting van het (NES-)origineel leek – over tonnetjes springen om zo bovenin een level te komen en Mario’s vriendin van de kwade aap te redden – bleek deze platformer al snel zoveel meer. De levels worden al snel complexer en voegen elementen als diverse vijanden, sleutels en bewegende platformen toe. Levels zijn bereikbaar via een lekker ouderwetse landkaart en alles uitspelen vergt een hoop denkwerk en getrainde platformvingers. Zelfs nu blijkt het concept nog ijzersterk en vergt het al je kunsten om ver te geraken. Donkey Kong Country was misschien de stijlvollere keuze, maar als het op pure gameplay aankomt, dan steekt deze Game Boy-titel er met kop en schouders boven.

Kirby’s Dream Land

De allereerste Kirby-game. Sterker nog: de roze blob was hier nog niet eens roze, maar wit (logisch gezien het gebrek aan kleur op de Game Boy) en hij kon ook nog niet de krachten van zijn vijanden overnemen. Ook een save-feature ontbreekt, al lost de 3DS dat netjes op door automatisch het punt waar je bent gebleven bij te houden. Ook een beetje simpel: van links naar rechts lopen en ondertussen punten verzamelen om extra levens te ontvangen. Maar het spreekt boekdelen dat ondanks het gebrek aan een echt unieke insteek, dit toch een hele leuke platformer is. Tja, daar heeft Nintendo natuurlijk patent op.

The Legend of Zelda: Link’s Awakening DX

Link’s Awakening was volgens sommigen zelfs beter dan ultieme Zelda-game A Link to the Past. Nu willen wij zo ver niet gaan, maar dat deze prachtige RPG groots, uitdagend en uiterst charmant is, staat als een paal boven water. Link’s Awakening speelt zich niet af in Hyrule maar op een eiland genaamd Koholint. Het is een waar genot om alle uithoeken van de – voor Game Boy-begrippen – gigantische map te verkennen. Stranden, uitdagende kerkers en ingewikkelde bossen, je komt het allemaal tegen. Om nog maar te zwijgen over een aantal bizarre hommages aan Mario… maar die moet je zelf maar ontdekken. Veel mensen hebben deze Zelda-game nog niet gespeeld, dus dit is de perfecte kans – helemaal omdat het hier om de DX-versie gaat, die wat kleur aan het geheel toevoegt.

Super Mario Land

Spelers die voor het eerst aan Super Mario Land beginnen, staat een schok te wachten. De eerste keer dat Mario op een handheld speelbaar was, leverde namelijk een enorm vreemde game op. De vijanden en omgevingen zijn totaal niet wat je van een Mario-game verwacht: boze vliegen en ninja’s, een reis naar het paaseiland en Mario stapt zelfs in een vliegtuig en een onderzeeër. Daarbij schiet Mario dit keer geen vuurballen, maar stuiterballen. Mario zelf is ook nog eens enorm klein en springt net even wat anders dan je van hem gewend bent, wat voor platformfans die hun vaardigheden in al die jaren hebben geperfectioneerd echt even wennen is. Desondanks blijft de game – mede dankzij de hoge moeilijkheidsgraad – leuk om te spelen, en door de korte speelduur ook nog eens perfect voor onderweg.

Koop vooral niet:

De 3D Classics line-up. Dit is een serie oude games die Nintendo voorziet van een aantal 3D-foefjes. Nu is dat best een leuk idee, maar de games zijn tot nu toe niet om over naar huis te schrijven. Excitebike heb je inmiddels wel vaak genoeg in Animal Crossing gespeeld en games als Xevious en TwinBee zijn zo verouderd dat het gewoon niet meer leuk is om te spelen. Deze titels gaan voor 5 euro per stuk de deur uit. Tot Nintendo echt toffe games hiervoor uitbrengt, raden we je echt af om je zuurverdiende geld hier aan te besteden.